Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

ESAB tänder inte

55 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera svetsning här

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#16 » 10:47:49, 05-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där sista förstod jag inte 63:an?
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



63an

#17 » 10:51:54, 05-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den heldöd, ingenting funkar eller? I början hade du ju svetsfunk. Eller börja som när du startade upp i tråden, får vi se om den lever på nån nivå. :laes_detta:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#18 » 11:06:35, 05-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fläkten går, kontrollampan på fronten lyser som den ska. Om man öppnar chassiet så ser man även ett par lysande gröna lysdioder på ett kretskort.
Men svetsen ska ticka på tomgång. Det gör den inte. När man svetsar pinne ska det där tickandet öka till ett vinande. Det händer inte heller, och ingen tillstymmelse till gnista.
Jag ska ut och kolla en sista gång innan jag lämnar in den.
Misstänker strömbrytaren (3-fas) Är det någon som kan tyda kopplingsschemat? Ser ut som om en fas inte kopplas på samma sätt som de andra två.

Om jag mätt på rätt ställen så kommer strömmen in till brytaren på plint 1 och 5 men inte 9, ( de ligger på rad på den fysiska brytaren).
/Mats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

63an

#19 » 12:26:03, 05-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte, som ibland öppna din fil, vet inte vad det beror på, så jag kan inte ge ett svar, jag tycker inte om att tro, vill hellre veta innan jag uttalar mej, sorry det är för allvarliga saker när det handlar om ev. rep o pengar! :laes_detta:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#20 » 16:20:14, 12-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har idag fått besked från serviceverkstad att ett kretskort har brunnit och att det inte är lönt att laga, om de ens kan få fram ett nytt.
Så nu står jag här med en matarenhet aluminium (MEE 30) och handtag med push-pull (PKE 200), 10 meter slangpaket + en matarenhet mig MEA 30 och 3 kompletta slangpaket/handtag från Parweld med snabkoppling och undrar om jag ska försöka få tag i en annan LUA 400 svets, eller sälja mina grejor till någon som har en LUA 400 men inte de andra grejorna. :? :?

Någon som har lämpliga grejor att byta med, åt ena eller andra hållet?

Jag inser att det kommer att kosta lite extra att fylla saknaden efter min LUA. :sad:
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Michael Meier

#21 » 16:45:33, 12-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

vill du att jag ska kolla hur mye det kostar att få fram ett nytt kretskort?

annars får du gärna sälja den kompletta svetsen till mei!
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#22 » 23:37:30, 12-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

As mentioned previously there is an automatic fuse unit on the rear of the LUA
power source.
In the event of overloading or a high current spike this fuse trips automatically and
switches off the power.
To continue operation the automatic fuse must be reset to setting I. If the fuse trips
repeatedly you should call in a service engineer.
LUA is also equipped with a thermal overload switch that automatically switches off
the power in the event of overload or overheating (yellow lamp lights up). This is
reset automatically once the components have cooled down to an acceptable temperature.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#23 » 23:44:41, 12-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag har manualen. Det är inte det som är felet.
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Michael Meier

#24 » 23:48:00, 13-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vilja ha en bild på kretskortet, svårt att identifiera alla dessa kort...

eller om du skickar kortet i vadderat kuvert, för att säkerställa du får rätt kort. OM det nu finns ett till likriktarn du har

hmm, sälja svetsen???
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#25 » 09:27:30, 14-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bifogar en pdf på med bild på kretskorten monterat i maskinen samt elschema.
Hoppas du kan identifiera nåt vettigt ur detta.
/Mats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Michael Meier

#26 » 09:49:51, 14-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du säkerställa att det är "bränt" ? lr sade verksa'n så enbart för att dom int ville göra något?

Kan du se något visuellt fel?

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

två saker till skulle du demontera, den gula skyddet i vänstra hörnet och dela på dom två korten.

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

vad är dom bruna fläckarna förnågot? oxid eller lackskydd lr överhettat?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#27 » 10:06:32, 14-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkstaden sa att kortet är, nu kommer jag inte ihåg exakt, bränt, trasigt, slut fel, eller liknande. Det blir alldeles för dyrt, sa de. Utan att kunna nämna något pris.
Jag tolkar det som ovilja/oförmåga att lägga ner arbete på svetsen.
Jag ska hämta den på måndag. Då kan jag ta fler bilder.
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

63an

#28 » 10:17:50, 14-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att de inte har folk som kan läsa ritningar, därav svaret att det är slut och blir dyrt, eftersom felet är specifikt så felsöker man då de kretsarna, konstigt med fläckarna på spänningsdioderna, om nån sån går hem så brukar det aldrig synas, däremot motstånd färgas av värmen före avbrott, men kortet kanske inte är ok tvättat före lev. :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier

#29 » 22:24:35, 14-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är LUA'n dubbelströmmare? AC och DC alltså, eftersom du har aluminiumpaket till den.

men du har ingen tig-paket? hur kommer det sei, kör du bara med pinne??

Hur mye köpte du den för? en gång i tiden.

funderar lite på varför den gick sönder, gjorde du något onormalt? omkopplare i fel position med kräm på, eller kortslutning om du manövrerar väljaren i drift?


om du bubblar med servicefirman, kan du väl höra med dom hur de kan avgöra att kretskortet e slut.

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

63an skrev:...men kortet kanske inte är ok tvättat före lev


Ja hoppas tillverkarn lägger ned lite sula på korten, dom kostar ju en halv förmögenhet ju :!:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#30 » 16:43:01, 18-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Nu har jag fått hem svetsen igen. Den glade gossen på Tools i Skövde förklarade att han inte kunde mäta på den eftersom den inte hade någon tomgångsspänning.
Öh! var det inte det som jag sade var fel när jag lämnade in den? För denna intetsägande uppgift ville en auktoriserad ESAB-verkstad, rekommenderad av ESAB i Laxå ha 350 spänn! :uupps:
Nåja, jag behöver anlita dem mer. :evil:

I den bifgade pdf:en visas kretskorten i delbilder.
Bild 1 visar hela kretskortet på övervåningnen
Bild 2 visar det undre kortet under det beröringsskydd med en blixtsymbol på som fanns med på förra pdf:en. Det är nedre högra hörnet av kretskortet.
Bild 3 visar samma kort nere till vänster.
Bild 4 visar samma kort uppe till höger.
Bild 5 visar samma kort uppe till vänster.
Bild 6 visar kontrollampan och två gröna lysdioder som lyser när strömmen är på.

På bild 4 kan man se en orange lysdiod i övre bildkant vid D50, lyser aldrig och jag vet inte om den ska det.

Även kylfläkten går som vanligt när strömmen är på. Allting ser normalt ut förutom att tomgångsspänning och startström helt tagit semester. :sad:

När svetsen lade av hade jag nyss svetsat pinne och höll på att koppla in migdelen, men fick inte trådmatningen att funka direkt. Så jag fipplade en del med den. När den började funka så funkade inget annat. Kabeln som går från baksidan till trådmataren för migen är lite glapp. Det är möjligt att det blivit något överslag där. Men var på kretskortet det ger utslag har jag ingen aning om.
Det aldrig gnistrat, blixtrat eller luktat bränt om svetsen när den lade av. Bara tyst.

De bruna fläckarna ser ut som smuts eller rester från korttilverkningen. man kan se på bilderna att finns droppar av kladd kvar på kanten av kortet.

Jag vill hellre ha igång svetsen än sälja den som skrot eller delar. Om det går för en rimlig peng. En flaska Whisky av gott märke är jag beredd att skänka den som kan ge rätt hjälp.
/Mats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se