Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarBussar[Bussar] Allmänt

Blivit bussresenär.

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmäna buss-teman här. Här platsar t.ex. även husbussar!

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 20:21:35, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte riktigt rätt kategori men det gäller i alla fall bussar, att ha busskort och åka med dom till och från jobbet (pendla) En kort resumé:
Jag bytte jobb nu i sensommar/höst och har plötsligt möjlighet att åka kommunalt med Västtrafik. När jag åker bil så är det 2 x5 mil och tar ca 40-45 minuter per resa, ingen direkt trafik och helt befriat från köer och trafikljus. Nu i förra veckan gjorde jag min jungfrutur med just bussen. För att komma till bussen så måste jag först åka bil 1,3 mil sedan ställa mig och vänta, den är inte farligt försenad, bara ett par, fem minuter. Jag bor ju i Marks Kommun och skall till Mölnlycke men det finns ingen buss direkt så jag måste först åka in till Göteborg, det heter Korsvägen (vid Liseberg) och där vänta in nästa buss till Mölnlycke, sen framme precis vid skolan som numera är min arbetsplats. 1 timma och 15-30 minuter senare. Hem är samma sak fast tvärtom men väntetiden kan bli lite längre då. Kostnader då? Jag började med att kolla upp ett årskort, 17200 kr hmm. Ett antal 3 månadskort 16800 kr. ett antal månadskort där jag skippar juni, juli, augusti ca 16000 kr det med, ja dom har räknat ut det väl... Just nu sätter jag in några hundra kronor och åker tills pengarna är slut och då kostar varje resa 67 kr dvs 134 kr/dag plus 2,6 mil med egen bil. Jag tror det blir lite billigare i längden med buss men är tveksam om det är värt eller ej... Första problemet är: trots att jag bor i glesbygd så är pendelparkeringen full redan på morgonen så jag blir som många andra tvungen att ställa mig lite här och var runt denna pendelparkering till förmodligen böndernas ilska? (nästa pendelparkering är nån mil ytterligare och vad jag kan se så är den också full...) Jag ser ju redan en del problem och jag tror jag förstår varför inte bussen eller tåget riktigt slår här på landsbygden, men mer om det en annan gång.

9 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



tracker

#2 » 20:41:25, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp denna och ladda på jobbet...

https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-plug-in
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Janson1 (trådstartaren)

#3 » 20:52:25, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om jag skulle ha råd så tycker jag den är alldeles för dyr i inköp, det blir dyra mil även om elen skulle vara gratis. Nu kör jag 20 tusen kronorsbilar tills dom dör, det brukar ta 2-6 år. Och jag lagar i princip allt på dom tills döden skiljer. osv... Men, jag skulle vilja prova en elbil någon gång i mitt liv! Sen tror jag att när det finns tillräckligt många elbilar, då börjar det kosta pengar att köra dom, kanske en kilometerräknare ( som det var förr på dieselbilar) inställd på 8-10 kr/mil.

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

magirus

#4 » 21:02:40, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att även elbilar kommar att straffskattas bara nog många börjar nyttja dom.
Etanolen blev ju ingen hit när den med skatter började gå upp i pris.... :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

nimbus

#5 » 21:05:01, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:Köp denna och ladda på jobbet...

https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-plug-in


50000kr om året i värdeminskning till att börja med..
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

3 personer gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

tracker

#6 » 22:04:07, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl ungefär vad leasingavgiften kostar inklusive allt, vad kostar skatt försäkring samt service om man ska lämna bort den...
Och sedan drivmedelskostnader, det är många som tankar för en tusing varannan vecka, svårt att slå 1,1 liter på 10 mil.
Då är det inte så stor skillnad och du åker i en ny bil.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

nimbus

#7 » 22:45:06, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle snarare tro man hamnar på 65-70000kr med övermil. Räknar man med övermil för annan körning än till jobbet så blir det mer. Men ska man ändå åka i en nyare bil så kan det va idé
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Janson1 (trådstartaren)

#8 » 06:57:44, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja i mitt fall så kör jag för bränslekostnad (just nu 12 kr/mil) plus övrigt och det blir mindre än 8 kr/mil men jag räknar på 20 kr/milen totalt då förlorar jag inte i alla fall. Jag kör/körde 3000 mil/året. Jag räknar på 0-värde när bilen är slut men oftast har jag fått nån tusenlapp eller 5 ändå... Jag räknar däremot inte min arbetstid när jag servar/reparerar bilen. Det här med buss, väntetider, regn, gå (i och för sig inte farligt, ger ju motion) till i princip samma kostnad men längre tid spenderat på åkandet och jag har redan kommit för sent en gång på fem tillfällen. Jag tänkte försöka mäkta med nu några veckor och sen göra en ordentlig +- lista...

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

raggsockan

#9 » 13:30:24, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

här kostar det ca 50kr och åka 25km ner till byn och 50kr hem . har man otur så skiter dom i att man är ungdom och tar betalt för en vuxen
blir dyrare om man vill av nånstans längs vägen och på igen
har dock inget busskort

finge jag välja så hade här jag tatt bilen om man nu hade den möjligheten
främst för att vi har fått ny åkare på linjen och deras buss chaufförer är rent av otrevliga ..
strular kortet så blir man avsparkad . förstår det tänket i storstan men här mitt ute i busken . not so mutch
förr om det strulade . -vill de int ? nä - då skiter vi it så betalar du när du far hem iställe elr nästa gång
sen kan man inte räkna med att dom stannar heller
sen går bussen rätt så sällan

tåget är ett alternativ
har ca 2km till närmsta hållplatts . men där stannar dom inte längre så de blir 6km bort man får gå på
är ingen stambana här
minns när man var valp och åkte rälsbussen så kunde dom stanna vars man än ville hoppa av
nu stannar dom inte ens på perongerna . måne blitt dyrt med broms belägg


summankardemumman av ett livs bussåkande
de var bättre förr . nu drar man sig för och åka buss .mest ett nödvändigt ont
typ va gör man när busschafförn vill ha 78kr för och köra en 15km . kostar normal 25 kr
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

2 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Viktorputts

#10 » 15:18:57, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började ett nytt jobb för 11 år sedan. Det fanns möjlighet att busspendla ca 40 min. Fanns två bilar i familjen så efter ca 3 veckor med buss tänkte jag prova att ta andrabilen en morgon.
Men herregud va långt det var att köra, så vi sålde extrabilen och jag fortsatte med bussen. Har bommat att komma fram i tid till jobbet 2 ggr under dessa år på grund av tekniska fel på bussen och 1 gång för det saknades förare.
Tack Nobina och länstrafiken :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Janson1 (trådstartaren)

#11 » 19:44:51, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kan fungera alldeles utmärkt att åka buss, mycket trevligt att detta kommer fram också. Det finns en liten etikett fram i bussen där det står vad km-priset är beroende på hur långt man skall åka. I morgon skall jag åka buss igen och kollar in vad det bör kosta för mig. Jag har 4 mil från busshållplatsen hemma till busshållplatsen på jobbet. Det borde ju vara detta som är beräkningsgrund? Men i dag så åker jag nog ca 6 mil/gång då jag måste in i Gbg varje gång. Om man räknar min 3 dagarsvecka gånger 40 veckor så blir det 120 dagsturer á 134 kr = 16080 kr. Men ev så skall jag vara två dagar i Mölndal på vidareutbildning och då lönar sig ett årskort direkt. Och, har jag ändå ett årskort så kan jag ju passa på att åka buss/tåg mycket mera?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Krister W.

#12 » 07:55:33, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte hoppa av och byta i Landvetter istället för i Göteborg?
Jag har straxt under 30 km från hemmet till arbetsplatsen i Gbg. Det kostar 62 kr för varje enkelresa med kontoladdning. Jag åker inte buss tillräckligt ofta för att det skulle "löna sig" med månadskort. Brukar väl bli bilen en gång i veckan minst. Restiden med Västtrafik blir drygt dubbelt jämfört med bil. Beror ju i och för sig vid vilken tidpunkt på dygnet man reser. I den så kallade rusningstrafiken (när det mesta står still :mrgreen: ) kan det lätt ta 30-45 min. extra med bil. Även bussen kan fastna i köerna men den kan lättare slinka förbi vid vissa kritiska platser där det finns bussfil.

Efter att nu ha busspendlat mer eller mindre regelbundet i 4 år kan jag konstatera att åka med Västtrafik handlar ytterst om att stå ut med det! :cool:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Janson1 (trådstartaren)

#13 » 08:26:46, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tydligen så går det inte lätt att byta i Landvetter vilket jag trodde först... Reseplaneraren ger det aldrig som förslag i alla fall. Men bussen är fräck, dom kör fort, smiter gärna förbi, har egna filer som bara dom får åka på, kör även på spårvagnsspår, kör på gult (även på rött nån gång...). Totalt sett så går det fort att åka buss när man väl har kommit på.
Sen så håller jag nog med efter bara några turer att det handlar nog ytterst om att stå ut!!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg

#14 » 11:29:45, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 x 5 =10
2 x 1.3 = 2.6
Besparing: 7.4
7.4 x 50 = 370
Buss 134
370 -134 = 236
...men nu kostar ju inte "20 000kr's" bilar 50kr/mil att köra som grov överslagsberäkning, så... det blir inte några 236kr/dag i vinst med att ta buss före egen bil...

Bil = 40-45min
Buss = 75-90min
Förlust = 50 - 30min (...stor marginal det där...)

Buss = "spår bunden"
Bil = kan göra avstickare efter behov = flexibilitet (=handla, skjutsa, hämta, osv)

Bil = stress, ansvar, kringarbeten (rep/u-håll osv)
Buss = "sova en stund", vila, ansvarsfrihet

Många parametrar att väga in...

Ekonomiskt ter det sig som nästan +/- 0.
Slitagemässigt på psyke och kropp = vinst!
Tidsmässigt för drift och underhåll av hem/familj = oklart läge.

Hur är det med avdragsmöjligheter?
Vad är dessas påverkan på ekvationen?

Själv valde jag att pendla med mc till stan under 80-90:talen. Jag vann ca 30min i vardera riktningen och kostnaden var +/- 0. Gav mig friheten att kunna handla på vägen hem, vilket SL/Pendeltågen inte ger. Moppen gav dessutom transporten "dörr till dörr", o med kommunala trafiken var det (och är än värre idag) -långa- transportsträckor mellan/till/från de olika transportmedlen, så missade man en tur, då var det inte 30min man sparade... det kunde bli både 1 o 2 timmar (enkel resa!)!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Murre o2

#15 » 17:00:54, 30-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag valde ju i alla år att köra med egen bil, bor man på landet så är buss tätheten så dålig att man förlorar timmar varje dag på att åka buss. Kunde tagit bilen till Kungälv, 6km, och sedan buss till Stenungsund men när man ändå är i Kungälv är det ju bara motorvägen kvar till Stenungsund så kändes fånigt att då börja leta parkering och vänta på buss. Samåkte ju med två till i många år och då blev det billigare än buss men 12 åren körde jag ensam. Men samåkning är ett bra alternativ!
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till [Bussar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se