Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Pneumatik

Reparera tryckströmbrytare kompressor

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tryckluft/pneumatik här

GillarFixa (trådstartaren)

#1 » 12:35:06, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Gelins KGK Attack 601, 3FAS kompressor från 2004.
Den startar plötsligt inte.
Har spänning fram till tryckströmbrytare, inget tryck i tanken. Inget händer ( inget motstånd känns) när man trycker ned strömbrytaren.

Finns det något man kan reparera eller testa innan jag beställer en svindyr ( ca 1600 kr) tryckströmbrytare från KGK?

Vad är det som går sönder i en tryckströmbrytare?
GillarFixa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:16:22, 27-04-2019
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 12:50:00, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns standardtryckströmbrytare på de flesta lågprislador (Biltema, Jula, etc), för några hundringar.

Som i all annan billig mekanik kan man vänta sig t ex fjäderbrott eller saker som kärvar eller har rostat ihop. Om man plockar isär den är det nog inte så svårt att lista ut vad som har hänt.
Det är också vanligt med brända kontakter i strömbrytaren, asynkronmotorer har ju hög induktans och kan ge otrevliga överspänningar och ljusbågar vid frånslag. Det kan vara lämpligt att koppla in gnistsläckare (varistor och/eller RC-nät) parallellt med varje strömbrytarkontakt om man har sådana problem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

GillarFixa (trådstartaren)

#3 » 23:28:24, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
Köpte en på Jula för några hundralappar. Lite pyssel att byta då Julas saknade manometer och övertrycksventil, men man kunde flytta över även om jag upptäckte att det fanns en fjäder som kunde sprätta iväg...

Det var strömbrytaren på den gamla som gett upp på en av faserna. Lite inbrottsäker konstruktion så jag vet inte exakt vad som hänt. Du kan nog ha rätt om ljusbåge.
GillarFixa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:16:22, 27-04-2019
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Pneumatik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se