torbjorn_forsman skrev:Det låter som om värmepaketet läcker. Om det är ett "modernt" sådant, dvs cellpaket av aluminium och gavlar av plast, så är det knappast möjligt att reparera det. Möjligen kan man få det att hålla tätt med kylartätning, kanel eller liknande i kylarvätskan som tillfällig nödlösning.
Skulle det däremot vara en gammaldags konstruktion med cellpaket och gavlar av koppar, mässing eller andra lödbara metaller, så brukar läckor bero på mjuklödningar som har utmattats och spruckit och då är det inga större problem att löda om, det gäller bara att det är en kompetent person som gör jobbet.
Kolla dock lite noggrannare varifrån läckaget kommer, det kan ju tänkas att t ex någon slanganslutning eller värmekranen är placerad så att läckvatten därifrån kommer ut där du beskriver.
Det är stor sannolikhet att värmekran, värmepaket mm är standarddelar som också återfinns på italienska (t ex Fiat, Lancia, Alfa) personbilar av motsvarande eller något äldre generation.
jag har tänkt samma tanker, och har just behandlad med kylartätning, och det ser ut som att läcken slutade - men ska åka en tur och få rätt temp på anlägget.
En annan fråga som jag har funderat lite på - jag är inte just någon genial mekare, men lite vet jag...
även på en lång tur, går tempen inte över ca. 50 grader, så frågan är: om termostaten öppnar för mycket, eller inte stänger överhuvudtaget - då blir kylvattnet alldeles för kallt - särskild när yttertempen är under - 20?
Vart på systemet sitter termostaten? Mellan motorn och kylaren eller mellan motorn och värmepaketet/kylaren, eller ?? Det är ganske klurigt att komma åt värmepaketet - särskild när det är såhär kallt,(har ingen garage som är stor nog).
Åker en tur i morgon, så hoppas jag att jag är lite klokare när jag kommer hem.
Men tack för hjälpen torbjorn_forsman... det låter sannolikt det du säger...