Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Renlighet Alu-svets

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

mans (trådstartaren)

#1 » 08:52:56, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teatern jag jobbar på har fått en ny verkstad i o m ombyggnation. Detta är en kombinerad trä/metallverkstad separerat med brandsäkert draperi som inte går hela vägen upp till tak. Låter kanske konstigt men brandingenjörerna har godkänt detta.

Vi ska på sikt ha en fungerande metallverkstad där vi även ska kunna tillverka saker i aluminium. Det kommer förmodligen cirkulera en del damm i luften i o m att det även är en träverkstad och frågan är hur det påverkar kraven på renlighet för att svetsa i alu?

Tillverkningen är inte på industriell basis utan vi jobbar projektvis. Svets och trämaskiner kommer inte att användas samtidigt och vi har spånsug och "normal" ventilation i verkstaden men ingen särskild utrustning för luftrening.

Tankar kring detta?
mans
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:38, 07-08-2019

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Stefan1972

#2 » 09:48:24, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror nog på de ev kraven ni har på produkterna? Ska det licenssvetsas saker för rymdindustrin kanske man inte ska blanda olika slags produktion men för vanlig skräpsvetsning lär det knappast ha nån betydelse. Den alusvetsning jag är van med var en bänk mitt i en vanlig "verkstad" där allt möjligt hände och det var inget speciellt med det.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

mans (trådstartaren)

#3 » 08:23:43, 09-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, tack för svar. Känns som att vi kommer att klara oss i s fall.
mans
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:38, 07-08-2019

danne mähl

#4 » 22:56:03, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

viktigt att göra rent fogen innan svetsning som vanligt när det är alu
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hymas TM 9 1984
MF 185 med lastre

Mattias Petterson

#5 » 23:29:57, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju inte värre än att blåsa bort ev damm med tryckluft innan du svetsar, det är ju betydligt värre med ev oxid
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

skogsgurra

#6 » 06:48:53, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oron kan ha sin grund i att vissa bilar (tänker på Audi R8) verkar behöva egna verkstadslokaler. En polare som hade fått lite pengar över köpte en R8. Men när hans verkstadsräkningar började bli lite väl höga så gick han tillbaka till den gamla skruttbilen.
Att det blev löjligt dyrt med R8 förklarade verkarn berodde på att de hade en alldeles egen avdelning för bilar med Al-komponenter. Och att verktygen måste hållas åtskilda så att någon form av "smitta" inte skulle uppstå.

Jag har ingen aaning om detta har någon verklighetsbakgrund. Men kan tänka mig att det är en av alla myter som vandrar runt i motorbranschen. Möjligheten att dra upp timdebiteringen kan ju också vara en orsak. Och en snubbe som har en R8 kanske inte bryr sig.

Eller också finns det en verklig orsak? Den skulle vara intressant att få utredd i så fall.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slipper skattehöjning! Hoppas jag.
Köping BF1

Stefan1972

#7 » 08:37:02, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inom skadedelen på fordon finns det mycket märkliga krav. Allt har säkert sin teoretiska förklaring men i mångt och mycket är det väl för att de inte ska åka på nå skadestånd om det sker nåt vid krock med skadat fordon. Att de har gjort allt de kan så att säga. Sen har väl de auktoriserade skadeverkstäderna inget att säga nåt om det om de vill ha kvar auktorisationen.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ingaroe och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates