Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Läckande vedpanna

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

meken49 (trådstartaren)

#16 » 18:15:20, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon av er Maskinister som äger en Värmebaronen vedpanna ? Min rörkrökare har bara gott att säga om dem. Bra support och tillverkad i Skåne. Lite dyr kanske, men är det bra kvalité måste det nog få kosta.
Baxi ska ju också vara av bra kvalité enligt vad jag förstått. En kompis har en 50 kw från 90-talet, som han är jättenöjd med. Eldar mot en 3 m3 tank, ett stort hus med 2 våningar varav övre våningen uthyrd till ett pensionerat par. 10 m2 solfångare gör att han slipper elda under sommarperioden.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



Bacon

#17 » 19:53:01, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:
Bacon skrev:Märkligt, jag lagade en sådan läcka på min baxi förra veckan. Jag slipade rent med vinkelslip, stängde in pannan och öppnade dränering men tömde inte. Svetsade 3-4 svetsar sida vid sida. Jag använde vanliga 48 men tunna, 2mm(?). Så låg ström som möjligt. Får se hur länge det håller men nu är det tätt iallafall.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

Hur gammal är din Baxi ? Kan du rekommendera Baxi ? Funderar på deras minsta på 30 kw. Deras lågprisvariant.
2002, samtlig info finns här sedan sist jag lagade den. Baxi solo innova plus läckage .

Har du läckage på din panna utanpå så ska det absolut gå att laga, lätt är det inte men absolut görbart. Är det väldigt tunt går det ju att skära ur och svetsa I en ny plåtbit, alternativt fuska och lägga en plåtbit utanpå.

PS
Jag är supernöjd med pannan (inte själva läckaget iochförsig). Jag köpte den begagnad för några tusenlappar men skulle jag av någon anledning köpa en ny så skulle jag jämföra eldstadsvolym noga, det är ju en väldig fördel ju större det är.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Nemesis_turbo

#18 » 13:20:23, 31-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Är det någon av er Maskinister som äger en Värmebaronen vedpanna ? Min rörkrökare har bara gott att säga om dem. Bra support och tillverkad i Skåne. Lite dyr kanske, men är det bra kvalité måste det nog få kosta.
Baxi ska ju också vara av bra kvalité enligt vad jag förstått. En kompis har en 50 kw från 90-talet, som han är jättenöjd med. Eldar mot en 3 m3 tank, ett stort hus med 2 våningar varav övre våningen uthyrd till ett pensionerat par. 10 m2 solfångare gör att han slipper elda under sommarperioden.



jag har värmebaronen vedolux 37 riktigt nöjd

1 person gillar det här inlägget.
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major

kjf

#19 » 20:39:21, 31-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nemesis_turbo skrev:
meken49 skrev:Är det någon av er Maskinister som äger en Värmebaronen vedpanna ? Min rörkrökare har bara gott att säga om dem. Bra support och tillverkad i Skåne. Lite dyr kanske, men är det bra kvalité måste det nog få kosta.
Baxi ska ju också vara av bra kvalité enligt vad jag förstått. En kompis har en 50 kw från 90-talet, som han är jättenöjd med. Eldar mot en 3 m3 tank, ett stort hus med 2 våningar varav övre våningen uthyrd till ett pensionerat par. 10 m2 solfångare gör att han slipper elda under sommarperioden.



jag har värmebaronen vedolux 37 riktigt nöjd

Samma här! Helnöjd med Vedolux.
Ett tips vid lättåtkomlig,utvändig lagning av läckande vedpanna: kemisk metall. Har själv provat med gott resultat.

1 person gillar det här inlägget.
kjf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:25, 20-04-2016
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844-4XL
IH 585XL
BM S800
Hymac 590

silverryggen

#20 » 17:09:40, 03-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Vilken typ av svets är lämpligast? Jag har en bekant som har en Migsvets. Är den bra? Eller är en vanlig pinnsvets att föredra? Godstjockleken är uppskattningsvis 3 mm om det inte är rostigt på pannans insida.


Svetsa med någon 7016 pinne, jag har själv väldigt god erfarenhet av Esab OK 53:05 ,men även använt mig av Nittetsus 7016 pinne som heter NST E 7016
En 7016 pinne har flera olika ingredienser i beläggningen (slaggen på svetsen) som gör den synnerligen lämplig för reparationsjobb.
Dessutom kan man köra pinnen med minuspol i handtaget vilket gör det lättare att svetsa i tunt material.

Bästa hälsningar från silverryggen.
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

meken49 (trådstartaren)

#21 » 16:08:44, 08-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

silverryggen skrev:
meken49 skrev:Vilken typ av svets är lämpligast? Jag har en bekant som har en Migsvets. Är den bra? Eller är en vanlig pinnsvets att föredra? Godstjockleken är uppskattningsvis 3 mm om det inte är rostigt på pannans insida.


Svetsa med någon 7016 pinne, jag har själv väldigt god erfarenhet av Esab OK 53:05 ,men även använt mig av Nittetsus 7016 pinne som heter NST E 7016
En 7016 pinne har flera olika ingredienser i beläggningen (slaggen på svetsen) som gör den synnerligen lämplig för reparationsjobb.
Dessutom kan man köra pinnen med minuspol i handtaget vilket gör det lättare att svetsa i tunt material.

Bästa hälsningar från silverryggen.

Det är bara att bita i det sura äpplet :sad: . 31 år är nog det man får vara nöjd med vad det gäller livslängden på pannan. Begär nu in offerter på en ny panna.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se