Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Bygga egen MC-tank, svetsning, hårdlödning

91 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera svetsning här

magloman

#16 » 04:15:26, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stahlwerk lämnar 7 års garanti.

Esabs billiga görs oxå i kina. De dyra i europa.

Har två esabsvetsar(europabyggda) och en plasma från stahlwerk. Som lågprismaskin känns den senare helt ok.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



busse (trådstartaren)

#17 » 09:00:33, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tror ni om då om Stahlwerk svetsa i https://www.welding-machines.com/DC-TIG-200-PULSE-ST är ju en tredjedel av priset som för en 200 A Esab.

Nån som har koll på gasflaskan den kostar väl ett runt 4000 kr med, vad ska man ha för gas? Funkar samma gas till svart och rostfritt? Verkar ju finnas lite olika gas att välja på.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#18 » 09:27:26, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu såg jag denna kostar ju inte mycket mer och då är det AC/DC https://www.welding-machines.com/AC-DC-TIG-200-ST-IGBT då kan man ju också svetsa aluminium.

Fan vad jag blir sugen på en tig nu, det är ju det som fattas mest i garaget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Verktygsmakaren

#19 » 10:23:34, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:Diskuteras det svetsning av tunnplåt och någon inte diskuterar utifrån termen "CuSi3" så är min starkaste rekommendation att googla det samt att söka inne på YouTube efter samma term - garanterat kunskapslyft och tillbakatransformering från 80-talet fram till nutid !

CuSi3 som 0,6/0,8mm tråd ger exceptionellt låg sträckenegi och det kan man inte tävla mot med TIG, inte ens genom att labba med puls och frekvenser. Starkt blir det också samt att man kan göra saker i konstruktionen som är omöjligt med vanlig mig/mag utan att det slår sig som en vändåtta, att blanda olika materialtyper av stålplåtar, olika tjocklek samt blanda rostfritt och vanlig plåt fungerar utmärkt med CuSi3.


Kiselbrons och CuSi3 är samma sak så det har kommit upp i tråden redan :smile:
Jag köpte tråden här
https://www.svets.pro/tillsatsmaterial/ ... /tig-cusi3
Dom har tråd till MIG också men det är inget jag har testat.

Vad det gäller gas så använder jag ren argon. Med den svetsar jag rostfritt, aluminium, koppar och vanlig svartplåt.
Den lilla maskinen (200amp) köpte jag på expondo.se, eftersom det är en AC-DC maskin går det att svetsa det mesta med den, kostade 5-6000:-

Har du inga planer på att svetsa aluminium så funkar en DC-maskin bra vilket sänker priset en del, dom börjar på strax över 3000:- med HF-tändning.
Senast redigerad av Verktygsmakaren 10:30:15, 28-11-2021, redigerad totalt 1 gång.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Verktygsmakaren

#20 » 10:28:26, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:Nu såg jag denna kostar ju inte mycket mer och då är det AC/DC https://www.welding-machines.com/AC-DC-TIG-200-ST-IGBT då kan man ju också svetsa aluminium.

Fan vad jag blir sugen på en tig nu, det är ju det som fattas mest i garaget.


Ser bra ut, är det tunnplåt som ska svetsas så räcker denna länge.
Man snittar på 40-45 amp/mm gods så den funkar med möda upp till 3-4mm om det inte är för mycket svets på en gång.

Handtaget ser också bra ut för dom pengarna, är det inte dags att ge dig en tidig julklapp? :grin:
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

busse (trådstartaren)

#21 » 10:36:20, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inne på en AC/DC maskin om man ger 3000 kr eller 4000 kr är väl skit samma om man får AC istället, känns ju runt då det bara skiljer en tusing på Stahlwerk. Hur är det med dessa svetsar visst kan man intr ändra strömmen från handtaget utan man måste man köpa en lös pedal. Är ju tunn plåt som svetsar över 3 mm blir det pinne, fördelen med en sån här svets är att den är smidig för småsvetasnde med pinne som då jag höll på i grävare och fick rulla ut aset till pinnsvets och en massa trefaskabel för att svetsa en lite för vid en tapp.

Och så några tusen till så har man plasmaskärare med, det saknas ju också i mitt garage, här får man ju även med pedal https://www.welding-machines.com/acdc-t ... asma-200st

Vid detta laget kan jag nog lämna bort svetsningen av tank och två avgassystem men det är ju inte lika kul och fördelen med att ha grejer själv är ju att man kan ångra sig lättare under byggandet. Upptäcker man att nåt inte blev hundra utan bara nästan bra så har man ju lättare att ändra sig.

Vad säger ni? Jo det är det nog men det går blivit många julklappar redan, bla rearset till två hojar, tanklock, skinnbyxor mm, men denna går ju från F-skattens pengar så den påverkar ju inte privatekonomin :wink:
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

magloman

#22 » 11:04:37, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att tyska gasklockan inte passar svenska tuber. Vad jag vet. Finns en lång tråd om gas.
Så köp klockan där du köper gas. Elga har en jättefin gasiq med dubbla utgångar men den är ganska dyr.

Jag fick med nån billig svetshjälm när jag köpte min plasma, den är jättebra tycker jag. Tror den kostar ca 60 euro hos dom.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Göran Ekman

#23 » 11:24:49, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått intrycket att du gärna löser problemen själv. Du har även en viss talang på att skapa intressanta problem på alldeles egen hand.
Vilken svets du villhöver begriper jag för lite för att kunna tillföra något. Men visst börjar du väl få till någon form av kravspecifikation?
En liten enfasare som klarar 160A räcker ju till att kunna svetsa 3,2 pinnar. En sådan räcker väldigt långt som TIG svets.
Köra AC där känner jag för egen del att efter att ha försökt alu svetsning , kräver mer talang än vad den här ”bonngubben” har kunnat uppbringat.
Lära sig att alu svetsa är kanske en utmaning för dig.
En plasma är aldrig fel.
Finns lite om MIG lödning. I den här tråden.
Mig lödning
Lycka till i letandet efter svets.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Verktygsmakaren

#24 » 12:37:40, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:Är inne på en AC/DC maskin om man ger 3000 kr eller 4000 kr är väl skit samma om man får AC istället, känns ju runt då det bara skiljer en tusing på Stahlwerk. Hur är det med dessa svetsar visst kan man intr ändra strömmen från handtaget utan man måste man köpa en lös pedal. Är ju tunn plåt som svetsar över 3 mm blir det pinne, fördelen med en sån här svets är att den är smidig för småsvetasnde med pinne som då jag höll på i grävare och fick rulla ut aset till pinnsvets och en massa trefaskabel för att svetsa en lite för vid en tapp.

Och så några tusen till så har man plasmaskärare med, det saknas ju också i mitt garage, här får man ju även med pedal https://www.welding-machines.com/acdc-t ... asma-200st

Vid detta laget kan jag nog lämna bort svetsningen av tank och två avgassystem men det är ju inte lika kul och fördelen med att ha grejer själv är ju att man kan ångra sig lättare under byggandet. Upptäcker man att nåt inte blev hundra utan bara nästan bra så har man ju lättare att ändra sig.

Vad säger ni? Jo det är det nog men det går blivit många julklappar redan, bla rearset till två hojar, tanklock, skinnbyxor mm, men denna går ju från F-skattens pengar så den påverkar ju inte privatekonomin :wink:


Det är pedal som gäller om du vill ändra strömmen under tiden du svetsar, men då behöver du också sitta ner när du svetsar. Har ingen pedal på min och känner inte att jag behöver en heller, men det kan nog mer bero på att jag sällan sitter ner och svetsar. Det är oftast lättare att jag förflyttar mig än att flytta på arbetsstycket.

Troligen skiljer det inte mycket om du köper plasma och svets var för sig, är väl bara en fördom men kombimaskiner har väl sällan optimal prestanda. F-skatt är bra, då har man råd till bättre grejer.

Köper du en flaska från Air liquide (Albeeflaska) behöver du ingen klocka, den sitter integrerad i flaskan.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

busse (trådstartaren)

#25 » 13:23:57, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får nog bli den billigare av/dc svetsen om jag köper, som plasma är den nog lite klen ska man ha plasma så är det nog bättre att köpa en lös maskin som är lite större så man klarar att grov skära upp mot 20 mm.

Air Liquid är det som säljs här så då behöver man ju bara den där snbbkopplingen man behöver. En del klagar väl på att man inte har riktig klocka för trycket på dom flaskorna.

Helvete vad sugen jag blev på att köpa en tig.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#26 » 14:19:07, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån so har koll på hur det funkar med momsen hos Stahlwerk och då man handlar från EU länder? Har googlat och då verkar det som att den ska dras av av säljaren och sen ska man göra momsredovisningen själv. Haf inte köpt från EU utan bara sålt en minirullbalare till Finland.

Testade lägga i varukorgen och ange vat nr men jag fick inget annat pris utan jag måste uppge kortuppgifterna och det känns ut som att matar man in det och trycker på knappen är nog risken stor att man gör ett köp. Får man bort 18% moms på svetsen i Tyskland är det ju inte helt fel.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Fuskmek

#27 » 14:34:08, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se upp med den billigare AC/DC svetsen för den verkar det inte gå att sätta på en pedal om du vill komplettera den senare. Och det vill du nog säkert för pedal är verkligen bra vid finlir och enklare att köpa till ett smidigare flex handtag för den stora 26an är nog inte så smidig att jobba med vid finare arbeten
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

QV_

#28 » 14:35:19, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även jag är lite sugen på en TIG till lekkontot men skall jag välja mellan den vita & den svarta från Stahlwerk så blir det den svarta.
Detta för att max strömförbrukning är bra mycket lägre på den svarta.
Vad det betyder praktiskt vet jag inte men en spec på dryga 40A 230 Volt som den "vita" har kan jag undvika att koppla in.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Verktygsmakaren

#29 » 14:47:37, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper du med F-skatt blir det levererat utan moms och du får göra omvänd moms i momsdeklarationen.
Då lägger du på momsen själv (25%) men dra också av den direkt som utgående moms, det blir ett nollsummespel.
Det som är tvunget är ett godkänt VAT-nummer inom EU.

Normalt får du ett fakturaunderlag utan moms och rätt belopp, det är ju söndag så Stahlwerk fixar det på måndag.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

busse (trådstartaren)

#30 » 15:27:25, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar ju inte gå att ha pedal på nån de billigare svetsarna utan finns bara till den som också har plasmaskärare eller missar jag nåt?

Vad menas med strömmen 41,7A och 26,8A för respektive maskin? Närmare 42A enfas låter ju ut väldigt våldsamt, även 26,8A låter ju ut häftigt men det ska man ju klara kortare stunder på 16A om jag minns rätt.

Testade at maila dom om momsen, dom har ju kampanj några dagar till, till 30:e. Googlade på skatterverkets hemsida och det verkar som att momsen måste räknas bort i säljarens land.

Fan också jag var ju på gång att köpa men nu blev det ju funderingar om både moms, pedaler och strömförbrukning :?:
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tobi 21 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se