Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

tig pedal fungerar inte.

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Dusten (trådstartaren)

#1 » 15:22:20, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har en Fotpedal till min tig svets, men den verkar inte fungera. Har provat att mäta upp ohm mellan center och + och - på pontiometer pinnarna, men får inget utslag.
Har bara testat pedalen en gång, och då slutade den inte att ge ström när jag släppte pedalen och inget hände när jag öka eller minskade pedaltrycket i svetsnngen.

Vet inte hur man öppnar den heller, då jag inte hittar något roligt att öppna den eller om det är en säkring som sitter på sidan av där kabeln går in, den kan jag inte heller öppna, då jag inte kommit på hur.

Lägger in bild på pedalen och på stiften.

Pedalen är av modellen PELA från Verktygsboden och Svetsen är en HEADUX TitanTig 200P AC/DC Är 12 pools kontakt.
Bild
Bild
Dusten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:02, 05-05-2020
Ort: SUNDSVALL
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare



torbjorn_forsman

#2 » 17:29:53, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad hade du multimetern ställd på för mätområde när du mätte på potentiometern? Det är mycket möjligt att det sitter ett rätt högohmigt motstånd som skydd/strömbegränsning i serie med den rörliga kontakten, och har du då multimetern ställd på t ex 200 ohm eller diodprovning så blir det förmodligen inget utslag alls. En del enkla multimetrar som mest är tänkta att användas av elinstallatörer (t ex Fluke T5) kan överhuvudtaget inte mäta resistans över 1 kohm.

Finns det några skruvar under de svarta plastpluggarna ovanpå pedalen? Går det att knacka ur axeln åt sidan? Finns det någon lucka under botten som går att skruva loss?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Dusten (trådstartaren)

#3 » 21:03:04, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

I boken för multimetern säger följande:
Motstånd: 600 Ohm ~60M Ohm -det kanske inte är inom mätområdet...
Brukar sällan eller aldrig mäta motståndet på något, så har väldigt lite koll på den sidan.
Mätte resistansen med min tångampermeter den har 0–40 MΩ, men inget utslag där heller när man trycker ner pedalen.
Dusten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:02, 05-05-2020
Ort: SUNDSVALL
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare

nimrod_pro

#4 » 21:47:25, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och du har aktiverat pedalen i svetsens inställningar? Brukar inte finnas mycket inuti pedalerna, en pot för att ställa max ström via pedalen samt en pott som är kopplad till pedalen.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Dusten (trådstartaren)

#5 » 22:07:51, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt handboken på svetsen, så är det bara att sätta svetsen på 2T
Säger följande om pedal:
When plug the aero-socket of pedal swich in it. Welder will identify the pdeal swich, the welding current knob on the front panel will can´t use, and only 2T can be selected.
When use the adjustment knob of the max-welding current beside the pedal, can set up to max-current of your choice.

Finns ingen lucka och de enda skruvar som finns är det som sitter på sidan för skyddet för vredet och för fötterna under.
2 plast pluggar sitter ovanpå pedalen, men finns inget under där annat elektronik när man lyser ner med lampa i ena hålet och kikar i det andra och tvärt om.
Fotplattan sitter fast med en blank slät pinne som det inte går att rubba och det går ej heller att böja ut sidorna från pinnen.
Dusten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:02, 05-05-2020
Ort: SUNDSVALL
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare

Dusten (trådstartaren)

#6 » 14:33:01, 24-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppnade upp stickproppen igen och 2 kablar lossnade, lött om dem och mätt motståndet och nu säger multimetern lite siffror och de ändras när jag trycker på pedalen, så får prova att koppla upp allt mot svetsen någon dag i veckan som kommer.

1 person gillar det här inlägget.
Dusten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:02, 05-05-2020
Ort: SUNDSVALL
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare

tortap

#7 » 09:36:32, 25-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orkar inte tolka manualtexten där men det brukar vara så att man får ställa in att pedalen ska ge variabel ström. Men de kan också funka som en av/på-knapp bara. Så se till att det är rätt läge valt på svetsen.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

nimrod_pro

#8 » 13:35:03, 25-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppen, då finns det ju chans att det ska fungera. Själva identifieringen brukar vara att två stift är ihopslutna i kontakten. Migatronic har liknande för att identifiera om slangpaket har vattenkylning eller ej.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Dusten (trådstartaren)

#9 » 14:39:04, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis provat pedalen och nu fungerar det. Ett problem mindre.

3 personer gillar det här inlägget.
Dusten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:02, 05-05-2020
Ort: SUNDSVALL
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Rexbo14 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se