Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Pneumatik

Utloppsdimensionering skolprojekt

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera tryckluft/pneumatik här

Palle500

#16 » 22:59:16, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Praktisk test med en stryp backventil från tex Festo skulle nog kunna strypa tillräckligt exakt och back ventilen behöver du när du öppnar fönstret igen så att cylindern kan snabbfyllas via backventilen. Sätt sen en plastpåse på utblåset från strypningen. Så ser du mängden avgiven luft. Låt även fönstret gå att öppna mer än vad du vill då hamnar cylindern i jämnvikt med fjädern när lufttrycket höjs/komprimeras mot backventilen. Sen kan du göra en beräkning utifrån dina praktiska mätningar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak



Tjocksmocksjocke

#17 » 23:12:26, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad blir skillnaden vid fönstret och luften i cylindern en kall vinterdag kontra en het sommardag när solen steker på?

Visst, som ett teoretiskt projekt vore det intressant att följa, men som en bra lösning på ett problem måste det vara förkastligt.

För det är problemet i sig som skall lösas, inte att få till en fungerande enhet?
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

jiraya (trådstartaren)

#18 » 23:21:45, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för länge sedan insett att detta inte är en bra lösning men tyvärr får jag inte byta koncept. Några fysiska tester finns det ingen tid för.. Är bara att jobba vidare efter de förutsättningar som finns. Som sagt så ligger nog fokus mest på själva förfarandet i utvecklingsprocessen. Hur man tacklar problem och motgångar samt dokumenterar detta. Alltså kanske jag kan rädda ett godkänt betyg genom en välskriven slutrapport. :)

1 person gillar det här inlägget.
jiraya
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:29, 20-08-2011
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svetsmaskin av märket Arc Machines och modell 415 (Mekaniserad TIG-svets)

Tjocksmocksjocke

#19 » 23:22:49, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatera gärna här vad du kommer fram till. Det är intressant!
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#20 » 02:40:53, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jiraya skrev:Jag har för länge sedan insett att detta inte är en bra lösning men tyvärr får jag inte byta koncept. Några fysiska tester finns det ingen tid för.. Är bara att jobba vidare efter de förutsättningar som finns. Som sagt så ligger nog fokus mest på själva förfarandet i utvecklingsprocessen. Hur man tacklar problem och motgångar samt dokumenterar detta. Alltså kanske jag kan rädda ett godkänt betyg genom en välskriven slutrapport. :)

Det var så jag uppfattade dig.
Att komma fram till att bästa sättet är att laborera med kända konstruktionselement är OK i en utvecklingsprocess är vetenskapligt korrekt. Att teoretisera och räkna är inte enda sättet och ibland inte ens lämpligt.
Du behöver inte utföra labbarna utan redogöra för, varför du gör dem i stället för att teoretisera och räkna, hur du kan labba, sakligt förväntade resultat och hur detta innefattar användande av standarddelar. Annars måste man beskriva en besvärlig precisionstillverkningsprocess.
Vid utveckling av produkter vill man gärna använda massproducerade standarddelar av flera skäl.

Din situation är inte ovanlig. Du får OK för ett ämne eller blir tilldelad ett och handledaren inser inte vidden och komplexiteten. Studenten upptäcker detta under vägen och det finns inte tid att byta.
Men detta är även typiskt för utvecklingsprocesser. Så beskriv och redovisa detta. Det är relevant och meriterande.

Jag har råkat ut för det några gånger i samband med examensarbete.
Professorn har refererat till mig som specialsakkunnig. Studenterna tar kontakt och redogör för ämnet och frågeställningar de vill ha avhandlade, upplysningar, kunskap, Stand der Technik, diskussion och källa.
När man då skall svara uppkommer betydligt fler frågeställningar och ämnet behöver begränsas; ibland mycket kraftigt begränsas.
I ett fall jag har aktuellt i minnet så efter en timme blir mitt råd till gruppen att ta kontakt med professorn/handledaren och förmedla min synpunkt att ämnet mer än väl skulle kunna leda till en avhandling att disputera på. I synnerhet som arbetet skulle göras i samarbete med ett företag och resultatet användas i produktion.
För ett examensarbete för civilingenjör (väg och vatten/bygg) skulle redan klarläggande av problematiken och frågeställningar räcka.
Så mitt råd är att begränsa dig och gör det du skriver väl, faktaunderbyggt, verklighetsnära och logiskt. De problem du stött på är en del av detta och en väg att försöka lösa dem och gå vidare är ju just en utvecklingsprocess.
Många sådana processer slutar för övrigt med att idén inte är kommersiellt gångbar. En inventering av andra lösningar på marknaden, gärna bedömda (+/-), kan vara lämplig för slutsatser.
Du är på rätt spår. :grin: Lycka till. :thummar:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

jiraya (trådstartaren)

#21 » 09:39:19, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:
jiraya skrev:Jag har för länge sedan insett att detta inte är en bra lösning men tyvärr får jag inte byta koncept. Några fysiska tester finns det ingen tid för.. Är bara att jobba vidare efter de förutsättningar som finns. Som sagt så ligger nog fokus mest på själva förfarandet i utvecklingsprocessen. Hur man tacklar problem och motgångar samt dokumenterar detta. Alltså kanske jag kan rädda ett godkänt betyg genom en välskriven slutrapport. :)

Det var så jag uppfattade dig.
Att komma fram till att bästa sättet är att laborera med kända konstruktionselement är OK i en utvecklingsprocess är vetenskapligt korrekt. Att teoretisera och räkna är inte enda sättet och ibland inte ens lämpligt.
Du behöver inte utföra labbarna utan redogöra för, varför du gör dem i stället för att teoretisera och räkna, hur du kan labba, sakligt förväntade resultat och hur detta innefattar användande av standarddelar. Annars måste man beskriva en besvärlig precisionstillverkningsprocess.
Vid utveckling av produkter vill man gärna använda massproducerade standarddelar av flera skäl.

Din situation är inte ovanlig. Du får OK för ett ämne eller blir tilldelad ett och handledaren inser inte vidden och komplexiteten. Studenten upptäcker detta under vägen och det finns inte tid att byta.
Men detta är även typiskt för utvecklingsprocesser. Så beskriv och redovisa detta. Det är relevant och meriterande.

Jag har råkat ut för det några gånger i samband med examensarbete.
Professorn har refererat till mig som specialsakkunnig. Studenterna tar kontakt och redogör för ämnet och frågeställningar de vill ha avhandlade, upplysningar, kunskap, Stand der Technik, diskussion och källa.
När man då skall svara uppkommer betydligt fler frågeställningar och ämnet behöver begränsas; ibland mycket kraftigt begränsas.
I ett fall jag har aktuellt i minnet så efter en timme blir mitt råd till gruppen att ta kontakt med professorn/handledaren och förmedla min synpunkt att ämnet mer än väl skulle kunna leda till en avhandling att disputera på. I synnerhet som arbetet skulle göras i samarbete med ett företag och resultatet användas i produktion.
För ett examensarbete för civilingenjör (väg och vatten/bygg) skulle redan klarläggande av problematiken och frågeställningar räcka.
Så mitt råd är att begränsa dig och gör det du skriver väl, faktaunderbyggt, verklighetsnära och logiskt. De problem du stött på är en del av detta och en väg att försöka lösa dem och gå vidare är ju just en utvecklingsprocess.
Många sådana processer slutar för övrigt med att idén inte är kommersiellt gångbar. En inventering av andra lösningar på marknaden, gärna bedömda (+/-), kan vara lämplig för slutsatser.
Du är på rätt spår. :grin: Lycka till. :thummar:


Tack! Riktigt skönt att få input från någon som uppenbarligen vet vad han pratar om, och som dessutom bekräftar det man själv redan tänkt :)
jiraya
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:29, 20-08-2011
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svetsmaskin av märket Arc Machines och modell 415 (Mekaniserad TIG-svets)

ac tc

#22 » 11:24:51, 10-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den praktiska lösningen är en liten justerbar strypback ventil.
Det finns iof termiska ställdon som innehåller ett vax som värms upp av en ström och då utvidgas. Det är samma funktion som i en bil termostat men man värmer med ström istf kylvatten.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Pneumatik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se