Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Luna BL180

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

folkeorg (trådstartaren)

#1 » 09:54:38, 11-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en beg pinsvets för ett tag sedan. Den var kopplad med en 230V-kontakt (1-fas) men jag ville koppla in en 3-fas handske.

I den allmänna förvirringen så lyckades jag koppla bort mig. Nu får jag inte till anslutningarna i maskinen.. :sad:

Är det någon som har en liknande och som orkar öppna (fyra skruvar på sidan av kåpan) och ta en bild och/eller beskriva hur kablarna ska vara kopplade? Annars är det nog metallåtervinningen som blir slutstationen för denna svets..

Bild
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige



JD400

#2 » 11:35:34, 11-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en likadan, eller åtminstone mycket snarlik svets. Har den tyvärr inte inom räckhåll idag men i helgen skulle jag nog kunna ta ett par bilder. Min är också inkopplad på 1-fas i dagsläget.

Vore intressant att höra dina erfarenheter av maskinen också om du får igång den. Har på sista tiden haft extremt svårt att svetsa med den men jag misstänker att det beror på att jag använt fel elektroder. De elektroder jag använde tidigare funkade rätt hyfsat men därefter tog de tyvärr slut och de nya blev nog ett felköp.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

folkeorg (trådstartaren)

#3 » 13:57:37, 11-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vore ypperligt! Hann som sagt inte svetsa en fog innan dumskallen kom på att han (läs: jag) skulle bygga om en fungerande ellösning.. käns ju lagom smart så här i efterhand!
:slag:

"If it 'aint broken - Don't fix it!"
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

JD400

#4 » 20:51:54, 14-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu så, här kommer några bilder. Hoppas någon av dem kan vara till hjälp!

Som synes är inte min maskin exakt lika som din, men hyfsat snarlik i alla fall.


Bild


Och så några bilder på kopplingarna:


Bild

Bild

Bild

Bild


Hmm... Inser nu att jag kanske skulle tagit någon bild från andra sidan, men jag tror de flesta kopplingarna syns från den här sidan.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Mikael.Johansson

#5 » 21:04:30, 14-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sådan här transformator (W150) kan man väl inte koppla fel.
Tre trådar. Jord och endera två faser eller fas och nolla.
Växlar mellan 220 - 380 gör man väl genom att byta kontakt och vända den vita skivan under vredet.
Inget att göra inne under skalet.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

folkeorg (trådstartaren)

#6 » 11:23:22, 09-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

..nu har jag tagit mig till att försöka fixa svetsen. Men är lite fundersam på hur de två röda samt de två (?) i gula slangen ska sitta på kontaktorn. Det finns bara en anslutning ledig på "undersidan" men de kanske ska dela med ngn annan åxå?

Ser även att själva trafon sitter åt andra hållet på min för just gula slangen kommer ut på andra sidan..
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

Galne

#7 » 15:50:45, 03-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Nu så, här kommer några bilder. Hoppas någon av dem kan vara till hjälp!

Som synes är inte min maskin exakt lika som din, men hyfsat snarlik i alla fall.


Bild


Och så några bilder på kopplingarna:


Bild

Bild

Bild

Bild


Hmm... Inser nu att jag kanske skulle tagit någon bild från andra sidan, men jag tror de flesta kopplingarna syns från den här sidan.

Stans dummaste fråga, men kopplar man in 3-fas kabeln likadant fast med två faser och jord?? Tog bort den skadade kabeln i våras och skulle montera den nya nu, och minns fanken inte hur de satt bara!! Man är bra korkad ibland.. :screwy:
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

folkeorg (trådstartaren)

#8 » 16:31:50, 03-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag insåg att det skulle bli en Phyrrusseger att få till skiten så jag tog lite användbara delar och kastade resten i återvinningen. Det var helt enkelt inte värt tiden att försöka få till den..
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

Turbodiesel

#9 » 09:37:00, 04-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Galne skrev:Stans dummaste fråga, men kopplar man in 3-fas kabeln likadant fast med två faser och jord?? Tog bort den skadade kabeln i våras och skulle montera den nya nu, och minns fanken inte hur de satt bara!! Man är bra korkad ibland.. :screwy:



Ja, det finns ingen trefas transformatorsvets, så antingen 2 faser, eller fas + nolla. :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#10 » 00:20:41, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:
Galne skrev:Stans dummaste fråga, men kopplar man in 3-fas kabeln likadant fast med två faser och jord?? Tog bort den skadade kabeln i våras och skulle montera den nya nu, och minns fanken inte hur de satt bara!! Man är bra korkad ibland.. :screwy:



Ja, det finns ingen trefas transformatorsvets, så antingen 2 faser, eller fas + nolla. :thumme:


Det finns visst trefas transformatorsvetsar. Elga (tror det var en firma i Göteborg) tillverkade sådana en gång i tiden. De är kopplade i s k V-koppling. Två enfastransformatorer, primärlindningarna är kopplade L1-L2 respektive L2-L3 , sekundärlindningarna är seriekopplade. Det blir inte perfekt symmetrisk belastning på faserna, en sådan svets drar dubbla strömmen på L2 jämfört med de två andra. Men det är såklart bättre än en enfastransformator ansluten mellan två faser.
Om inte snedbelastningen är något problem, och man tycker att en V-kopplad svets ger för låg tomgångsspänning, så kan man parallellkoppla de båda primärlindningarna och alltså bara använda två faser.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#11 » 09:32:58, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns alltid ett undantag som bekräftar regeln, jag skulle väl skrivit att de är extremt sällsynta då.. :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se