Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Pneumatik

Reduceringsventil tryckluft.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tryckluft/pneumatik här

Håkanjohansson (trådstartaren)

#1 » 13:37:49, 06-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har en fyrkantig plasttank på 1 m3 (lbc-tank). Jag kör vatten i tanken och vill sätta tryck med tryckluft så att vattnet rinner ut fortare. Tanken tål inte så stort tryck så jag vill ha en tryckreduceringsventil på tryckluften så jag kan ställa in vad tanken tål.
Ventilen skall gå att ställa inte tex till 0,1 bar och uppåt. Tror inte tanken tål mer en runt 0,1 bar om jag inte förstärker den.
Flödet som jag tror är realistiskt att vattnet skall tryckas ut är 300 liter/minut upp till 500 liter/minut. Jag får prova mig fram. Förstärker jag tanken kan jag nog gå ännu fortare.
Det jag undrar nu är vilken typ av ventil jag kan använda för att jag skall få det flödet. Hur stor ventilen skall behöva vara för att flödet skall bli stort nog?
Jag tänker mig att trycket på luften in i ventilen skall vara ca 4 bar och att det skall funka ner till ett ett tryck på 1 bar. Jag skall ladda en tryckluftstank med luft som jag sen tar med mig på en pickup-lastbil.
mvh
Håkan
Håkanjohansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:39, 16-01-2017
Ort: Blekinge
Sverige



ac tc

#2 » 09:02:58, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

3-500 liter per minut kommer du inte att kunna pressa ur en ibc tank om den inte spricker då får 100 liter på 2 sekunder.
- vill du upp i dom flödena så får du pumpa ur tanken via locket, leta en brandspruta.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stridis2

#3 » 09:10:26, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Långt innan du har fått upp ett bars tryck i tanken har du fått en rejäl smäll! :djaevul:
Är tanken en meter i fyrkant och du har ett bars tryck betyder det att du belastar varje sidostycke med 10.000 kg! :uupps:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Allmänt] Pneumatik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se