Hej allesamman!
Innan jag kommer till min fråga, vill jag säga att jag är ny på pneumatikområdet, då detta är första gången jag ger mig på den delen av systemet på någon maskin. Så ursäkta om jag ställer dumma frågor.
Jag förbereder just nu för en importbesiktning av en tidigare tyskregistrerad mercedeslastbil LP 813, 7.5t, årsmodell 1976.
Den har stått stilla i tre månader (har inte varit lagligt att köra), och när jag nu lät motorn gå tillräckligt länge för att jobba upp lufttrycket i bromssystemet, så gick tryckregulatorn (som de heter på tyska iallafall) in för tidigt och lät inte systemet få sina 8.1 bar, utan det stannar på 7.4 bar. När jag körde 120mil för att få hem den från tyskland låg trycket på ung 8 bar, så gott jag kan minnas, vilket är det rätta trycket enligt instruktionsmanualen.
Min fråga är nu, jag antar att det är en ställskruv som sitter på toppen av enheten.. Är det normalt att behöva justera en sån här enhet då och då, eller ska jag anta att något annat är fel och att den snart har gjort sitt och göra en totalrenovering / byta ut den?
Här är en sprängskiss på enheten och en bild på hur den ser ut där den sitter på lastbilen.