Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Kemppi matarverksstyrning, Promig VS Fastmig.

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Turbodiesel (trådstartaren)

#1 » 21:18:28, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är vi ute på okända vatten igen, handlade mig ett svetsobjekt från den här sidan kristi födelse (en ganska unik företeelse här). En Kemppi Pro 5200 Evo, dock är den från en robotcell och "matarverkslådan" 540R är inte utrustad med matarverk och den biten. Den externa matarenheten (DT400 tror jag) ska sitta på roboten och roboten samtalar i sin tur direkt med svetsen över datalänk.

Troligen har inte robotmatarverket några aktiva pinnar för att starta matning och ström, så det räcker inte att köpa sig ett sådant och komma förbi problemet.


Det som säljs i matarverksväg idag och som skulle kunna införskaffas är främst MXF65, dock är detta byggt för den dagsaktuella Fastmig-serien. Frågan är om Promig och Fastmig kan jobba ihop, om de ens har samma kontakter..

Är det någon som har kännedom inom området? har kontakt med svetsmaskinservice i GBG, men den kunnigaste av dom hade semester för tillfället. De kanske hade något begagnat som gick att plocka ihop ifall det inte funkar med nytt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Turbodiesel (trådstartaren)

#2 » 21:34:16, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ArcFeed 300 kan vara en lösning för att kunna använda strömkällan i alla fall, ett matarverk för MMA-strömkällor helt enkelt.. RC modellen kanske kan kommunicera med min PRO-strömburk om man har riktig tur.

https://resources.userdoc.kemppi.com/ma ... -om-en.pdf

Den som lever får se. :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN

#3 » 00:59:08, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta ser vi fram emot.
Borde väl vara mer påläst innan jag skriver i tråden men Pro 5200 Evo, med matarverk, är väl en manuell "produktionssvets/reparationssvets".
Men i detta fall kommer den från en robotcell. Impulsköp, eller något du varit sugen på länge?
Eller rättare sagt, berätta mer för oss som inte är så invigda :grin:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#4 » 21:40:30, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrev tidigare så är matarverkslådan 540R inte något riktigt matarverk som på manuella svetsar, den saknar bobinhållare, matarverk och slangpaketsfäste. Matningen ska ske direkt ute på roboten.

Jag är ganska övertygad om att den här apparaten kan bli en bra reparationssvets, bara jag får tag i rätt grejer till den. Strömkällan är av kombimodell, så den går att använda även till pinne & DC-tig. Dock har den inte möjlighet till AC vad jag känner till.

En typ av impulsköp är det, svetsar som ingen vet något om, och som inte går att använda som de står blir hyfsat billiga :mrgreen:

Den har säkert gått sina timmar, men den har stått i ett eget utrymme, så den är inte så "buskig", jämfört med normala verkstadssvetsar med 10+ år i reparationssvängen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#5 » 16:40:20, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Promig & Fastmig kan inte jobba ihop enligt uppgift, däremot hade de ett begagnat ProMig530 matarverk på hyllan, inte särskilt billigt dock. Å andra sidan är det sällan billigt med orangea svetsburkar, men funkar det bara så är det bra grejer. Dessutom skulle MXE-panelen från mitt befintliga 540r passa utan problem.

Nu är det väntans tider.. :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#6 » 22:21:21, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, då hittade jag lite ork att plocka ihop de här prylarna, dök av någon anledning upp ett passande minijobb dagen till ära. Kabelskopa till en Hydremarövhacka där stålet lossnat av långt gånget slitage i skärsidorna.


Verkar går hyfsat till 1,2mm SF-1A tråd i alla fall, det finns en hel del inställningar som är lite främmande för mig på den här apparaten.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Blev ett nytt vattenkylt PMT?42W slangpaket när det ändå är spenderläge.
Bild
Bild

Gamla panelen och en cool skylt jag hittade i kyllådan.
Bild


Snart var det glykol på golvet, suck :snow:
Bild

Batteriets undersida, problemfri.
Bild

Var läckan kommer ifrån är ganska tydligt.
Bild

Typisk frysskada, dock på den högsta punkten, och de lågt liggande böjarna är inte det minsta svullna :huh:
Det var glykol i den sedan tidigare, jag tycker att det är lite småmystiskt om den nu är sönderfrusen, och dessutom på uppsidan.. Gjorde ett titthål för att kunna se och laga skadan med någon ordning.
Bild

Blev att gräva bort några kylflänsar och ge röret lite silverlod, den lär inte frysa igen om murphy håller sig tillräckligt långt borta :mrgreen:
Bild

Dock går svetsen riktigt extremt kasst till MMA, det känns som en riktigt billig 90-tals inverter, typ som att det saknas tillräcklig bågspänning. Sen låter det växelström som vid diodfel, antingen är det någon inställning som är helt uppåt väggarna tokig, eller så är det något fel i strömkällan. Det mystiska i så fall är att det inte märks något udda i trådspruteläget.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#7 » 00:27:31, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätte lite, den gav på sin höjd 115A på mma-läget, och amperen sjönk med ökat vrid på strömkranen (potten). Det är en bit ifrån 520A det :snow: mycket mystiskt att det inte märktes något speciellt udda på magläget, det enda jag noterade var att synergiläget inte gjorde bra ifrån sig. Dock har jag aldrig provat synergi tidigare, så jag antog skit bakom spakarna.. Jag körde dumläget och vred lite här-och-där, tills det gick ok, som vanligt typ.

Inkommande var ok ansluten.
Bild

I handsken var en fas kopplad till nollan, så gott jag kan se har det varit så sedan ny. Brydde mig inte om att kolla handsken tidigare, eftersom den såg obesudlad ut.
Bild

Inte mycket i lådan, hoppas röken håller sig på insidan av dessa grunkor.
Bild

Så här bra funkade det tidigare med 5mm´s 48.00, nästan inte alls vill säga.. En orange finsvets för flera kvartalslöner går som en packe med bajs :uupps:
Bild

Med äkta trefas gick det betydligt bättre, till vänster 2,5 @ 90A, till höger 5mm@200A. Helt ovetenskapligt test på tokbegagnat slitstål.
Bild


Då var den klar för det första betalda (nåja) jobbet med pinne, ett verktyg för Palfinger kolvhuvud.
Bild
Bild

Hålförsedd kolvstång med invändigt rör, det här är dyra grejer, så det gäller att be en bön innan man går på för hårt.
Bild

Praktiskt med en plan yta att jobba på :thumme:
Bild

Och så fort man sitter lugnt i båten dyker det upp en färdig & nästan motsvarande apparat på blocket betydligt billigare än det här idiotprojektet :help: Nåja, :rock_on:

https://www.blocket.se/orebro/Kemppi_Fa ... ?ca=14&w=3
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN

#8 » 00:40:14, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kommer det sej att mag-läget gick bra från början då?




Turbodiesel skrev:Och så fort man sitter lugnt i båten dyker det upp en färdig & nästan motsvarande apparat på blocket betydligt billigare än det här idiotprojektet :help: Nåja, :rock_on:
https://www.blocket.se/orebro/Kemppi_Fa ... ?ca=14&w=3

De där visste du redan innan. :smile: De slår ju aldrig fel. Köper man en grej, dyker det inom ett par dagar upp massor med likvärdiga till bättre pris.
Har man köpt bil slutar man titta på bilannonser, har man köpt svets slutar man titta på svetsannonser :grin:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#9 » 00:52:34, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag vet inte riktigt varför den gick hyfsat på mag, körde ju ändå rörtråd på runt 250A :???: Det enda jag reagerade på var att svetseffekten svajade märkbart men inte avgörande, med några sekunders intervall, men trodde det var något vajsing med matarverkets spolbroms eller något liknande. Det kändes nämligen något litet i slangpaketet när det smådummade sig lite, dock kan det ju bero på knepig strömöverföring ute i handtaget när strömkällan inte orkar leverera. Jag hade inte tid att grotta med det där då.. och det funkade ju tillräckligt bra för att vara ett testjobb helt enkelt.

Ska bli kul att prova mera med inställningarna på lite större jobb, men det blir inte nu på några veckor, kanske..

Annonser går det ju troll i, så där har du alla rätt :bira:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#10 » 18:56:28, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar ju funka riktigt bra den här, helt klart samarbetsvillig svets.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

christianmoller

#11 » 19:39:45, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju bero på den som håller i spakarna oxo :thummar:
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Turbodiesel (trådstartaren)

#12 » 22:38:37, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara att trycka på knappen så sköter det sig själv.. :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

qqq

#13 » 21:03:23, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

slitstålet slår sig inte, fast det är grova heldragna svetssträngar ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel (trådstartaren)

#14 » 22:53:20, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland, tricket verkar vara att fasa ordentligt, så att de första strängarna kommer riktigt i mitten av härligheten. Jag har provat alla möjliga tekniker, och har inte hittat någon metod som inte funkar. Samt att försöka få samma svetsmaterialmängd överallt och hyfsat lika värmetillförsel över bredden.

Värre med slitribborna, botten kan bli som en inverterad båt i värsta fall. Spänna ut botten lite så den blir överbockad, eller/och staga ordentligt mellan botten och skoptak.

Fast egentligen vet jag inte till 100% varför det blir bra stundtals, det är allt lite pirrigt innan man kollar noga :mrgreen: Kabelskopor är enklast..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

silverryggen

#15 » 12:47:35, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ni på Maskinisten.

När jag har bytt stål på skopor så har jag fått lära mig att svetsa från mitten och ut mot gavlarna,och som Turbodiesel skriver att
försöka att fördela värmen jämt mellan ovan & undersida.
Att inte ha för bråttom och bara "ösa på med svetsningen" är också en bra regel utan att låta värmen sprida sig i både skopan och det nya stålet.
Är det nya stålet mer än 15 mm grovt så förvärmer jag både skopan och stålet.
Sen ska man ju givetvis staga upp skopan på lämpligt vis innan man skär bort det gamla stålet.
Det kan finnas "mycket spänningar" insvetsat i skopan sedan innan ,så stagar man inte upp lite innan man skär bort det gamla stålet?
Då kan skopan förlora formen på många vis? Vilket kan vara hmm jobbigt att rätta till i efterhand...
Sedan svetsar jag det nya stålet ute i gavlarna till allra sist,så att stålet kan både öka och minska i längd utan att bli bucklig på antingen
ena eller andra hållet

Detta var bara lite kort om mina erfarenheter kring svetsjobb på skopor...
:vissla: :coffee: :bira:

1 person gillar det här inlägget.
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se