Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Pneumatik

Kompressorfrågor igen

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera tryckluft/pneumatik här

sonsonen (trådstartaren)

#1 » 07:09:06, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte nyligen en större två-cylindrig KGK kolvkompressor med 200 literstank.
Den fungerar utmärkt och ger 550 liter per minut vid 6 kg, men jag har frågor.

Under tanken finns en kran för tömning av den senapsgula geggan (oljevatten) som fanns i tanken och övertill finns en mindre kran med en tunn plastslang för tömning av kondensvatten.

1) Hur fungerar den övre kranen?
Jag tömde några liter brunt vatten som rann fridfullt ut, men sen blev det "stopp". Ingenting mer kommer efter det hur öppet det än är och trots fullt tryck i tanken, knappt 10kg.

Efter det öppnade jag den nedre kranen och ungefär en halvliter gegga sprutade ut under högt tryck.
Den nedre kranen är alltså lätt att begripa, men hur är den övre kranen kopplad?
Varför är det inget tryck även i den övre och varför kommer det inget vatten efter lite körning?
Jag ser ju luftfukten i utblåset på munstycket så nog finns det vatten trots vår och torr luft.
Jag har samma "problem" med en mindre 3-fas kompressor och den tunna slangen.
Trodde det var täppt någonstans.

2) Kan jag använda grövre PEM vattenslang till tryckluften?
Kompressorn är tung och har hög tyngdpunkt så den står nu lämpligast placerad fast i garaget, men min talja som vill ha mycket luft flyttar jag runt efter behov. Jag behöver alltså ca 30-40 meter slang på utblåset. Mina 10 meters mjuka tryckluftslangar från Biltema (varav en grövre) är för klena och stryper luftflödet så taljan hackar (kippar efter mer luft).

3) Var köper jag bra kompressorolja?
Duger Biltemas ospecade?
KGK säger att oljan ska vara skumfri och inte innehålla kol då kompressorn har skvättsmörjning.

Tacksam för hjälp.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50



dc_lindberg

#2 » 08:49:21, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misslyckas med att hitta vad du frågar om för kompressor.
Lägg till:
- modell
- modell kod
- serienummer
+ gärna länk till sida med den
+ manual (finns oftast som pdf på nätet att tanka ned och lägga upp i tråd)

Gällande kommentaren om slanglängd.
30-40m är rätt långt... Jag skaffade ½" om jag minns rätt dimension 20m då normala 6mm leder till för högt tryckfall redan kring 10m.
Mitt val föll på gummislang för olja, tålighet 20 bar.

Svaret är alltså, så länge slangen är tillverkad för att klara trycket och anslutningarna lika så, så fungerar det!
Sedan får du räkna med att det kommer kommentarer där man förordar stål/järnrör. Själv har jag även en bit där jag valde kopparrör (vattenledningsrör). De rören skall tåla 400 bar. Stål/järnrör tål väl ännu högre tryck?

Problem med grövre slang... den skall rullas ihop o läggas undan mellan användningarna...
Problem med fast installation... den är där den är...

www.smorjteknik.se
Deras 699 automatlådeolja är helt skumfri. (5W/20)
Biltemas oljor... är dyra idag... o jag är inte imponerad av dem...
Går åt så lite så det är värt att köpa hög kvalité!
(du har PM)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

johan.eriksson

#3 » 09:20:06, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående den övre avtappningen så är den kopplad till ett rör inuti tanke som går ner till botten.
Troligen har något skräp täppt igen röret.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Michael Meier

#4 » 10:27:05, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför det inte kommer vatten efter lite körning, varm luft bär fukt bättre och när den kallnar bär den mindre fukt, mellanskillnaden kondenseras.

Sker temperaturändringen i ett luftflöde (slang/rör) kondenseras vatten och följer med i flödet, i förrådstank behövs det tid för vattnet att kondenseras mot plåtytan och rinna ner till botten, funkar enbart när du använder kompressorn intermittent.

Kör du kontinuerligt, talja/bläster/slip fungerer inte kondenseringen, där finns det en lufttork att tillgå, där kondensering/avskiljning av kondenserat vatten fungerar i ett luftflöde.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

sonsonen (trådstartaren)

#5 » 11:31:12, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabba svar!

Jag frågade tidigare tillverkaren o fick svaret att den heter TR-850-2
850 står för fri avgiven luft i liter per minut och 2:an för 2 kolvar gissar jag.
Tillverkad 1981 så ingen länk vad jag lyckats hitta.
Manual, eller skötselanvisning följde med väl indränkt i smutsig olja (mer eller mindre genomskinliga blad) så svårt att läsa.

1) Det är det jag misstänker, alltså stopp. Men 3 liter vatten porlade snällt ut före det trots fullt tryck.
Jag får försöka lätta på trycket o skruva ur vad som följer med o inspektera.
Tydligen samma fel på båda kompressorerna.
Känslig konstruktion? Klent rör?
Mycket bra tryck i bottenventilen som saknas på den mindre kompressorn. Får försöka att ställa den med utblåset neråt o se vad som kommer ut. Den mindre har jag bara som lån, kanske 50 literstank men trots allt 3-fas.

2) Hydraulslang blir nog dyrbart, så därför tänkte jag på PEM-slangen. Vid förra ägarens installation fanns en grövre transparant glasfiberarmerad före detta mjuk slang (typ trädgårdsslang) med dubbla slangklammer för inkoppling till järnrörsinstallationen.
Det såg lite klent/riskabelt ut men har nog hållit i 40år vid samma tryck och blivit godkänt vid inspektion så...

3) OK om olja. Min användning är sporadisk och sällan kontinuerlig, om jag inte får nya ideer nu med den fina kompressorn.
Så kvalitetsolja är nog ett bra val även för mig.

Lufttork blir överkurs. Säkert bra för den som behöver så jag får nöja mig med lite fukt.
Jag kör intermittent och sällan länge.

Kallförvaring vintertid antar jag är OK om kondensvattnet trycks ut. Kallastarter blir det inte många.

1 person gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

dc_lindberg

#6 » 12:03:54, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#7 » 12:20:25, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... sor-kgk-5/
Lite kring info som kanske kan hjälpa med faktasökning - en annan modell, men från samma fabrik med adress till underleverantör i Tjekoslovakien:

Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#8 » 12:25:16, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

rospigg

#9 » 12:41:13, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är motorn på 5,5 hk så ger kompressorn max 550 liter / minut - en tumregel som stämmer riktigt bra.
Lufttaljor brukar gilla mängder med luft, och mängder med luft transporteras helst genom grova ledningar.
Jag antar att du nog ska upp på minst 5/8 slang om den falnar redan nu med 3/8.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Stridis2

#10 » 13:08:23, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om kompressorn är avstängd och helt tryckfri så kan du prova att öppna både den nedre och övre kranen. Blås sedan med tryckluft in i den övre kranen. Har du något smuts som täpper till borde det lossna då.

PEM-slang är iofs billigt att köpa in, däremot är kopplen dyra. Det kan alltså vara värt att ta ett "dyrare" rörsystem om kopplen är billigare. Totalkostnaden kan då ändå bli bättre. Vad du än drar som fast installation så snåla inte med antalet "tappställen". Då kommer du bara att ångra dig.

Gällande slangdiameter så kör jag med 3/4" till min bläster. Jag märkte inte av någon nämnvärd förlust ens när jag körde med dieselkompressorn. Nu kör jag oftast med en elkompressor som ger ca 750 liter i minuten och kanske 40 meter slang. Det fungerar utmärkt.
6 mm slang använder väl ingen "normal" till några större avstånd eller större förbrukare? Funkar bra med några meter spiralslang precis där man ska blåsa av något, till airbruch och andra småförbrukare, men personligen är mer än hälften av min "vanliga" tryckluftsslang 1/2". Precis som DC skriver så flödar en större slang bättre än en mindre. Dubblar du diametern får du genom flera gånger mer luft.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

johan.eriksson

#11 » 13:53:05, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller helt med Stridis här, 3/8 anses som ganska klen slang i en verkstad, är på gränsen till en vanlig 1/2” mutterdragare, tar hellre 1/2” och skulle nog kunna tänka mig 5/8 om det är riktigt mycket luft som används. Har man 10m slang så klarar man nog 1,5 kubik på en 1/2”. Har för mig det är vad som rekommenderas av Atlas till de stora vinkelsliparna, och dom förbrukar 1,2-3,6 beroende på belastning.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

sonsonen (trådstartaren)

#12 » 07:18:07, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack allihop för många goda råd!

Just precis en sådan är det jag nu har DC. :thumme:
Min typskylt saknas dock.
Tung o otymplig med hög tyngdpunkt men relativt tystgående och kompetent.
Du har bättre sökfunktion, men så har jag också portat storspionen i min dator.

Motorn är mycket riktigt en 3-fas 5,5hk och gjord i Tjekoslovakien.
Jag blev förvånad att lufttaljan vill ha så mycket luft helt obelastad o trodde något var fel i den, smuts eller annat, så jag plockad loss ett täcklock på ena gaveln o hittade ett lätt snurrbart större hjul med utväxlingen 30 varv per kätting länk (ca 33mm dvs 1.1mm per varv).
Taljan är stor o tung o klarar 6 ton lyft, samt kättingen minst 30 meter 12mm länkar, bara den mycket tung men stark o bra. Tänkt att användas till att ta ner mina stora tunga björkar som lutar åt fel håll bland annat.

Blåstricket "fel väg" måste jag prova i morgon, jag har ju två kompressorer. :thumme:

Grejen med PEM-slangen är att jag vill dra runt slangen utomhus "i skogen" för att passa lagom till björkarna, en container och en byggbod jag vill flytta mm. Jag får dock kolla totalpriset som du påpekar.
Alternativt kunde jag komplettera med en extra tank (lånekompressorn) nära taljan, men att få taljan att gå rent verkar marigt.
Någon fast installation har jag ännu inte. Kompressorn står i ett hörn i garaget med anslutningen nära gaveln så jag borrar ett hål där för min slang o pluggar mushålet när jag är klar.

Den tunnare mjuka Biltema slangen jag har är 3/8" och den grövre 1/2", båda fungerar bra till annat.
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf ... 2000038086
Så det behövs nog minst 3/4".

1 person gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

rospigg

#13 » 07:43:24, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om din talja heter LLA så finns det data i länken.
En LLA 5000 förbrukar 42 L/S vid 6 bar.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 6pcN0rCUut

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Bygert

#14 » 08:28:48, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PEM går att använda men den är rätt stel och knäcks om man inte ser upp. Fast installerad tex slingra sig fram mellan två byggnader kan det bli bra. Till ett flyttbart behov lär man snart upptäcka varför det görs smidigare slangar.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

dc_lindberg

#15 » 09:33:03, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gummislang!
Varför?
...testa böja en frusen plastslang...

Ska mäta vad det är för slang jag köpte. Hade för mig det är en ½" (12.5mm).
Fungerar bra, för det lilla jag behöver den. När jag behöver mer än dess 20m... o ansluter en "standard" 6mm's tryckluftsslang (...hm...jag använder ju 8mm's nipplar... dvs 9mm's slang... :klia: )... ...det märks!... (med "standard" avses givetvis den dimensionen marknaden tillhandahåller/-höll till kompressorer för "allmänt bruk").
När man tittar in i en verkstad o kikar på de rör de använder för framledning av luft... då är det inte några 6mm's sprialplastslangar inte! Tänk dock på att i en verkstad så kan avståndet från kompressor till anslutningsnippel nog vara kortare än ögat vill vill tro - har sett att man byggt rör runt lokal => då ökar man luftflödet till den anslutning man vill använda (från minst 2 håll => minskat motstånd + dubblerat flöde); vill minnas att de system jag sett aldrig varit med tunnare rör än ½-tum, oftast 3/4-tum och ibland 1".

Problemet är något lägre än för flytande ämnen men högre än för elektroner:
Ohm's Lag gäller.
ex.,
https://sv.ecobuilderz.com/how-to-calcu ... pipes-6265

Lathund för tryckfalls i rör (det problem du brottas med):
https://www.dimensionera.se/vs/tryckfall.php
https://www.dimensionera.se/tryckluft/tryckfall.php
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] Pneumatik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se