Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Pneumatik

My Air Ride story

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera tryckluft/pneumatik här

akkamaan (trådstartaren)

#1 » 01:30:20, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är sällan jag postat om nåt praktiskt projekt jag utfört, mestadels pga att jaginte längre yrkesmässigt är i branchen. I princip så pensionerade jag mig från skogsmaskinbranchen när jag flyttade till USA år 2000.

Rent definitionsmässigt så är hydraulik och pneumatik underavdelningar till mekaniken. Båda systemen använder ett fysiskt "flytande" media i ledningar och system använder likartade ventiler och arbetsmotorer, lijära och roterande.
För 4.5 år sedan när min fru pensinerade sig så ville vi börja resa mera med husvagnen och vi beslutade hösten 2018 att uppgradera husvagn och husvagnsdragare/pick-up lastbil från en 17 fots husvagn och en 2001 Dodge Ram 2500 med Cummins diesel och kåpa, till en 27 fots husvagn och en RAM 1500 EcoDiesel Pick-up med kåpa. Betydligt tyngre husvagn och en dragare med lägre lastkapacitet men fortfarande både högre vridmoment och motoreffekt.
Nåväl, efter första resan på drygt 15000km så stod det klart att husvagnen var för tung på draget trots att jag använde ett viktfördelande system mellan dragbil och husvagn. Mitt marktryck på framhjulen var lite lågt och halvljusen pekade göre än normala helljus.
Så I januari 2019 så monterade jag luftfädringsbälgar baktill som enligt uppgift skulle klara jobbet. Och visst kalade de jobbet... i nån halvtimme tills de blev trycklösa....
Då stod det klart att min fjädringsväg hade halverats med trycklösa luftbälgar. Så det blev oerhör stötigt att köra trycklöst i bälgarna.
Så några veckor senare hade jag inhandlat ett riktigt elegant kompressor system som jag kunde manövrera tryckinställning med en fjärrkontroll inifrån kupen. Jag kund förprogramera två olika tryckinställning, vilket blev 20 psi utan husvagn och 60 psi med husvagnen. Dessutom fanns ett tredje tryck på 5 psi som inte gick att ändra.

Jag visste redan att alla slangkopplingar av typen push-to-connect fanns med varierande kvalitet men oavsett så blir det läckage i alla. Så det tog ett tag att hitta alla läckor så att inte komressorn skulle arbeta ihjäl sig.
När jag körde med husvagnen och kompressor systemet så kunde jag (knappt) höra komprssorn göra en laddnings cykel varje 10-15 minuter. Helt godkänt. Får ca 15 månader sedan hade de blivit mera läckage än kompressorn klarade av och den stressades tills den skar utan att jag blev medveten om det. En ny kompressor kostade $850 ochdet var inte lockande att skaffa en ny "självmordskandidat".
Hur mitt problem löstes kan ni läsa i min korta "artikel" med många bilder och illustrationer. LÄNK
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



braha

#2 » 08:37:50, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Nåväl, efter första resan på drygt 15000km


Imponerande uthållighet...
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

akkamaan (trådstartaren)

#3 » 14:39:15, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

braha skrev:
akkamaan skrev:Nåväl, efter första resan på drygt 15000km


Imponerande uthållighet...

Det blir lätt långa resor inom dessa 48 delstater. Som exempel är det 4500 km från Seattle WA till Miami FL.... fågelvägen... eller tre Sverige på längden....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

BM425

#4 » 14:49:57, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fungerar på lastbilar så varför inte på en bil eller släpvagn?
Har lastbilarna kvalitets kopplingar istället för billigt skräp?

Jag hade på 1980talet en Subaru Leone med luftfjädring, fungerade oftast bra men inte alltid. Fick köra hem en gång helt utan fjädring, det blev sakta o rätt hårt. Det fanns ingen backup när kompressorn la av. En ventil hade gått sönder o sen blev kompressorn överhettad o la av.

På besiktningen kliade de sina huvuden när de inte kunde inspektera fjädrarna :mrgreen:

Liten story
Körde 900 svenska mil på två veckor i västra USA 1985 Minneapolis - Yellowstone - San Fransisco - Las Vegas - Minneapolis
Så det är långa avstånd over there.
Senast redigerad av BM425 14:53:38, 31-03-2023, redigerad totalt 2 gånger.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Göran Ekman

#5 » 14:52:13, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lill brorsan med två polare flög till Alaska med varsin cykel. För att cykla till Florida. Tror dom var borta i fem månader.
Norra Amerika är stort. Och cyklister betraktades som lite suspekta.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

akkamaan (trådstartaren)

#6 » 17:29:03, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för din konstruktiva kommentar
BM425 skrev:Det fungerar på lastbilar så varför inte på en bil eller släpvagn?

Det har länge funnits luffjädringskit till peronbilar. Jag hade det somtillbehör till Volvo herrgårdsvagn i början av 1980-talet. Men det var luftfjädrande stötdämpare.


Har lastbilarna kvalitets kopplingar istället för billigt skräp?

Ju dyrare fordon desto högre kvalitet. Sen används vanligen inte push-to-connect kopplingar när systemen monteras vid nytillverkning.
Man använder vanligen skär-rings-kopplingar på 3/8" och 1/2" plastslang liknande de man använder för stålrör inom hydrailiken.
Sen har ju tryckluftsystem på lastbilar andra funktioner också, bromsar, som har en kontinuerlig förbrukning av tryckluft, vilket gör att det det krävs både stora kompressorer och stora lagringstankar/ackumulatorer. Ett luftfjädrings system är ju inte tänkt att vara en kontinuerlig luftförbrukare utan är ett mera "statiskt" system och monteras ibland utan kompressor och man fyller luft hemma eller på macken". Men såna system ställer enorma krav på täthet

Jag hade på 1980talet en Subaru Leone med luftfjädring, fungerade oftast bra men inte alltid. Fick köra hem en gång helt utan fjädring, det blev sakta o rätt hårt. Det fanns ingen backup när kompressorn la av. En ventil hade gått sönder o sen blev kompressorn överhettad o la av.

Sen för man skilja på system med ren luftfjädring utan mekaniska blad eller spiralfjädrar, torsionsfjädring inte att förglömma på de flesta släpvagnar, jämfört med luftfjädringssystem som sättas på bredvid befintliga mekaniska fjädrar. I ditt fall så fans det inget mekaniskt fjädringssystem som back-up.
Det har ju jag på mitt fordon. Problemet var att luftfjädringmonteringen kraftigt reducerade fjädringsvägen för spiralfjädrarna. Så å¨sätt och vis så hade jag samma problem som du hade på din Subaru

På besiktningen kliade de sina huvuden när de inte kunde inspektera fjädrarna :mrgreen:
lär väl inte gå igenom besiktningen om inte luftfjärdingen kan trycksättas

Liten story
Körde 900 svenska mil på två veckor i västra USA 1985 Minneapolis - Yellowstone - San Fransisco - Las Vegas - Minneapolis
Så det är långa avstånd over there.

Cool, gjorde en likande bilresa 1995 innan jag flyttade hit år 2000.
Hyrbil från Chicago-Minneapolis-Nord Dakota ner till Rapid City I Sýd Dakota-Seattle-San Francisco-San Diego-Las Vegas-Grand Canyon-Salt Lake City-Reno-Sequoia/Kings Canyon/Yosemite-San Diego, där hyrbilen lämnades tillbaka
Men jag tror vår resa under 3 veckor var på drygt 6000 miles eller ca 10000km
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Robert T

#7 » 17:41:32, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså många jänkare kör ju bara två schraderventiler bak och fyller luft på macken, eller med en enkel kompressor för att pumpa däck. Att ha ett tätt system är A och O. Rejäla grejer för luftkopplingar finns hos återföräljare av lastbilar/lastbilstillbehör.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan (trådstartaren)

#8 » 18:06:47, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:Alltså många jänkare kör ju bara två schraderventiler bak och fyller luft på macken, eller med en enkel kompressor för att pumpa däck. Att ha ett tätt system är A och O. Rejäla grejer för luftkopplingar finns hos återföräljare av lastbilar/lastbilstillbehör.

Japp, så är det. På lastbilar har dock bromsledningarna vanligen 1/2" utvändig diameter. 1/4"-3/8" används till småförbrukare såsom luftstolar, diffspärrar, och kontrollssystem. Har dock aldrig sett en push-to-connect koppling på en lastbil trots att jag kört i 13 år...

jag kanske hade kunnat använda kunnat använda separata schraderventiler på varje luftbälg. Problemet var att det monterades med endast en schraderventil och en push-to-connect T-koppling. Så det blev totalt 7 läckagepunkter på push-to-connect kopplingar i stället för de 4 av endast bra kvalitet som hade varit fallet om jag använt 2 schraderventiler. Så här i efterhand har jag realiserat att det var T-kopplingen som var den stora läckage-boven.
Tror dock ändå att det till slut hade krävts kompressor och/eller tryckluft-stankar
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Robert T

#9 » 18:30:58, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Japp, så är det. På lastbilar har dock bromsledningarna vanligen 1/2" utvändig diameter. 1/4"-3/8" används till småförbrukare såsom luftstolar, diffspärrar, och kontrollssystem. Har dock aldrig sett en push-to-connect koppling på en lastbil trots att jag kört i 13 år...

jag kanske hade kunnat använda kunnat använda separata schraderventiler på varje luftbälg. Problemet var att det monterades med endast en schraderventil och en push-to-connect T-koppling. Så det blev totalt 7 läckagepunkter på push-to-connect kopplingar i stället för de 4 av endast bra kvalitet som hade varit fallet om jag använt 2 schraderventiler. Så här i efterhand har jag realiserat att det var T-kopplingen som var den stora läckage-boven.
Tror dock ändå att det till slut hade krävts kompressor och/eller tryckluft-stankar


Som du säger så är 1/4" vanligt till t.ex. luftstol eller luftstyrd hydraulik osv, inget ovanligt alls! Push to connect är väl ändå skitvanligt på nyare byggen? Eller pratar vi olika saker nu, märkligt...

Ja alla jänkare jag sett som haft bälgar har haft separata schrader...

Som jag hintade lite i mitt förra meddelande, du börjar helt i fel ände. Först tätt system, sen väljer du om du kan tänka dig pumpa manuellt vid ändring av tryck eller om du kräver fin styrning från hytt.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan (trådstartaren)

#10 » 20:55:49, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:Som jag hintade lite i mitt förra meddelande, du börjar helt i fel ände.
möjligen att jag började i fel ände. Men som "jag hintade om" så var det en verkstad med billyft som gjorde första installationen. Sen blev det min sak att fixa de efterföljande problemen. Och naturligtvis så kunde jag ha lagt ner mycket mera möda på ett tätt system efter att jag monterade den först kompressorn. Men nu med min andra ombyggnad så hävdar jag att jag fokuserat på ett tätt system
Men täthet är inget evigt och läckage kan uppstå vid senare tillfällen utan att man hinner med att detektera dem.
Först tätt system, sen väljer du om du kan tänka dig pumpa manuellt vid ändring av tryck eller om du kräver fin styrning från hytt.

Det finns nog inget bra alternativ utan kompressor eller åtminstone en lite större ackumulatortank som backup. 1L i en luftbälg behöver inte förlora mycket luft innan man har en märkbar trycksänknin...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

PeterR

#11 » 00:58:29, 01-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns både bra och mindre bra push-to-connect, det gäller bara att hitta rätt fabrikat…
Åtminstone på Scania används både skärringskopplingar och push-to-connect, men då är det ju internationell standard, inte bananmått, som i sin tur kanske är svårare att hitta om man vill ha hög kvalité?
Till exempel Festo är en erkänt bra tillverkare av pneumatik kanske har vad Du söker, men möjligen i metriska mått? Importera från Europa?
En annan variant är att byta ut push-to-connect till varianten där man trär på slangen/röret på nippeln och sedan låser med en överfallsmutter?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

akkamaan (trådstartaren)

#12 » 02:05:07, 01-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Det finns både bra och mindre bra push-to-connect, det gäller bara att hitta rätt fabrikat…

japp, det har jag också påpekat i min artikel som jag länkade till. Det finns mycket billiag ptc-kopplingar som läcker så fort man pillar på dem...

Åtminstone på Scania används både skärringskopplingar och push-to-connect
Tro inte ptc kopplingar är accepterade som standard på bromsledningar.Men säkert används de i styr och reglersystem på lastbilarna
men då är det ju internationell standard, inte bananmått, som i sin tur kanske är svårare att hitta om man vill ha hög kvalité?

hmm... ser ett frågetecken i slutet av den "strofen"...
Vet inte vad du menar specifikt med internationell standard. Plastslang godkänd för användnin i te x fordonsbromssystem finns i två olika måttsystem, US Standard i tum och fraktioner av tum såsom 1/4", 3/8", och 1/2" utvändig diameter och en viss godstjocklek. Sen finns samma "kavilteter i metriska mått ytterdiameter såsom 6mm vilket är motsvarigheheten som man lätt blandar ihop med 1/4" (6.35 mm), 8 mm, 10 mm, 12 mm etc....
Till exempel Festo är en erkänt bra tillverkare av pneumatik kanske har vad Du söker, men möjligen i metriska mått?

Lever jag i tum-landet så är det enklast får mig att hålla mig till tumstandarden. Men visst är FESTO mycket bra kvalitet, men de är framförallt produktanpassade till processindustrins behov. Vill man ha slang och kopplingar till mobil industri så är det tillverkare som t ex Parker som gäller. De levererar till industrin som tillverkar mobila maskiner och lastbilar. Jag gillar FESTOs kvalitet. Jag använde deras FESTO Didactic system när jag utbildade inom bland annat hydraulik. FESTO vet att dom är bra, det ser man på deras priser som är barnsligt höga.
Importera från Europa?

Inte nädvändigt, allt, även FESTO finns tillgängligt här i USA
En annan variant är att byta ut push-to-connect till varianten där man trär på slangen/röret på nippeln och sedan låser med en överfallsmutter?

Tror jag hade det på ett trycklufts modell system viasnde systemet på en Volvo BM SM 971 skotare året var 1974-75. Upplevde inte dessa som ptc eller push-to-connect. Hylsan man trädde på slangen pressades av överfalls muttern fast på slangen och de var inte menade att tas isär och sättas ihop. Senare bytte jag ut alla dessa kopplingar il FESTOs ptc-kopplingar vilka var tillräckligt bra ch studenterna kuna ric´va ióch koppla upp igen hur många gånger som helst. Byggde också upp 4 stycken identiska laborationsstationer med dessa FESTO ptc-kopplingar där eleverna kunde bygga upp olika delkretsar som fanns på skogsmaskinerna. Tryckluftsbromsar har jag gedigen erfarenhet av. Fråga mig vad som bestämmer skillnaden i pålastnings och avlsatningstryck i en mekanisk tryckregulator för en kompressor på en lastbil. Inte många lastbilsutbildare som kan svara på det. har hittils inte hittat någon på "Youtube" så jag brukar få korrigera dem när de är ute och simmar...
Den här instruktören börja "simma på djupt vatten" efter 2 minuter och 38 sekunder när han talar om "twenty five pounds"... https://www.youtube.com/watch?v=9Vb32PL1PVU&t=158s
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

johan.eriksson

#13 » 05:59:03, 01-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raufoss har bra PTC kopplingar som är godkända för bromssystem.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

akkamaan (trådstartaren)

#14 » 06:20:22, 01-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Raufoss har bra PTC kopplingar som är godkända för bromssystem.

Visstb är det en push-in koppling men när man tar isär så följer en nippel med ut och gör det till en snabbkoppling. Verkar på videon som slangen sitter permanent när den tryckts in. Rätta mig om jag har fel...
https://vimeo.com/162885286?embedded=tr ... r=40068834
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

johan.eriksson

#15 » 07:44:21, 01-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns demonteringsverktyg till dom.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till [Allmänt] Pneumatik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se