Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Pneumatik

Diprofil dimsmörjare

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tryckluft/pneumatik här

Nickedemuz (trådstartaren)

#1 » 09:46:58, 12-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har (utöver annat :)) snubblat över en lite äldre dimsmörjare med vattenavskiljare från Diprofil. Kollade med dom men den var alldeles för gammal för att kunna hitta reservdelar till (tänkte byta filtret). Oljan som var i den var nog sen 1800-talet för den var riktigt sunkig.
Tycker den är jäkligt snygg :grin: så jag skulle vilja använda den. Vad tror ni om att öppna upp den och blåsa rent filtret och öppna upp oljebehållaren och putsa rent lite granna? Eller har såna här ”bäst före datum” så man gör bäst i att slänga och skaffa ny? Känns dock som det borde gå att använda för de borde väl inte slitas så mycket?
Bild på skapelsen:

Bild
Bild
Bild
Nickedemuz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:46, 10-07-2016
Ort: Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Michael Meier

#2 » 10:05:41, 12-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Silar/filter finns nya, det beror på vad du ska ha för säkerhet efter filtret,

Om du efter demontage enbart blåser inifrån och ut, tänk på att använda lika ren luft som du vill ha i resultatet efteråt, renblås enbart i filtrerad luft (du har väl kompressorns luftintag i ett filtrerat utrymme ?) blåsmunstycket virvlar upp en hel massa skräp.

Därav byter man dessa filter istället för att göra rent, kraven är så pass höga så det inte är värt jobbet.

Du har (gissar jag) lägre krav på renhet, kanske bättre att inte öppna, utan enbart använda enheten ?!

du ser när filtret är skitigt, tänk också på att sedimenteringsfunktionen inte vill ha för högt flöde, lagom är bäst
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Nickedemuz (trådstartaren)

#3 » 11:10:59, 12-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för infon!
Det är enbart för hobbybruk så jag har inte så extremt höga krav. Kan jag bara använda den med hyfsat resultat duger det alldeles utmärkt för mig :grin:
Den kommer mest användas till lite slipmaskiner o.dyl. Ska jag fulmåla ngt så kör jag enbart via ett annat filter.
Var månde man hitta lösa filter om andan faller på och jag ändå vill ge den lite omtanke?
Nickedemuz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:46, 10-07-2016
Ort: Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 14:49:13, 12-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I varje stad brukar det finnas minst en industriförnödenhetsfirma där man kan få tag i såna där saker. I Sundsvall handlar man t ex sådant på Rönnes eller Momentum. Jag har en avgasanalysator där det sitter ett liknande filter, filterhållaren ser helt klart tryckluftmässig ut och Momentum har passande insatser till den.
Det är inte omöjligt att det kan gå att hitta något på t ex Swedol eller Jula också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#5 » 17:25:06, 12-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickedemuz skrev: .... Ska jag fulmåla ngt så kör jag enbart via ett annat filter ....


Jaa, det lär du göra (det sitter en dimsmörjare på denna kombienhet)

Nickedemuz skrev: .... Var månde man hitta lösa filter ....


Du behöver två mått från den som sitter, det hjälper.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2

#6 » 18:05:07, 12-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är medveten om att den ska monteras lodrätt för att fungera?
Jag tror du kan lossa en plugg på mellersta blå ringen och ta ut renad men ej smord luft? Översta uttaget för smord luft och nedersta för ren. Personligen använder jag inte sådana dimsmörjare, men skulle jag göra det hade jag använt olika sorters kopplingar så man inte kan förväxla slangarna mellan smorda och rena.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Nickedemuz (trådstartaren)

#7 » 21:30:01, 12-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir till att spendera lite tid på att söka filter under semestern :thumme:
Jodå, det kommer monteras lodrätt. Hade det bara liggandes under hälsoundersökningen ;)
Intressant idé om att man kanske kan ta ut enbart renad luft via det undre, det hade jag inte tänkt på. Kommer att undersökas.
Nickedemuz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:46, 10-07-2016
Ort: Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Pneumatik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se