Det är sällan jag postat om nåt praktiskt projekt jag utfört, mestadels pga att jaginte längre yrkesmässigt är i branchen. I princip så pensionerade jag mig från skogsmaskinbranchen när jag flyttade till USA år 2000.
Rent definitionsmässigt så är hydraulik och pneumatik underavdelningar till mekaniken. Båda systemen använder ett fysiskt "flytande" media i ledningar och system använder likartade ventiler och arbetsmotorer, lijära och roterande.
För 4.5 år sedan när min fru pensinerade sig så ville vi börja resa mera med husvagnen och vi beslutade hösten 2018 att uppgradera husvagn och husvagnsdragare/pick-up lastbil från en 17 fots husvagn och en 2001 Dodge Ram 2500 med Cummins diesel och kåpa, till en 27 fots husvagn och en RAM 1500 EcoDiesel Pick-up med kåpa. Betydligt tyngre husvagn och en dragare med lägre lastkapacitet men fortfarande både högre vridmoment och motoreffekt.
Nåväl, efter första resan på drygt 15000km så stod det klart att husvagnen var för tung på draget trots att jag använde ett viktfördelande system mellan dragbil och husvagn. Mitt marktryck på framhjulen var lite lågt och halvljusen pekade göre än normala helljus.
Så I januari 2019 så monterade jag luftfädringsbälgar baktill som enligt uppgift skulle klara jobbet. Och visst kalade de jobbet... i nån halvtimme tills de blev trycklösa....
Då stod det klart att min fjädringsväg hade halverats med trycklösa luftbälgar. Så det blev oerhör stötigt att köra trycklöst i bälgarna.
Så några veckor senare hade jag inhandlat ett riktigt elegant kompressor system som jag kunde manövrera tryckinställning med en fjärrkontroll inifrån kupen. Jag kund förprogramera två olika tryckinställning, vilket blev 20 psi utan husvagn och 60 psi med husvagnen. Dessutom fanns ett tredje tryck på 5 psi som inte gick att ändra.
Jag visste redan att alla slangkopplingar av typen push-to-connect fanns med varierande kvalitet men oavsett så blir det läckage i alla. Så det tog ett tag att hitta alla läckor så att inte komressorn skulle arbeta ihjäl sig.
När jag körde med husvagnen och kompressor systemet så kunde jag (knappt) höra komprssorn göra en laddnings cykel varje 10-15 minuter. Helt godkänt. Får ca 15 månader sedan hade de blivit mera läckage än kompressorn klarade av och den stressades tills den skar utan att jag blev medveten om det. En ny kompressor kostade $850 ochdet var inte lockande att skaffa en ny "självmordskandidat".
Hur mitt problem löstes kan ni läsa i min korta "artikel" med många bilder och illustrationer. LÄNK