Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

SVETSPINNAR ?

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

torbjorn_forsman

#16 » 21:45:34, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fundering beträffande Oerlikons elektrodnamn:
Många av deras elektroder har ju svenskklingande namn, och Oerlikon har åtminstone förr haft en elektrodfabrik i Halmstad.
Är det så att de "svenskspråkiga" elektroderna är specialare för den svenska marknaden som aldrig har sålts i andra länder, eller finns elektroderna även på andra marknader men då med andra, lokalt anpassade namn?

Nicord är en ren nickelelektrod, som är avsedd för gjutjärnsreparationer.

Häftcord är en specialelektrod egentligen tänkt för häftsvetsning, varefter man lägger huvuddelen av fogen med en annan elektrod. Eftersom den är basisk så är den mycket känslig för fukt och det är stor risk att svetsgodset blir sprött om man använder sådana elektroder som har legat länge i öppen förpackning utan att torka dem i ugn.

Nicord och Häftcord kan användas på både lik- och växelström. Pluspol vid likström.

Esab OK 48.00 är en "klassisk" basisk elektrod för likström pluspol (fungerar inte alls bra på växelström), avsedd för de flesta vanliga o- eller låglegerade stål. I äldre Esabkataloger påstås att man även ska kunna svetsa gjutjärn med den. Inte lämplig för att brygga över stora spalter och häftsvetsa med. Även denna är fuktkänslig, torkas vid behov i 200 grader under 3 timmar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



uchatin

#17 » 01:09:25, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återupplivning av en gammal tråd, då jag fått tag på sånahär blåa Magna 307 svetspinnar, sökte på nätet vad det är för slags pinnar, och så klart, det enda på svenska om dessa finns på maskinisten :thumme:
Provsvetsade en pinne, luktar rutil, men jäklar så lättsvetsad!! Lämnar svetsgods närapå som en högutbytespinne, finfjällig, bred fog utan minsta tendens till smältdiken.

Är inte alla pinnar lättsvetsade? Ok tändning kan skilja från pinne till pinne. Ok 43.32 tillhör dom extra tändvänliga. Det är klart är man som jag inte så hemma på svets så blir allt lätt eftersom man inte är så noga bara det håller. Skiter högaktningsfullt om det blir en liten inneslutning beroende på H eller något annat fanstyg.
uchatin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:27, 31-10-2017
Ort: Lund med en viss tvekan!
Sverige

philosomatika

#18 » 19:10:29, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

uchatin skrev:Återupplivning av en gammal tråd, då jag fått tag på sånahär blåa Magna 307 svetspinnar, sökte på nätet vad det är för slags pinnar, och så klart, det enda på svenska om dessa finns på maskinisten :thumme:
Provsvetsade en pinne, luktar rutil, men jäklar så lättsvetsad!! Lämnar svetsgods närapå som en högutbytespinne, finfjällig, bred fog utan minsta tendens till smältdiken.

Är inte alla pinnar lättsvetsade? Ok tändning kan skilja från pinne till pinne. Ok 43.32 tillhör dom extra tändvänliga. Det är klart är man som jag inte så hemma på svets så blir allt lätt eftersom man inte är så noga bara det håller. Skiter högaktningsfullt om det blir en liten inneslutning beroende på H eller något annat fanstyg.


Magna 307 svetspinnar är en så kallad högutbytes elektroder. För svårsvetsade ställen å positioner fluxet innehåller något mer ämne som jag inte vet riktigt vad det är.
Men som gör att det går lättare att hålla en konstant tändning.

Men är långtifrån någon typ av expert! så jag kan definitivt vara ute å cykla :grin:
så det finns säkert någon som vet mer :grin:
Användarvisningsbild
philosomatika
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:52, 31-07-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland M135 -97

ianews

#19 » 19:24:22, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer ett utdrag ur ESAB handboken: "OK 43.32 är en mycket lättsvetsad rutil allströmselektrod med vilken även en orutinerad svetsare uppnår ett bra resultat. Den är en utmärkt tunnplåtselektrod och den goda flytbarheten medför att såväl stum- som kälsvetsar får ett jämnt och vackert strängutseende. Elektroden tänder lätt även med små transformatorer med 50 V tomgångsspänning" Denna elektrod har jag använt speciellt då jag har varit tvungen att ha skarvsladdar på ca 25 meter. Funkar bra ändå!
IanM

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

dc_lindberg

#20 » 20:52:38, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magna Group?... men då kan man ju slå en pling till Smörjteknik.
www.smorjteknik.se
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se