Sida 1 av 1

Stötdämpare

InläggPostat: 12:34:17, 17-06-2018
av Danskar´n
Hej. Hur hittar man stötdämpare till "äldre" Iveco´s? När jag söker på reg.nummer, ges beskedet: reg nummer finns inte, eller inget reservdel hittats. Dom som handlar med bildelar, hittar inga delar på mått o.s.v. så när man inget nummer har...vad görs?
Det rör sig om en Fiat Iveco Zeta 65.10 årsmodell 1985

Re: Stötdämpare

InläggPostat: 13:15:07, 17-06-2018
av Eje Forsmark

Re: Stötdämpare

InläggPostat: 14:56:11, 17-06-2018
av Danskar´n
jamen va bra... självklart finns det på EBay... :grin: Jag sparar säljaren - dom har säkert annat till Iveco´n med
Tusen tack för tipset.. :shake_hands:

Re: Stötdämpare

InläggPostat: 10:10:46, 04-07-2018
av Danskar´n
Fick de nya stötdämparna i går, o bortsett från att det av någon anledning kostade 30 euro extra att skicka till Sverige, tog det bara 10 dagar, å det är rimeligt, tycker jag. Tog en timme å byta, så nu får vi se om det hjälper på "vinglingandet".

Tackar för tipset, Eje Forsmark

Re: Stötdämpare

InläggPostat: 21:58:00, 06-07-2018
av Danskar´n
Ja inte ble det sämre med nya stötdämparna - men inte så särskild mycket bättre häller - tycker jag...nu har jag en fråga till styrsystemet... det är det ända som inte har kollats. Det sitter en "snäckväxelpump"? som får olja från servo-behållarn.
Någon som vet hur en sådan fungerar? o om den kan bli sliten? Det finns inget glapp mellan ratt o hjul - inte mer än "lagligt"...ca 4 cm innan hjulen rör sig.
Men om denna "pump" är sliten, kanske oljan smitar förbi så framhjulen "vandrar" lite hit o dit när man kör???

Sista möjlighet för att brilljera folks...

Re: Stötdämpare

InläggPostat: 08:57:37, 07-07-2018
av torbjorn_forsman
Bussen kan ju bli vinglig av glapp i leder mm i framvagnen även om det inte känns som extremt stort glapp i ratten. Så det kan nog vara idé att låta en person vrida fram och tillbaks på ratten medan en annan ligger under och känner på alla leder efter ev onormala rörelser. Man kan också palla upp bilen och rucka för hand eller med en stor polygrip på leder, spindelbultar mm för att söka glapp. Fel i framvagnsinställningen (t ex fel toe-in eller camber) kan också ställa till sådana saker.

Om hydraulpumpen till servostyrningen blir sliten så brukar det märkas på att den inte ger tillräckligt tryck - servostyrningen orkar inte med om man vrider på ratten när man står stilla på asfalt, man hör aldrig att det börjar knarra/pipa om överströmsventilen när man styr ut till ändläge osv. Ett annat säkert tecken på slitage i servostyrningen är om servooljan blir gråskimrande eller luktar metalliskt.

Det kan naturligtvis också hända saker i styrventilen för servostyrningen, men det är lönlöst att gissa om vilka slags fel i den som kan ge vilka symptom om man inte har verkstadshandbok och sprängskisser framför sig och kan se hur servostyrningen är konstruerad i just detta fall. På denna punkt är det nog bara att börja med att läsa på! Viss ledning kan man dock få om man vet fabrikatet på servostyrningen.

Re: Stötdämpare

InläggPostat: 13:50:48, 12-07-2018
av Danskar´n
Jaha du torbjorn_forsman… du fick mej att fundera rejält... :myzsko: nu tycker jag att det är 100 saker som känns fel på den...
Det känns inte som att det saknas tryck på servo´n, men efter sväng går hjulen inte tillbaka till rak körning.
Däcktryck är okay - servo-oljan ser ut o luktar okay...
Jag hittade en ritning över "setting-up of front wheels" : Toe-in. Camber. Caster…
Den som har betydelse för styring o upprättningen är Toe-in, om jag läser rätt?
På en bakhjuls driven bil ska skillnaden vara 1 mm?
Avstånden mellan framre insida av fälgkanten är A
Avstånden mellan bakre insida av fälgkanten är A+Xmm (X= mm. 0-1)

Alltså ska hjulen "ploga" lite... har jag fattat rätt? Jag har studerat olika sätt att mäta "Toe-in" så jag ska prova... :aaargh:

Re: Stötdämpare

InläggPostat: 14:23:40, 12-07-2018
av torbjorn_forsman
Även castervinkeln har betydelse för att få framhjulen att räta upp sig efter sväng. Cambervinkeln måste vara lika på båda sidor om inte bilen ska dra snett.

Lita inte på några allmänna siffror på toe-in-värde, utan ta dem ur verkstadshandboken för aktuell bil. Det finns en del bilar som ska ha toe-out, även om det är sällsynt.

Cambervinkeln kan mätas nödtorftigt genom att hänga ett lod mitt för framhjulet och mäta avstånd från fälgens över- resp underkant till lodlinan med tumstock. Sen får man damma av trigonometrikunskaperna från skolan för att räkna ut vilken vinkel det motsvarar.
Obs att bilen måste stå på absolut plant underlag vid denna mätning.