Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarBussar[Bussar] Allmänt

Läckande kylar

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna buss-teman här. Här platsar t.ex. även husbussar!

Danskar´n (trådstartaren)

#1 » 00:48:29, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har en Fiat Iveco 65.10, årsmodell 1985, ombyggd till husbil. Kylaren läcker så temp´en sjunker till ca. 50 Celsius på mätaren.
vätsken dryppar ut vid luft-klaffen under värmpaketet innanför front gallret. På 20 mil tappades ca 1 liter.

Framför kylaren sitter ett sorts galler som ser ut som det kan öppna/stänga - "Kysor Automatic Shutter - jag är inte säker på att det funkar.
Någon som vet något om detta? evt. var jag hittar reparations-handbok? Jag hittar inte mycket när jag googlar.
Är också sugen på vart jag hittar reservdelar generellt till en sådan "gamling"
Tackar för alla uppgifter/förslag
mvh
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55



mathiast

#2 » 07:05:39, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro du har en iveco zeta om det hjälper dig något,haft en lastbil av det slaget och den var inte helt lätt att få tag i delar till
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Danskar´n (trådstartaren)

#3 » 13:33:16, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jasså... kan ju alltid kolla - även om det står Iveco 65.10 på bilen... :eek:
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55

torbjorn_forsman

#4 » 16:19:38, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som om värmepaketet läcker. Om det är ett "modernt" sådant, dvs cellpaket av aluminium och gavlar av plast, så är det knappast möjligt att reparera det. Möjligen kan man få det att hålla tätt med kylartätning, kanel eller liknande i kylarvätskan som tillfällig nödlösning.
Skulle det däremot vara en gammaldags konstruktion med cellpaket och gavlar av koppar, mässing eller andra lödbara metaller, så brukar läckor bero på mjuklödningar som har utmattats och spruckit och då är det inga större problem att löda om, det gäller bara att det är en kompetent person som gör jobbet.

Kolla dock lite noggrannare varifrån läckaget kommer, det kan ju tänkas att t ex någon slanganslutning eller värmekranen är placerad så att läckvatten därifrån kommer ut där du beskriver.

Det är stor sannolikhet att värmekran, värmepaket mm är standarddelar som också återfinns på italienska (t ex Fiat, Lancia, Alfa) personbilar av motsvarande eller något äldre generation.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Danskar´n (trådstartaren)

#5 » 00:15:48, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det låter som om värmepaketet läcker. Om det är ett "modernt" sådant, dvs cellpaket av aluminium och gavlar av plast, så är det knappast möjligt att reparera det. Möjligen kan man få det att hålla tätt med kylartätning, kanel eller liknande i kylarvätskan som tillfällig nödlösning.
Skulle det däremot vara en gammaldags konstruktion med cellpaket och gavlar av koppar, mässing eller andra lödbara metaller, så brukar läckor bero på mjuklödningar som har utmattats och spruckit och då är det inga större problem att löda om, det gäller bara att det är en kompetent person som gör jobbet.

Kolla dock lite noggrannare varifrån läckaget kommer, det kan ju tänkas att t ex någon slanganslutning eller värmekranen är placerad så att läckvatten därifrån kommer ut där du beskriver.

Det är stor sannolikhet att värmekran, värmepaket mm är standarddelar som också återfinns på italienska (t ex Fiat, Lancia, Alfa) personbilar av motsvarande eller något äldre generation.


jag har tänkt samma tanker, och har just behandlad med kylartätning, och det ser ut som att läcken slutade - men ska åka en tur och få rätt temp på anlägget.
En annan fråga som jag har funderat lite på - jag är inte just någon genial mekare, men lite vet jag... :vissla: även på en lång tur, går tempen inte över ca. 50 grader, så frågan är: om termostaten öppnar för mycket, eller inte stänger överhuvudtaget - då blir kylvattnet alldeles för kallt - särskild när yttertempen är under - 20?
Vart på systemet sitter termostaten? Mellan motorn och kylaren eller mellan motorn och värmepaketet/kylaren, eller ?? Det är ganske klurigt att komma åt värmepaketet - särskild när det är såhär kallt,(har ingen garage som är stor nog).
Åker en tur i morgon, så hoppas jag att jag är lite klokare när jag kommer hem.
Men tack för hjälpen torbjorn_forsman... det låter sannolikt det du säger...
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55

torbjorn_forsman

#6 » 00:52:05, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Termostaten sitter mellan motorn och kylaren. Oftast där varmvattnet går ut från topplocket till kylaren, men det finns motorer där termostaten sitter "nedtill" också. En del äldre Fiat-motorer har termostaten helt fristående från motorn, inbyggd i en plåtburk med tre slanganslutningar.

Det är inte alls ovanligt att en gammal termostat börjar öppna för tidigt, så att motortempen blir för låg. Man kan ta loss den och lägga den i en kastrull med vatten som man värmer sakta på spisen för att se vid vilken temperatur termostaten öppnar. Se upp med att en del termostater kan bli "skeva" så det blir en glipa på ena sidan av ventilbrickan långt innan den öppnar på allvar.

Men det KAN ju också tänkas att tempmätaren visar fel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Danskar´n (trådstartaren)

#7 » 01:14:43, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Termostaten sitter mellan motorn och kylaren. Oftast där varmvattnet går ut från topplocket till kylaren, men det finns motorer där termostaten sitter "nedtill" också. En del äldre Fiat-motorer har termostaten helt fristående från motorn, inbyggd i en plåtburk med tre slanganslutningar.

Det är inte alls ovanligt att en gammal termostat börjar öppna för tidigt, så att motortempen blir för låg. Man kan ta loss den och lägga den i en kastrull med vatten som man värmer sakta på spisen för att se vid vilken temperatur termostaten öppnar. Se upp med att en del termostater kan bli "skeva" så det blir en glipa på ena sidan av ventilbrickan långt innan den öppnar på allvar.

Men det KAN ju också tänkas att tempmätaren visar fel.


Nja... det där med fel på mätaren tror jag inte på... vi var på väg till Jokkmokk när detta hände och var tvungna att snu innan Strömsund... tog 2 dagar att tina upp... :???:
Jag ska jobba lite med dina förslag, så ser vi hur det går... en ny termostat går säkert att hitta.
Tackar för hjälp så här långt.
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55


Återgå till [Bussar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se