Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Pneumatik

Justera tryckregulator?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tryckluft/pneumatik här

emil_508 (trådstartaren)

#1 » 20:18:45, 23-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej allesamman!

Innan jag kommer till min fråga, vill jag säga att jag är ny på pneumatikområdet, då detta är första gången jag ger mig på den delen av systemet på någon maskin. Så ursäkta om jag ställer dumma frågor.

Jag förbereder just nu för en importbesiktning av en tidigare tyskregistrerad mercedeslastbil LP 813, 7.5t, årsmodell 1976.
Den har stått stilla i tre månader (har inte varit lagligt att köra), och när jag nu lät motorn gå tillräckligt länge för att jobba upp lufttrycket i bromssystemet, så gick tryckregulatorn (som de heter på tyska iallafall) in för tidigt och lät inte systemet få sina 8.1 bar, utan det stannar på 7.4 bar. När jag körde 120mil för att få hem den från tyskland låg trycket på ung 8 bar, så gott jag kan minnas, vilket är det rätta trycket enligt instruktionsmanualen.

Min fråga är nu, jag antar att det är en ställskruv som sitter på toppen av enheten.. Är det normalt att behöva justera en sån här enhet då och då, eller ska jag anta att något annat är fel och att den snart har gjort sitt och göra en totalrenovering / byta ut den?

Här är en sprängskiss på enheten och en bild på hur den ser ut där den sitter på lastbilen.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
emil_508
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:17, 16-07-2019
Ort: Karlskrona, Blekinge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes LP 813 -76



torbjorn_forsman

#2 » 21:15:12, 23-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon tolerans angiven på de angivna 8,1 bar i instruktionsboken? Dina 7,4 bar avviker ju mindre än 10 % från nominellt tryck, och det kanske är acceptabelt. Tänk också på att en sån där avlastningsventil har en viss hysteres, alltså skillnad mellan frånslags- och tillslagstryck. Under körning kommer trycket alltså inte att vara konstant utan att pendla mellan två olika värden.

Har du förresten kontrollerat/kalibrerat den manometer du har mätt med? Om den är gammal eller har utsatts för otrevlig behandling någon gång, så är det ju inte alls konstigt om den skulle visa fel!

Rimligtvis bör avlastningsventilen ha två justermöjligheter. En som påverkar både frånslags- och tillslagstryck, och en annan som bestämmer skillnaden mellan dem. Inte säkert att det är ställskruvar för bägge, den ena justeringen kan ev vara tänkt att göras med shims eller liknande. I varje fall bör du inte skruva på någonting innan du har läst på i en pålitlig verkstadshandbok om hur justeringen ska gå till, och innan du har fullständigt klart för dig hur ventilen är tänkt att fungera.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

emil_508 (trådstartaren)

#3 » 21:48:39, 23-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara handboken för själva lastbilen, som inte beskriver hur tryckregulatorn/avlastningsventilen fungerar, utan bara konstaterar att trycket ska ligga på 8,1 bar, någon tolerans för avvikelser nämns inte.

Jag har mätt trycket med två andra manometrar också, som stämmer in med manometern på instrumentpanelen i lastbilen.

När jag ställde frågan till en mekaniker i stan, fick jag ett mer lättsamt svar, och han tyckte jag gott kunde spänna fjädern genom att skruva på ställskruven. Så jag testade detta, ett halvt varv i taget, tills tryckregulatorn inte slog till förrän 8 bar. Men sedan kände jag mig osäker på om det verkligen var en bra idé, skruvade tillbaka den och satte mig här för att fråga efter ett mer kunnigt svar!

Angående hysteres, så verkar den ligga på ung 0,5 bar oavsett maxtryck. När den stängde vid 7,4 bar, öppnar den igen vid 6,9. När jag ställt skruven, och ventilen då stängde vid 8 bar, öppnade den igen vid 7,5 bar.

Har spenderat många timmar med att söka information utan framgång, så jag hoppas verkligen ni kan hjälpa mig få klarhet i detta.
Användarvisningsbild
emil_508
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:17, 16-07-2019
Ort: Karlskrona, Blekinge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes LP 813 -76

torbjorn_forsman

#4 » 21:57:25, 23-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då låter det som om ventilen fungerar ändå, och det kanske inte är alltför fel att ställa in 8 bar som frånslagstryck.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Pneumatik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se