Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

ESAB tänder inte

55 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera svetsning här

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#1 » 20:30:52, 01-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla glada maskinister, lurade eller ej, denna dag.

Jag har köpt en 20 år gammal ESABsvets. Det är en LUA 400 med migtillsats.
Först provade jag svetsa med pinne gick utmärkt, bästa svets jag kört.
Sedan försökte jag få igång migen. Strul med matningen. Efter många om och men, rengöring, kontroll, dra tråden för hand genom alla delar osv så funkade matningen perfekt.
Dags att prova svetsa. Ingen gnista!? Kontrollera alla anslutningar. Nej inget.
Kolla med pinnsvetsning. Heldött!
Fläkten går, kontrollampan lyser, alla glassäkringar på baksidan är hela, automatsäkringen är i rätt läge, ström fram ända in i maskinen på alla 3 faser. Men ingen båge.
Vad kan vara fel? Kan jag ha sabbat något när jag höll på med matningen till migen? Jodå, den funkar fortfarande! Matningen alltså. :yuck:
Snälla, någon som kan något om ESAB måste väl finnas på detta forum.
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



Gossebear

#2 » 08:36:20, 02-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan likriktare gått sönder?

Det kan inte vara så enkelt att det är någon av kontakterna som är sönder?

Hur långt fram har du ström?
har du ström till säkringarna?
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#3 » 22:06:03, 02-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ström ända fram till allt som jag vågat mäta på och som jag kan bedöma borde ha ström.
Den här svetsen ska ju knattra lite sakta i pinn-läge för att öka till vinande vid svetsning med pinne. Men den är tyst, förutom att fläkten går.
Imorgon ska jag kolla alla mina säkringar i nätet fram till svetsen. Kan vara någon luring som släpper fram volt inte ampere tillräckligt för att driva svetsen.
Fick denna tanke sedan jag kommit in för kvällen efter lång dag. Kollar imorgon.
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Gossebear

#4 » 13:34:32, 03-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon mer framgång idag?

Kom på det där själv med hur inströmen är, jag hade fle på min kempis svetes bytte potentiometer (strömmställare) men funkade ibland och ibland inte, ända tils jag skruvade i sär 16-amp handsken och såg att den ena fasen bara hade kontakt i bland.

Sedan som du skriver det är ju inte över allt man vågar mäta ok för att det oftast bara är amp och låga volttal men ändå...
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#5 » 23:20:07, 03-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, ingen framgång tyvärr. :sad:
Men jag hittade en del andra lustigheter i mitt fastighetsnät. Delvis åtgärdat nu.
Alla säkringar är kollade till 0 ohm i motstånd, alla kontaktytor är skrapade rena och fina. Det lutar åt att felet är i svetsen. För säkerhets skull ska jag ta med den till grannen och kolla i hans uttag innan jag lämnar in den.
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Robban_C

#6 » 08:57:01, 04-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller koppla in nåt annat 3-fas i ditt uttag. Kompressor, svarv eller vad du nu har. Det kanske är enklare än att börja släpa iväg på 300 kg ESAB till grannen.
Har du inte nåt annat 3-fas så kan du ju alltid koppla nåt 1-fas mellan nollan och en fas i taget (i uttaget) men se för faan till att du vet vad och hur du kopplar.

Precis som du skriver så kan man ju i enstaka fall få fenomenet att man kan mäta en spänning men inte få ut nån ström. Då rör det sig alltså om mycket dålig kontakt nånstans.
Digitala spänningsmätare, testpennor etc belastar så oerhört minimalt att man kan få en mätbar spänning även om det nästan är avbrott. Det räcker nästan med att kabeln har lite medvind och solen i ryggen så blir det fel i mätningarna. :grin:
Genom att prova med nåt som belastar (åtminstone så mycket som en 230 v glödlampa) så kommer man förbi detta problem.


Det kan ju också vara så att man får ut för låg spänning på nån fas och det betyder oftast att den fasen är utslagen men får spänning baklänges från nån av de andra faserna genom nån apparat.




Det här med glödlampa för testning kan man för övrigt ha i åtanke även i samband med fordonsel där såna fel inte alls är ovanliga. En 12 v glödlampa med ett par kablar på är ett high tech komplement till en värstingmultimeter när baklyset inte fungerar. :grin: :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

63an

#7 » 09:38:50, 04-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta att jag kommer in från sidan, har han provat(gärna med robbans glödlampa) 400volts uttag till svetsen nånstans på vägg, fas för fas så ska det nog vara ok, OM lampan lyser lika kraftigt på alla hylsor? Är det bakspänning så sjunker skenet ner betydligt, brukar hända när spisen är inkopplad, fråga mej inte varför, kanske nån platta drar ner! Har du säkert ok nu, så mät kabeln till vägguttag till svetsen, kan felet ligga där,en skada på fas? Är det ok där då har du matning till svetsen och blir det till att söka inne i svetsen lokalt, inte de enklaste :sad:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#8 » 10:34:24, 04-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte vad det är för lampa du talar om. Jag har mätt med voltmeter (multimeter) efter termosäkringen inne i maskinen. Där har faserna 233, 234 och 235 V respektive. Jag vet inte riktigt vad det är mer jag kan göra för att kontrollera att jag har matning.
Är det lönt att försöka mäta A när svetsen inte går? För den drar väl bara ström när den går, eller finns det något sätt att mäta så att säga tillgängligt amperetryck i kabeln utan att man har någon förbrukare igång? :?
Men svetsen går som sagt inte som den ska... :sad:
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Mikael.Johansson

#9 » 10:46:55, 04-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om felet uppstod när du testade MIG'en så kanske du har kortslutning i munstycket, som bryter strömtillförseln av säkerhet e.d..

Prova att ta ur tråden.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

63an

#10 » 11:00:00, 04-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är du med och något fel är internt i svetsen, som micke skriver! Lampan är bra gärna 100Watt, man har fas o nolla som man testar med, mycket bra anordning, mycket underskattad! OBS. bra ohmmätning kommer sällan till noll, men nu drog jag till med klassat instrument/ jämför meterstocken i Paris :laes_detta:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

TomasW

#11 » 12:05:24, 04-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man ska mäta 3 fas så är det mest intresanta om man har 400V mellan alla faserna.
Det är alltså 3 alternativ L1-L2, L2-L3 och L1-L3.
När man mäter mellen nolla och fas vet man inte om det är bakspänning via lasten (svetsen).

Tomas
Alla människor behöver en lastmaskin!!
TomasW
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:43, 24-07-2007
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

63an

#12 » 12:15:39, 04-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök inte mäta ström, det slutar i värsta fall med att instrumentet går hem, gör som Micke skriver eftersom den funkade innan du kopplade in Mig-systemet! :wave:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

TomasW

#13 » 12:25:29, 04-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att kolla om du har alla tre faserna genom att mäta att du har 400V enligt ovan. :thummar:
Det du vet när du mätt mellan fas och nolla är att du har en fas där, dom andra kan vara backspänning. :skriva:

Sen är det helt sant att strömmätning är ointresant eftersom svetsen inte går. :thumme:

Tomas
Alla människor behöver en lastmaskin!!
TomasW
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:43, 24-07-2007
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#14 » 17:59:43, 04-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kortslutning i migdelen är det inte fråga om, inte enbart iaf, eftersom jag tagit bort allt sådant och provat rent pinne.
Mäta mellan faser har jag glömt, ska göra det.
Nu skulle jag behöva svetsen också, för jag har kört sönder tiltfästet på planerskopan. :lmao: Inte!
Är det inte likt, så säg!

Nu är det lördag kväll, :eat: :bira:
Vi begrundar synderna imorgon.
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

63an

#15 » 18:49:20, 04-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte någon funk. nu? :big_eyes:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se