Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

Shimsning av 4-vägsventiler

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

håkan öhlund (trådstartaren)

#1 » 20:32:06, 18-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan Anton och Alliopa :)

Det är så att jag har länge tyckt att min H7MB inte går så vidare bra i hydraliken när man ska finplanera :???: och om man tex ska skrapa ihop jord som ligger på en asfalterad väg eller plan så är det inte det lättaste att få skopan att gå föjdsamt även fast man ricktigt försöker smyga med spakarna och dela upp oljan i bom å skaft när man drar in. :???:
Tidigare har jag bara pratat med Hitachi och Cat ägare och dom ha alltid sagt åt mig (Hallå du har ju en gammal Åkerman!!dom är sådär i hydraliken :lmao: ) :sad:

Men eftersom jag inte tror på det så tog jag idag mig tid och började mäta upp hur primär och sekundär ventilerna står i enligt den här filen http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... ail&id=152 Occ även dom papprena jag fick hos dig Anton när vi doktorerade i ämnet :grin:

Så till mätningen
Eftersom man ska mäta två tryck samtidig P2-P3 när man belastar funktionera med högfarten i så valde jag att koppla in en lös mätare på P3 och sedan andvända den inbyggda i läge P2..

Sedan började jag först med skaftet och körde det i ändläge och drog sakta mer på spaken och kollade mätarna och när P2 hade kommit upp till bara 40bar så hade P3 hunnit ändå till 150bar :uupps:

Mätte sedan upp bommen på samma sätt och då blev trycket På P3 150bar när trycket P2 visade 50bar

Skopan blev P3 150bar när P2 var 140bar..

Så alltså vad jag själv har räknat ut så är det skaftet säkundärventil som öppnar alldeles för tidigt och snor oljan från bomen när man ska mjukköra :hotar2: men hur tjock shims tror ni jag behöver för att få ventilen att öppna 100bar senare än P2 som den ska öppna?

Bomen ligger ju bra i förhållande mellan primär och sekundär men jag berättade tidigare att jag har lagt i 2mm shims i slangbrottsventilen för det var ju så snabb i bomsänkningen så nu tog jag och även mätte upp servotrycket i bomsänkningen och bomen börjar gå ner vid 28bar och då hör man att maskinen (arbetar) på grund att primärventilen öppnar redan vid 18bars servotryck och trycket P3 hinner bli 50bar när bommen sakta dalar ner så man kanske skulle behöva shimsa det också :???: .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65



Anton

#2 » 21:14:39, 18-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbad Håkan :thumme: I den anvisningen finns också uppgifter hur mycket ett shims ökar öppningstrycket?? Det är som Du skriver att skaftets sekundär ska få sej ett shims i alla fall.

Men bör Du inte titta på spakarnas öppningtryck med? Jag har laggt upp en bra anvisning där med. Viktigt att trycket bör följa spakarnas rörelse slaviskt.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

håkan öhlund (trådstartaren)

#3 » 22:44:03, 18-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Anton :)

Nja det där med stoleken på shims så hittade jag bara spakshims, att ett 0.2mm shims ökar styrtrycket 2bar.
Nå jag ska ta ur sliden imorgon och kolla om fjädern är hel och bulten sitter fast och fjädertalrikarna inte är defeka som det stod om och så lägger jag väl i ett shims och provar mig fram..

Jo det där men spakarna tänkte jag också kolla med en 5mm plåtbit om trycken är runt 18bar och så hur slaviskt mätaren visar..

Få återkomma :thumme:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

håkan öhlund (trådstartaren)

#4 » 17:45:00, 19-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen :)
Nu har jag haft lös sliden i seundärventilen till skaftet och det visade sig att det var inga shims där och fjädertallrikarna var bra så jag la i 2,0mm shims och stoppade tillbaka sliden och provkörde.Då blev det ungefär lika värden på P2 och P3 så jag bestämde för att skruva lös hatten på primärventilen (Den mot dieselmotorn) och kolla där hur det ser ut och så fick jag se att det var 4st shims (0.8x4=3.2mm) i denna ventil så då tog jag ur den sliden med och demonterade den och tog bort shimsen och efter att jag hade skruvat hop den med och provkört så började sekundärventilen(P3 att ligga 100bar efter P2 som den ska :thumme:
Och man känner nu att det är betydligt lättare att köra mjukt med aggregatet :)
Alltså var min maskin felshimsad :? undra om den ha varit det hela tiden :klia:
Flytläget ha jag också fått lös med mycke rostspraj runt vredet och polygripen så nu funkar den också :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Anton

#5 » 19:07:03, 19-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var säkert nån kland som trodde det var sekundär på P2 sidan.
Kan förstå att maskinen kändes konstigt.
Jaha det var då denne helgens övning?? Snyggt jobbat Håkan!!

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

håkan öhlund (trådstartaren)

#6 » 20:50:54, 10-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lol: Hej igen :)
Nu ha jag varit in i ventilrummet igen :skriva2: och kopplat bort Högfart från bomsänkningen för att få ännu bättre mjukkörning i grävningen som vi pratade om i asby :P .
För tidigare när man körde på fulla varv så ha bomsänkningen gått fortfarande för fort även med schimsad slangbrottsventil :???: så jag tog och skaffa en plugg och en servoslang och tog bort röret till "hatten" på bomsekundärventilen och dränerade hatten till retur och plugga limpa..
Så nu känns bomen bra för mot tidigare och den återfyller bomcylindern alldeles nog fort ändå vid snabb sänkning och planering.
Sedan så är det en till stor fördel mot tidigare när man ha fyllt skopan mot maskinen och ska sträcka ut skaftet och samtidigt sänka bommen så ha skaftet tidigare nästan stanna :mad: men nu gå det minns alltid på Lågfart :cool2:
Tror denna omkoppling är bra att göra spesiellt på hjulgrävare som stå lite gungigare än bandarna för det händer rätt ofta att man kör bomspaken fullt fram omedvetet när det gunna. :lol:

En bit 1/4 slang och en 8m/m plugg allt som behövs
Bild
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Anton

#7 » 10:21:48, 11-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbad som vanligt Håkan. En grej behövs till.... en stol o lägga grejorna på :grin:
Vi monterade på alla maskiner denna anordning spec. på hjulmaskiner.
Åkermans stod för materialet den tiden. Din maskin har inte haft rätt servicekille när det begav sej :grin:

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Ba_cka

#8 » 14:54:37, 03-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkan märktes den nån stor skillnad hur följsamt aggregatet var före du schimsade den om oljan var 20grader eller 50grader.

Jag upplever det som om min H10B skulle vara svårare att planera med när oljan blir upp mot 50-60grader. det är som om skopan och bomen inte följer lika bra när det blir varmare. servotrycket är ok så det är det inte.
Ba_cka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:24:48, 26-03-2008

Anton

#9 » 15:25:39, 03-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det fallet har Du inte rätt shimsad sekundärventil.
Primär ska öppna först och då kör Du "lågfart", sen ska sekundärventilen följa efter med lite större spakutslag.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

håkan öhlund (trådstartaren)

#10 » 21:20:05, 03-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om skillnaden blev värre när maskinen blev varm men den känns bättre nu i alla temperaturer :)
Nu har du ju en modärnare maskin med prioritering så dom går ju betydligt bättre i samkörningen än min men du kan ju mäta upp så får du se om allt står rätt :P ..
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Sicke

#11 » 13:43:34, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej intressant läsning Håkan
Har nog samma problem med min H7Mb. Har dock inte ännu fått manualen så lite förtydligande med pri/sek ventiler
och dess funktion samt lokalisering vore intressant att veta. Speciellt modifieringen kom jag lite vilse.
mvh
Sicke
Sicke
1 inlägg
 
Blev medlem: 12:54:39, 03-10-2015
Ort: Bjärström
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7 mb

Mr X

#12 » 19:48:05, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan öhlund skrev: :lol: Hej igen :)
Nu ha jag varit in i ventilrummet igen :skriva2: och kopplat bort Högfart från bomsänkningen för att få ännu bättre mjukkörning i grävningen som vi pratade om i asby :P .
För tidigare när man körde på fulla varv så ha bomsänkningen gått fortfarande för fort även med schimsad slangbrottsventil :???: så jag tog och skaffa en plugg och en servoslang och tog bort röret till "hatten" på bomsekundärventilen och dränerade hatten till retur och plugga limpa..
Så nu känns bomen bra för mot tidigare och den återfyller bomcylindern alldeles nog fort ändå vid snabb sänkning och planering.
Sedan så är det en till stor fördel mot tidigare när man ha fyllt skopan mot maskinen och ska sträcka ut skaftet och samtidigt sänka bommen så ha skaftet tidigare nästan stanna :mad: men nu gå det minns alltid på Lågfart :cool2:
Tror denna omkoppling är bra att göra spesiellt på hjulgrävare som stå lite gungigare än bandarna för det händer rätt ofta att man kör bomspaken fullt fram omedvetet när det gunna. :lol:


Har slarvat bort mina skisser, och minnet är ju inte något att lita på så måste ställa en (dum?) fråga -vilken ventil gäller det, den mot motorn eller hytten? :insomnia:
Mr X
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:58, 26-12-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Anton

#13 » 21:50:17, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Primär är p3 och sekundär p2
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se