Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarBussar[Bussar] Allmänt

Scania 143 Kiitokori skvader / husbil

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmäna buss-teman här. Här platsar t.ex. även husbussar!

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#16 » 15:44:57, 23-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hört nåt om tusen spänn i skatt på den där eller så när den var i trafik. Osäkra uppgifter dock. Tydligen så var färjeöverfarte billiga som fan med buss förut då man räknade att medåkandeskulle äta/handla/supa på färjorna så det gick ihop ändå. Är inte så numera då jag har kikat på priser.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort/område: Piteå
Maskin: Hanomag 66C



Fikman

#17 » 19:17:09, 06-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är ett stycke fordonshistoria som är värd bevara i dess originalskick

Lycka till med renovering av den

och som sagt så när denna togs i trafik fick lastbil bara köra 70 medans buss fick köra 90, sen att dom marcha 80++ är en helt annan sak, allt för att få packet över natten till/från norlland
Fikman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:53, 25-12-2014
Sverige

qqq

#18 » 21:31:37, 06-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fikman skrev:Detta är ett stycke fordonshistoria som är värd bevara i dess originalskick

Lycka till med renovering av den

och som sagt så när denna togs i trafik fick lastbil bara köra 70 medans buss fick köra 90, sen att dom marcha 80++ är en helt annan sak, allt för att få packet över natten till/från norlland

Sedan är frågan, hade bussar färdskrivare då ?!
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort/område: von vettet

Scania bonden

#19 » 07:40:10, 08-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Buss i Linjetrafik var undantagna från färdskrivarkravet iaf när jag jobbade som mek runt 1990 -1997 Tror jag det var?
Blev obligatorisk färdskrivarkontroll nån gång då, så ett tag kalibrerade jag många färdskrivare.
Har för mig att det var detsamma med fartbegränsare. Det var också något sånt där påbud som kom då, men det gällde nog alla fordon om jag minns rätt, var bara Räddningstjänsten och Försvaret som va undantagna från dessa.
Har dock inget minne av att vi monterade fartbegränsare på bussar.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort/område: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Patrik440

#20 » 08:32:59, 08-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev: :razz:

Regga om till tung husbil så får den köras på B kort.


Tung husbil finns det egentligen inte något som heter utan den registreras som personbil klass 2.

För att bli godkänd som pb2 får man inte ha lastutrymme i full höjd i bak men det löser man genom att bygga en sovalkov ovanpå lastutrymme typ.
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort/område: Västra götaland
Sverige

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#21 » 03:07:44, 17-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter och snöar in på specialbussarna som förekom i början av 90-talet och hittade följande artikel på en nederländsk sida:

https://bigtruck.nl/nieuws/de-scania-bu ... -in-zweden

Google translate:
"Scania 'bussen' från ASG i Sverige

Scania 113 H-torpeden med dubbelhytt som du ser här är inte en lastbil utan en buss. Tack vare att det finns åtta sittplatser kunde detta fordon registreras som buss, vilket gjorde att maxhastigheten då var 90 km i timmen. För lastbilar var det bara 70 km i timmen.

Den utbyggda Scaniakabinen erbjöd plats för åtta passagerare och hade en extra dörr på höger sida. Släpet var fäst på ett sådant sätt att det inte bara gick att koppla ur. Detta gjorde den till en ledbuss enligt registreringsskylten. ASG använde dessa kombinationer i flera år och gynnades av den högre tillåtna hastigheten. Uppskattningsvis sex av dessa "ledbussar" trafikerade ASG, som användes på expresslinjerna för styckegods. När lastbilarnas hastighet ökade i Sverige var denna konstruktion inte längre nödvändig, och dessa märkliga kombinationer försvann från gatorna."

Bild
Bild

Det hela fortsätter på den polska sidan 40ton.net

https://40ton.net/takie-ciezarowki-szwe ... j-zakazow/

Google translate:

"Svenskarna registrerade sådana lastbilar som bussar – snabbare körning, färre förbud

Högre hastighetsgränser, att inte omfattas av omkörningsförbud och undantag från semesterrestriktioner – allt detta gör att bussar kan röra sig mycket friare på vägarna än lastbilar. För två dagar sedan skrev jag också om idén med EU-kommissionen, som skulle vilja luckra upp arbetstidsnormerna speciellt för bussförare (artikel här ). Finns det något sätt att använda åtminstone några av dessa regler vid transport av gods? För att hitta svaret på denna fråga går vi tillbaka till Sverige på 1990-talet.

Ni kanske minns artikeln från juli i år där jag visade en Scania 113 Torpedo med tre stolsrader, utbjuden till försäljning via en dansk auktion. Vid den tiden hade jag ingen aning om vad det exakta skälet till skapandet av detta fordon var, eller hur många kopior av en sådan sak som skapades. Idag stötte jag dock på minnen av gamla svenska chaufförer och förklarade att allt hade att göra med regelverket kring bussar.

Bilder från juliartikeln:

Som det visar sig användes sådana avlånga Scans av ASG, en svensk logistikoperatör som en gång tillhörde de statliga järnvägarna. Detta företag hade ett helt nätverk av fasta transportlinjer, transporterade främst styckegods och erbjöd även expresstjänster med leverans nästa dag. Och det var under detta sista projekt som svenskarna kom på idén att skapa lastbilar för snabbare körning, registrerade som bussar. I början av 1990-talet fanns det bestämmelser i Sverige enligt vilka lastbilar inte fick överstiga 70 km/h, men bussar fick köra upp till 90 km/h.

Här valdes Scanie 113 Torpedo som bas, det vill säga traktorer med motorn monterad framför hytten. I detta arrangemang behöver kroppen inte lutas, så att förlänga den var mycket lättare. Dessutom var det inre utrymmet inte begränsat av en tunnel. Själva utbyggnaden skedde i mitten av hytten, mellan hytten och sovrummet, tack vare vilket fordonet fick ytterligare fönster och en extra dörr på höger sida. Allt detta lades ihop till tre stolsrader som, även om det ytligt sett framstår som ett åttasitsarrangemang, uppenbarligen räckte i Sverige för att registreras som buss. Den senaste modifieringen omfattade semitrailern som skulle fästas permanent på traktorn utan möjlighet till snabb losstagning. Tack vare detta blev traktorn och trailern ett och skapade... en ledbuss.

Bild sparad av en av de svenska förarna:

Bild Börje Aronsson på Facebook
En av ASG:s stora underleverantörer skulle i början av 1990-talet förbereda så många som fem eller sex fordon av denna typ. De transporterade styckegods på nämnda expresslinjer och fanns länge kvar i många svenska förares minne. Lastbilsbussar sågs vanligtvis i vänster körfält, där de utnyttjade sina privilegier till fullo. Tydligen hände det också att Scanias faktiskt tog passagerare, och ASG-bolaget fick till och med sälja biljetter och erbjöd resor mellan början och slutet av den ordinarie linjen. Det skulle dock behandlas som en ytterligare funktion hos dessa fordon, utan någon nämnvärd ekonomisk betydelse.

På senare år ökade svenskarna lastbilarnas hastighet till 80 eller 90 km/h, beroende på vägklass och fordonskonfiguration (solo eller kombination). Därmed upphörde ovanstående idé att väcka intresse. Vid sekelskiftet såldes också ASG och gick från statens händer först till det schweiziska företaget Danzas och sedan till tyska DHL. Dessutom har reglerna för homologering av fordon blivit så komplicerade att det idag skulle vara riktigt svårt att registrera ett liknande "ledfordon". Även om det också måste erkännas att idag skulle fördelarna med en sådan modifiering vara ännu större, särskilt i länder som Polen eller Tyskland. Man kunde flyga genom Tyskland på söndag, medan i Polen skulle vänster körfält på motorvägar vara öppet och hastighetsbegränsaren inställd på 100 km/h skulle bara underlätta omkörningen."


Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort/område: Piteå
Maskin: Hanomag 66C

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#22 » 03:18:26, 17-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer information om dragbilen på bilderna: Den såldes på auktion i Danmark under sommaren 23 efter att ha totalrenoverats.

Auktionen ligger kvar och det finns 47 bilder att kolla in: https://www.fymasauctions.dk/en/Listing ... s/13783558

Polska 40ton.net skrev lite om saken när det hela begav sig:

Google translate:

"5 juli 2023

Åttasitsig Scania 113 Torpedo väntar på en kund - auktionen börjar på PLN 117 000. zloty

Det är en fullfjädrad dragbil, representerar en kultmodell, har en klassisk layout med motorn framför kabinen, har luftkonditionering och kan ta upp till åtta personer ombord, vilket också ger en sovplats eller eventuellt utrymme för bagage. Kort sagt, det är det perfekta materialet för en hobbylastbil. Den enda frågan kvarstår: hur mycket kommer detta fordon att kosta och kommer det att finnas någon kund för det?

Denna traktor är en Scania T113H, som har genomgått en mycket intressant, skandinavisk rekonstruktion. Karossen kombinerar både en besättnings- och sovplatskaraktär, med en andra sätesrad, en extra dörr på höger sida och två sängar, varav den nedre är anpassad för att transportera passagerare. Vi har plats för två personer längst fram, tre på mittersta raden och ytterligare tre i sovrummet, vilket ger alla säkerhetsbälten och mjuk klädsel. Och vid behov kommer det även att vara möjligt att koppla på en släpvagn, så länge den är betydligt kortare än de vanliga 13,6 meterna.

Tydligen var det en gång en långtransporttraktor som arbetade på svenska vägar. Den importerades nyligen till Danmark och totalrenoverades, både invändigt och utvändigt. Det är därför fordonet ser ut som nytt, trots att det redan har gått över en miljon kilometer. Även i Danmark lades en åttasitsig Scania ut till försäljning på den populära lokala auktionssajten "Fymas". Kungörelsen finns tillgänglig på denna länk och bilderna kommer från den.

Startpriset på auktionen är PLN 195 000. danska kronor, alltså cirka 117 tusen zloty. För en helt återställd Scania 3 Series Torpedo i en så unik utgåva får detta belopp anses vara ganska måttligt. Säljaren fastställde dock även ett "minimipris", som är hemligt och under vilket transaktionen kan hävas. Intressant nog, även om det bara är sex dagar kvar, har absolut ingen lagt bud på detta fordon än så länge."

Bild

13 personer gillar det här inlägget.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort/område: Piteå
Maskin: Hanomag 66C

gute84

#23 » 00:40:06, 14-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du inga fler bilder på din från insidan :grin:
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort/område: frankrike
International
Maskin: en mängd skrot


Återgå till [Bussar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB

ATL