Hej
Nu har jag fått hem svetsen igen. Den glade gossen på Tools i Skövde förklarade att han inte kunde mäta på den eftersom den inte hade någon tomgångsspänning.
Öh! var det inte det som jag sade var fel när jag lämnade in den? För denna intetsägande uppgift ville en auktoriserad ESAB-verkstad, rekommenderad av ESAB i Laxå ha 350 spänn!
Nåja, jag behöver anlita dem mer.
I den bifgade pdf:en visas kretskorten i delbilder.
Bild 1 visar hela kretskortet på övervåningnen
Bild 2 visar det undre kortet under det beröringsskydd med en blixtsymbol på som fanns med på förra pdf:en. Det är nedre högra hörnet av kretskortet.
Bild 3 visar samma kort nere till vänster.
Bild 4 visar samma kort uppe till höger.
Bild 5 visar samma kort uppe till vänster.
Bild 6 visar kontrollampan och två gröna lysdioder som lyser när strömmen är på.
På bild 4 kan man se en orange lysdiod i övre bildkant vid D50, lyser aldrig och jag vet inte om den ska det.
Även kylfläkten går som vanligt när strömmen är på. Allting ser normalt ut förutom att tomgångsspänning och startström helt tagit semester.
När svetsen lade av hade jag nyss svetsat
pinne och höll på att koppla in migdelen, men fick inte trådmatningen att funka direkt. Så jag fipplade en del med den. När den började funka så funkade inget annat. Kabeln som går från baksidan till trådmataren för migen är lite glapp. Det är möjligt att det blivit något överslag där. Men var på kretskortet det ger utslag har jag ingen aning om.
Det aldrig gnistrat, blixtrat eller luktat bränt om svetsen när den lade av. Bara tyst.
De bruna fläckarna ser ut som smuts eller rester från korttilverkningen. man kan se på bilderna att finns droppar av kladd kvar på kanten av kortet.
Jag vill hellre ha igång svetsen än sälja den som skrot eller delar. Om det går för en rimlig peng. En flaska Whisky av gott märke är jag beredd att skänka den som kan ge rätt hjälp.
/Mats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.