Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Dyr svetsgas....

460 inlägg • Sida 17 av 31
Diskutera svetsning här

Bengt Erik Eriksson

#241 » 01:57:43, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att fotografera med telefon är lurigt för när man tittar på bilden i telefonen så blir den alltd rättvänd för den håller ordning på det. Men den infon följer inte med närman laddar upp bilen här. Altså måste man sjlv tänka på hur man håller telefon nr man fotograferar för att ladda upp.
Inte konstigare än att hålla en vanlig kamera. Sedan finns ju möhigheten att vrida bilden innan man laddar upp men då åste man nästan bdå ladda upp och sedan göra om fr annarsvet man nte hur det blir.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Skrukke

#242 » 16:44:14, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser det er mye snakk om å kjøre til Tyskland å hente gass. For oss som bor 400 mil en vei fra Tyskland er det jo uaktuelt, men nysjerigheten er jo der selvsagt. Det ble et lite søk på ebay.de, og se der dukker det jo opp 8 liter argon i fyllbare flasker for under 1000,- NOK levert hjemme hos meg. Plutselig blir det jo interesant å finne frem MIG sveisen igjen.

[url]http://www.ebay.de/itm/One-Argon-Gas-Bottle-Cylinder-New-Full-1-8m3-8L-200-Bar-Free-Delivery-Reusable-/182321741975?hash=item2a73390097:g:3BwAAOSwvg9XdBQt
[/url]
Om en går inn på siden til selgeren i Polen har de mange forskjellige gass typer, manometer, etc. Ser ut til at de konsekvent bruker 8 liters flasker til alt, de er jo lette og transportere også. Går sikkert å sende en mail til de og få sendt flere typer gass med manometer som passer. Frakten de skal ha er jo heller ikke ille.
Når flaskene er tomme er det jo en fin ferietur til Polen, om en ikke kjenner en Polak som skal hjem på juleferie da.

2 stk 8 liters flasker med argon og co2 + manometer 1700,- NOK.

http://www.ebay.de/itm/2PCS-Gas-bottles-8-liters-ARGON-82-CO2-18-inert-gas-welding-gas-MIG-NEW-/182403481827?hash=item2a781840e3
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

QV_

#243 » 17:19:52, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att exportera saker till Norge från EU är som att köra huvudet i väggen....
Er tull (importmyndighet) är inte kloka!
Vissa av Norrmännen man exporterar till har en leveransadress på Svenska sidan och så åker de över och hämtar.
Har du inte importerat förut så kan du stöta på en och annan överaskning längs vägen!

/Jan
Till och med på DX.COM hemsida skriver Norrmän om att de måste ha rätt varuvärde på paketet annars så kommer det inte igenom.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Skrukke

#244 » 18:15:34, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takker for advarselen.
Har handlet mye på nett, og det har ikke vært noen problemer hittil, MVA må en jo betale,av og til, men med de prisene på gass i Polen, så går det helt fint å betale de få kronene extra som det medfører. Regner med at de 2 flaskene med gass vil holde minst 10 år med mitt forbruk.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

Jetor_88

#245 » 22:19:42, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gasolfyllarna Jordbro/strandmöllen
Bild
Bild
Bild
Bild
Nu kommer bilderna rätt :bira:

3 personer gillar det här inlägget.
Jetor_88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:37, 26-12-2016
Maskin: Motorsåg

adahlm

#246 » 10:37:08, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som prövat att köra MIGgen med sodastream-patron? Gängadapter finns på http://co2adapt.fi/
Skulle vara bra att ha som backup då gasen ändå alltid tar slut då det inte finns möjlighet att hämta bytesflaska. Sodastream-flaskorna får man ju typ 24/7 från närmaste butik..

Bild
adahlm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:28, 19-12-2007

Stefan1972

#247 » 12:35:57, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Att exportera saker till Norge från EU är som att köra huvudet i väggen....
Er tull (importmyndighet) är inte kloka!
Vissa av Norrmännen man exporterar till har en leveransadress på Svenska sidan och så åker de över och hämtar.
Har du inte importerat förut så kan du stöta på en och annan överaskning längs vägen!

/Jan
Till och med på DX.COM hemsida skriver Norrmän om att de måste ha rätt varuvärde på paketet annars så kommer det inte igenom.


fast de realiserar ju bara de lagar och förordningar som finns? Ibland lite stelbent men man kan ju inte tycka att norska tullen är hårda bara för att andra tullkontor släpper igenom saker de borde förtulla.......
Är man företagare och säljer momsfritt till norge och sen levererar till svensk adress kan man dessutom åka på en revision som heter duga och få betala in svensk moms på allt de hittar i efterskott. Jag säljer en del bildelar till norrmän och har man bara alla papper okej så är det inga som helst problem att skicka till norge.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#248 » 12:53:31, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan nu summera årskostnaden på köpta 11l flaskor och avtalsflaskor + extra hyrflaskor vid behov. Gaskostnaden har halverats trots att vi under året köpt två flaskor till, räknat på en avskrivningstid på 4 år på flaskorna så har gaskostnaden sjunkit med 53%! :thumme:
Så nu har vi 6 ( fem + en liten rackare ) egna flaskor som täcker behovet utmärkt! Nu sticker inte gaskostnaden ut i bokföringen längre, och hela hanteringen blir enklare när man inte behöver hålla koll på när extraflaskor ska lämnas tillbaka! Förr lönade det sig att lämna igen en halvfull extraflaska, mot att hyra den en månad till! :sad:
Nu byter man helt enkelt ut en tom flaska och sedan behöver man inte fundera mer på det. Och extra praktiskt blev det när bytesflaskorna finns hos två leverantörer där vi köper verkstadsförnödenheter och besöker regelbundet, så det blev smidigt också!
Så gasproblematiken är över för oss, nu är kostnaderna rimliga! :thummar:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#249 » 13:14:02, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Kan nu summera årskostnaden på köpta 11l flaskor och avtalsflaskor + extra hyrflaskor vid behov. Gaskostnaden har halverats trots att vi under året köpt två flaskor till, räknat på en avskrivningstid på 4 år på flaskorna så har gaskostnaden sjunkit med 53%! :thumme:
Så nu har vi 6 ( fem + en liten rackare ) egna flaskor som täcker behovet utmärkt! Nu sticker inte gaskostnaden ut i bokföringen längre, och hela hanteringen blir enklare när man inte behöver hålla koll på när extraflaskor ska lämnas tillbaka! Förr lönade det sig att lämna igen en halvfull extraflaska, mot att hyra den en månad till! :sad:
Nu byter man helt enkelt ut en tom flaska och sedan behöver man inte fundera mer på det. Och extra praktiskt blev det när bytesflaskorna finns hos två leverantörer där vi köper verkstadsförnödenheter och besöker regelbundet, så det blev smidigt också!
Så gasproblematiken är över för oss, nu är kostnaderna rimliga! :thummar:


Dum fråga kanske, står säkert tidigare i tråden, men vad är det för märke på 11l flaskorna? Blir fyllningen billigare också, eller är besparingen genom att slippa hyran. Hyr själv 2st 20l, en till mag och en til tig, och de blir ju ganska dyra de perioder jag inte svetsar så mycket. Den till tigen är ju en ekonomisk katastrof egentligen, med tanke på vad lite jag använder den. Detta vill jag inte ens tänka på. Men har tyckt att 5l har verkat så smått, så därför har jag hyrt av gammal vana.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jetor_88

#250 » 13:50:09, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albee argon 11liter 840kr utan moms 1050kr inkluderat moms för en fyllning..
Jetor_88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:37, 26-12-2016
Maskin: Motorsåg

QV_

#251 » 15:54:19, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:
QV_ skrev:Att exportera saker till Norge från EU är som att köra huvudet i väggen....
Er tull (importmyndighet) är inte kloka!/Jan.


fast de realiserar ju bara de lagar och förordningar som finns? Ibland lite stelbent men man kan ju inte tycka att norska tullen är hårda bara för att andra tullkontor släpper igenom saker de borde förtulla.......


Jag har inget emot att de sköter import enligt regler.
Det är bara det att de 50 gånger jag har sänt saker till Norge under de senaste 25 åren (från företag till företag) så har det strulat 49 gånger.
Allt ifrån att de anser att papper inte är i rätt antal eller att något kryss saknas (jag gör fel ibland) till att de lägger gods märkt bråskande på vänt i 6-8 veckor innan de ens försöker att göra något.... När man då efter påtryckning försöker få dom att ta i paketet så börjar de med att lägga på full införselemoms ( typ 50,000 NOK) som mottagaren måste betala (igen.... för det är redan betalt en gång) fasten det framgår av pappersvalet att det är återretur av gods till Norge... och så här håller det på. Har du inga bekymmer så är det bara att gratulera. När det gäller min förmåga att inte skriva fel så har jag då inte haft motsvarande bekymmer med UK, DE, FI, Island, DK, PL osv (detta var innan EU) så Norge sticker ut i strulighet. Nu har jag inte sänt saker till Norge de senaste åren så det kan ha blivit "bättre"

/Jan
Nu skall man bara komma ihåg att deklarera EU försäljnig varje kvartal annars får man böter från den svenska skattmasen
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Grottulf

#252 » 16:30:28, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Nu skall man bara komma ihåg att deklarera EU försäljnig varje kvartal annars får man böter från den svenska skattmasen


Varje månad är det för mig, men det kanske man kan ändra på...?
Det jävligaste är att det ska in månaden före momsen för samma period
Så man måste hålla koll på detta separat...


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

QV_

#253 » 20:35:38, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag säljer bara tjänster, inga produkter så då kan man få göra det varje kvartal.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Bengt Erik Eriksson

#254 » 22:44:15, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm lite ot egentligen men..
då var det helt normalt att tullen haffade harvdelen från kverneland jag behövde på stört när vårbruket drog igång en gång på 90 talet..
de låg på den en dryg vecka vill jag minnas..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

qqq

#255 » 23:03:19, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ola Svensson Skåne skrev:Hej Maskinister!
Tack för tips om billigare svetsgas i Tyskland i den här tråden. Jag har precis kommit hem från påsktur till Tyskland och köpte 7 flaskor på 20L från Globalgas på Hornbach i Hamburg. Det var den Hornbach jag passerade på vägen som hade alla de typer jag ville köpa inne på lager då. Man kan se lagerstatus på hornbach.de. jag köpte Argon 4.6 Sagox, Argon med 18% koldioxid, Syrgas och Acetylen. Flaskorna transporterade jag stående i en pall med pallkragar ordentligt fastspända med spännband. Transporten gick helt utan besvär. Det ska tilläggas för det framgår inte av hornbachs hemsida att engångspriset inkluderar inte gas. Man måste alltså betala både för flaskan och för gas i första köpet. Men det kostar ändå bara en femtedel av vad gas kostar i Norge och mycket billigare än i Sverige. Flaskorna är Nutzungsflachen och det fungerar som med gasol/propan i Norge och Sverige. Man betalar för flaskan och kan sedan använda den fritt. Man lämnar in den och betalar för gasen och får direkt annan fylld flaska. När Tüv, tryckprovningen har gått ut gör de som fyller den en ny Tüv och det ska inte spela någon roll om man byter in en flaska där Tüv har gått ut.

På förhand hade jag kontrollerat med MSB, norska tullen och motsvarigheten till MSB i Norge. Om man håller sig under 1000 poäng värdeberäknas mängd behövs ingen stor ADR utbildning och ingen märkning av transporten på utsidan av fordonet. Enligt MSB skulle transporten göras i ett öppet fordon och gärna på ett öppet släp. Därför transporterade jag det på släp. När man håller sig under 1000 poäng enligt värdeberäknas mängd, gäller inte de ADR begränsningarna som finns i de flesta tunnlar och en del andra vägar. Det var krav om brandsläckare 1st 2kg pulver, en enklare utbildning kallad 1.3 och en skriven godsdeklaration med en del specificerade uppgifter gällande transporten. Utbildningen kan tas på internet och kostar typ 1000kr plus moms. Pappret/goddeklarationen för transporten ska man lära sig att skriva på kursen. För de norrmän som finns på forumet så var beskeden från norska tullen att det bara var krav om förtullning och moms om värdet översteg 6000 nok som med allt annat man har köpt med sig . Annars inga begränsningar.

Men när transporten klassas som privat finns det undantag i ADR reglerna. Undantaget gäller för transport av farligt gods som används till fritids och hobby verksamhet. MSB kan inte ge några skriftliga intyg på att ens transport går under den paragrafen utan det är i slutändan upp till den polisen man möter att bedöma det som privat transport. Med undantaget, faller kravet om 1.3 utbildningen bort och kravet om det skrivna dokumentet. Kravet om brandsläckare är jag osäker på om det föll bort. Jag bara konstaterade att det var ett enkelt och ganska smart krav att uppfylla. MSB rekommenderade att läsa deras PDF publikation om ADR transport https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27533.pdf
Denna sidan kan rekommenderas för att se vilka regler och undantag som gäller för värdeberäknad mängd. https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Tran ... nad-mangd/
Alla flaskorna är märkta med UN nummer och det återfinner man i Exel arket på sidan med värdeberäknas mängd. Där står det med vilken faktor gasen ska multipliceras med för att se att man håller sig under 1000 poäng. Men ingen av gaserna vad jag kan läsa av exel arket har högre faktor än 3 och räknar man med den på allt får man transportera 333L vilket kan kan svetsa länge med.

Jag har inte hunnit prova gasen till svetsen ännu och kan återkomma om det skulle visa något intressant.

Lycka till /Ola

Hur kollar man lagerstatus, hur hittar man var de har sina butiker i tyskland (gärna en karta..) och framförallt, vilka (alla?) butiker för gasflaskor ?
Själv är jag ute efter acetylen.
Ni som fördjupat er i MSB kraven... hur mycket acetylen kan man ta med sig i en personbil (lagligt...) ?

Jag hittade en karta här...

https://www.hornbach.de/shop/markt-aend ... ehlen.html

hornbach verkar inte ha några butiker i danmark...
hur köper / fixar ni i danmark era gaser ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se