Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Pneumatik

Dräneringsplugg kompressor

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tryckluft/pneumatik här

Topaz (trådstartaren)

#1 » 17:01:47, 02-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag råkade dra sönder bottenpluggen på kompressorn. Har försökt få ut mässingsdelen som sitter kvar i svetsmuffen med skruvutdragare utan att lyckas. Jag blev osäker på om den ens är gängad och isåfall höger eller vänstergängad?, eller om den kanske är pressad eller lödad? Någon som vet? Nedre bilden visar pluggen och sexkantflänsen som jag råkade få med mig med polygripen :sad:
Bild
Bild
Topaz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:13:08, 22-05-2019
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix 56C



Hidsmekolek

#2 » 18:12:48, 02-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan säkert gängad, förmodligen 1/4" rörgänga.
Vanlig högergänga med största sannolikhet.
Troligen limmad med nåt kladd, kan sitta som själva f#n.
Lite värme så kan det släppa lättare, annars borra ur och peta bort kvarvarande gängrester..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

rospigg

#3 » 18:47:24, 02-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borra med 11,5 borr (till 1/4" rörgänga ska 11,8 användas) så får du nog bort eländet.
Bra också om borren inte är jättevass, då det har en förmåga att hugga i mässing.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Michael Meier

#4 » 19:27:27, 02-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

prova att börja med en stegborr, kan vara lättare att få centrerad start till 11,5mm borren.
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

tronde

#5 » 19:33:27, 02-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den er helt sikkert limt med gjengetetting. Bruk litt varme og skrueutrdrager og problemet et løst.

2 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Topaz (trådstartaren)

#6 » 20:28:22, 02-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för råden! Jag får ta nya tag imorgon. Ska börja med lite värme. Slöa borr har jag gott om också..

2 personer gillar det här inlägget.
Topaz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:13:08, 22-05-2019
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix 56C

Topaz (trådstartaren)

#7 » 10:57:52, 03-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev till att borra ut pluggen. Tyvärr kom jag inte helt centrerat så har förstört gängan lite.
Är den här gängtappen rätt för att åtgärda det?
https://verktygsboden.se/maskin-teknik/borr-gang-fras-svarvverktyg/gangtappar/gangtapp-hss-g-rorganga?att=G1/4%22
Topaz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:13:08, 22-05-2019
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix 56C

Michael Meier

#8 » 11:15:26, 03-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte riktigt om du behöver köpa en gängtapp för tvåhundra, är det mye mässing kvar i gängorna ?

Är det bara orent kan du rensa med en rörbit med lämpli gänga, det ska ju inte vara högglansfinish på denna gänga direkt.

Eftersom du ändå sabbar dräneringsnippeln när du greppar med polygrip, gör det enkelt för dei och använd en plugg med fläns & plantätning(mässing), eller en lätt konisk plugg med gängtätning lin och smet eller gängtejp (vanlig svart eller galvad med fyrkantsfattning)

Den lätt koniska är att föredra om du har skadade gängor eftersom den pressar isär muffen litegrann, du får dra den med känsla eftersom det inte finns något stop (den plantätande mässingpluggen är ett sämre alternativ eftersom den belastar den kvarvarande gängan i muffen mera och mässingen är alltid i underdimension /inte lika stor diameter som den koniska.

Eller så limmar du dit en nittiogradare med vvs-tätning och sätter på en slangstump så att du får avvattningsventilen bortanför detta bökiga ställe, typ 40cm slang som du hänger upp i kompressorstativet och viker ner när du ska dränera tanken.

Det är liksom inte förbjudet att bygga om till något trevligare : )
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

QV_

#9 » 14:25:34, 03-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag skall rensa någon gänga i ental så brukar jag inte köpa en gängtapp.
Först hittar man en skruv med rätt gänga.
Sedan tar man fram vinkelslipen och gör 2-3 längsgående spår samt om det behövs konar toppen lite och vippps har man en 1-gångs gängtapp till jobbet....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

tronde

#10 » 15:42:44, 03-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Eller så limmar du dit en nittiogradare med vvs-tätning och sätter på en slangstump så att du får avvattningsventilen bortanför detta bökiga ställe, typ 40cm slang som du hänger upp i kompressorstativet och viker ner när du ska dränera tanken.

Det är liksom inte förbjudet att bygga om till något trevligare : )

En ekstra fordel med denne løsningen er at slangestumpen fylles med vann før det samler seg i tanken, i alle fall hvis hvis hullet er helt nederst i tanken. Hvis slangen er gjennomsiktig ser man også når det er tid for å tømme.

Hvis gjengene ikke er mer skadet enn at man kan skru inn en ny nippel, kan man drukne gjengene i epoksylim. Det både tetter og holder fast. Hvis man vil skru ut senere, er det bare å varme litt så epoksyen blir myk før man begynner å skru.

Jeg er fortsatt sikker på at den var limt fra fabrikk. Det sitter noe inni helvete, og tynnvegget messing knekker lenge før limet gir seg. Jeg har også dratt av slike ting på kompressorer...

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Topaz (trådstartaren)

#11 » 20:45:16, 03-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack igen för alla bra tips! Ska nog försöka göra någon bättre lösning med slangstump som ni föreslog när jag ändå håller på. Intressant lösning att rensa gängor genom att skära spår i en skruv med vinkelslipen också, det måste jag testa!
Hittade inget i rätt dimension bland rördelarna så problemet kvarstår.
Topaz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:13:08, 22-05-2019
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix 56C

Ingoberra

#12 » 08:32:20, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har alla 24l tankar dräneringspluggarna felsvetsade? Eller finns det nån mening å ha dom mer på sidan än kl 6. Den blir ju lättare å komma åt men man får vicka på kompresssorn för å få ut allt vatten nu.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Toost

#13 » 11:22:31, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

varför den pluggen inte är automatiskt avvattnande är väl den stora frågan...
( så som vattenavskiljaren på regulatorn är, den öppnar då den är trycklös.)
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Pneumatik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se