Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Pneumatik

Problem med kompressor.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tryckluft/pneumatik här

Allower (trådstartaren)

#1 » 11:46:06, 28-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.
Hoppas det går få hjälp här av någon kunnig.

Vi har en kompressor (Billig variant) en Meec 50L 3hk som beter sig konstigt.
När man startar den går den bra ända tills den har byggt upp trycket tills den stänger av sig. så fort den stänger av sig så börjar det pysa kraftigt ur tryckströmbrytaren tills den är nere på det trycket när den startar igen. Då slutar det pysa men motorn orkar inte starta upp och säkringen utlöser.

Jag har bytt tryckströmbrytare och det hjälpte inte, men har misstänker att det sitter en avlastningsventil någon stans precis när den ska starta. Jag slänger med en bild. Kan det vara denna ventilen. Den svarta slangen går till tryckströmbrytaren, metallröret går till cylindern och ventilen och ventilen sitter ansluten till tanken. Kan det vara denna som spökar? Jag är tacksam för all hjälp. Häls. Christian


Bild
Allower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:13:11, 22-02-2016
Ort: Emmaboda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle bensin



Dexxas

#2 » 11:54:28, 28-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar vara en backventil som det sitter nått skit i när dom beter sig så där....
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

sk007

#3 » 18:14:32, 28-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allower skrev:Hejsan.
Hoppas det går få hjälp här av någon kunnig.

Vi har en kompressor (Billig variant) en Meec 50L 3hk som beter sig konstigt.
När man startar den går den bra ända tills den har byggt upp trycket tills den stänger av sig. så fort den stänger av sig så börjar det pysa kraftigt ur tryckströmbrytaren tills den är nere på det trycket när den startar igen. Då slutar det pysa men motorn orkar inte starta upp och säkringen utlöser.

Jag har bytt tryckströmbrytare och det hjälpte inte, men har misstänker att det sitter en avlastningsventil någon stans precis när den ska starta. Jag slänger med en bild. Kan det vara denna ventilen. Den svarta slangen går till tryckströmbrytaren, metallröret går till cylindern och ventilen och ventilen sitter ansluten till tanken. Kan det vara denna som spökar? Jag är tacksam för all hjälp. Häls. Christian


Bild


Ja, det är den som spökar. Det låter som att backventilen i den där läcker och därmed släpper tillbaka luft från tanken till kompressorn.
Ta isär och rengör eller byt.

1 person gillar det här inlägget.
sk007
1 inlägg
 
Blev medlem: 09:18:23, 24-11-2020
Ort: Frösön
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kobelco sk007


Återgå till [Allmänt] Pneumatik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se