Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarBussar[Bussar] Allmänt

Scania vabis

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna buss-teman här. Här platsar t.ex. även husbussar!

Sten-Are (trådstartaren)

#1 » 20:20:34, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min onkel har en Scania buss fra 1971 med en vabis, har ikke vært startet på 12-15 år, alltid stådd lagret i hus. Skiftet diesel filter å luftet, startet opp å gikk helt fint en liten stund til han tok en diesel runaway. Kåm ikke til innsug men fikk plokket av diesel rør på filter så han stoppet, min første diesel så drar runaway, spennende så til mitt spørsmål, så det var en cav diesel pumpe med 2 rør fra innsug, hvordan styres denne? Vacum?

Sent fra min H8324 via Tapatalk
Sten-Are
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:18, 22-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B30 1998. Åkerman H7 1987. Caterpillar D6 1977. Hanomag 33D 1986. Volvo 860 1980,



jörgen.ottosson

#2 » 20:34:16, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

sitter det ett "gasspjäll" i insuget där rören är anslutna? ( då är det vakuum som styr pumpen) .....då kan det vara så att membranet som ska känna av vakuumet är sprucket ( har torkat) och motorn går på fullvarv, eller läckage på någon av slangarna/rören ( det är vakuum som "trycker ned" pumpen till tomgångsvarv, när gassplället i insuget stänger )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Sten-Are (trådstartaren)

#3 » 20:36:35, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stemmer det, er som et gasspjeld, går 2 stål rør fra det og ned til pumpen. Vet du om det er mulig å kåmme til belgen uten å ta ut pumpen?
jörgen.ottosson skrev:sitter det ett "gasspjäll" i insuget där rören är anslutna? ( då är det vakuum som styr pumpen) .....då kan det vara så att membranet som ska känna av vakuumet är sprucket ( har torkat) och motorn går på fullvarv, eller läckage på någon av slangarna/rören ( det är vakuum som "trycker ned" pumpen till tomgångsvarv, när gassplället i insuget stänger )


Sent fra min H8324 via Tapatalk
Sten-Are
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:18, 22-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B30 1998. Åkerman H7 1987. Caterpillar D6 1977. Hanomag 33D 1986. Volvo 860 1980,

torbjorn_forsman

#4 » 21:37:54, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle rekommendera att du läser på om konstruktionen i verkstadshandböcker (i Sverige finns ju Tekno's handbok om dieselmotorer från 50-talet, om inte annat) innan du sätter igång att skruva. Såna där vakuumstyrda dieselpumpar har tillverkats av både CAV och Bosch, jag vet inte hur mycket som skiljer mellan dem.

Membranet sitter i en stor burk i änden av insprutningspumpen (motsvarande regulatorn på en mekaniskt styrd gammal radpump). Det beror på hur mycket annat som sitter ivägen, om det går att få loss det med insprutningspumpen på plats eller inte.

Anledningen till de dubbla vakuumrören är att membranet styrs av både vakuum från ett venturirör som sitter parallellt med gasspjället, och av statiskt vakuum från ett lämpligt ställe i spjällhuset.

En farlig sak med vakuumstyrda dieselpumpar är att om motorn skulle börja gå baklänges av någon anledning (t ex för att bilen "kurkar" och börjar rulla bakåt i en brant uppförsbacke), så kommer den att rusa okontrollerat, och i det läget fungerar inte heller stoppknappen. Det brukade rekommenderas att föraren skulle ha en slägga till hands för att kunna slå sönder regulatorhuset för att få stopp på motorn i nödfall.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Sten-Are (trådstartaren)

#5 » 22:16:07, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja skulle gjerne hadd verksted hand bikpå denne pumpen da jeg ikke har vært borti vakuum styrte. Får prøve å goggle litt

Sent fra min H8324 via Tapatalk
Sten-Are
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:18, 22-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B30 1998. Åkerman H7 1987. Caterpillar D6 1977. Hanomag 33D 1986. Volvo 860 1980,

AN

#6 » 22:24:03, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Downloads finns Scania-Vabis motorbok. Där finns ett par sidor om vakuumregulatorer.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Bussar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se