Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Dyr svetsgas....

460 inlägg • Sida 24 av 31
Diskutera svetsning här

Mattias Petterson

#346 » 23:50:59, 09-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ser ut som 10/11 liters köpflaskor.
20l är större

Nja....är nog 20l om EN väger 41kg.....

Ganska lätt att se skillnaden i storlek faktiskt, en 5 & 11 liters får man böja sig för att sätta på, en 20 liters är i höfthöjd och en 50liters är i huvudhöjd
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



magloman

#347 » 23:57:27, 09-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har alla storlekarna själv men inte tänk på det där med höfthöjd. Svårt att se höjder på bilder, kikade på däcken men sen såg jag dom låg på pall...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

gute84

#348 » 00:31:16, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

men deras uppgift är att sälja alla inventarier så det finns pengar att betala skulder efter konkursen jag kan tycka att det är upp till köparen och kolla att dom inte är hyrda/leasade när jag köper bil så kollar jag att bilen inte har leasing på sig
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Mattias Petterson

#349 » 00:50:29, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:men deras uppgift är att sälja alla inventarier så det finns pengar att betala skulder efter konkursen jag kan tycka att det är upp till köparen och kolla att dom inte är hyrda/leasade när jag köper bil så kollar jag att bilen inte har leasing på sig

Det är inte olagligt att sälja en bil, men en flaska utan ägarrätt är alltid olagligt att sälja.
Det är precis lika olagligt för en privatperson att sälja den på blocket. Häleri..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

gute84

#350 » 01:10:45, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu tänker du på om man övertar leasing det är så klart inte olagligt men du kan aldrig sälja en bil med leasing om inte leasing bolaget godkänner att du tar över leasing själv som exempel kronefogden får inte beslag ta leasing bilar från nån för den ägs ju inte av företaget om dom skulle göra det så är det stöld

det jag menar är har man fodringar på ett konkurs bo så vill man ju ha ut så mycket som möjligt i konkursen har flera bekant som kursat när företag inte har haft nåt av värde på företaget när kron kalle kommer så då är bättre att ps får läsa det efter dom som har fodringar har fått sinna pengar
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Stridis2

#351 » 08:54:59, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:...som exempel kronefogden får inte beslag ta leasing bilar från nån för den ägs ju inte av företaget om dom skulle göra det så är det stöld ...

Är du helt säker på detta? Jag har hört om nattklubbar som har hyrt hela ljud- och ljusanlägningen. När de kursade tog fogden allt, trots att ägande uthyrningsföretaget hade klara papper på att det bara var hyrd utrustning. Sedan fick uthyrningsföretaget ställa sig i kö hos fogden för att få ut en del pengar för de saker som fogden tog.
Kan iofs vara skillnad eftersom bilens ägare är (om jag förstått saken rätt) den som står skriven på denna medan det mesta andra är besittaren som är ägare. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Klazzon

#352 » 22:16:35, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
gute84 skrev:...som exempel kronefogden får inte beslag ta leasing bilar från nån för den ägs ju inte av företaget om dom skulle göra det så är det stöld ...

Är du helt säker på detta? Jag har hört om nattklubbar som har hyrt hela ljud- och ljusanlägningen. När de kursade tog fogden allt, trots att ägande uthyrningsföretaget hade klara papper på att det bara var hyrd utrustning. Sedan fick uthyrningsföretaget ställa sig i kö hos fogden för att få ut en del pengar för de saker som fogden tog.
Kan iofs vara skillnad eftersom bilens ägare är (om jag förstått saken rätt) den som står skriven på denna medan det mesta andra är besittaren som är ägare. :klia:
Det är sant som du skriver Stridis2. När konkursen är ett faktum är det sjukt svårt att få loss "sina saker" Det enda som jag vet brukar hjälpa (har hjälpt oss) är tre saker tillsammans. 1 Kvitto/faktura på betalning av utrustningen 2 Fraktsedeln som visar transport från dig till konkursboet. 3 Foton på utrustningen i dina egna lokaler.
Skickar man detta till konkursförvaltaren brukar man kunna få loss verktyg/maskiner och dylikt. Dessa tre punkter ovan är rutin i vårt företag då ett plastverktyg kan vara värt mellan 100000kr - 3miljoner.
/Magnus

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

4 personer gillar det här inlägget.
Klazzon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:09, 19-10-2011
Ort: Reftele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605, Bm400, Duttra ue28

JackSmed

#353 » 07:22:28, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Polen nettopriser för 8l, 200bar argon och argon med 18% co2 (ingen skillnad på priset, för att i Polen man använder ren co2 till mig, vilken är billigare), om man köper 56st (2pallar och liten - så mycket kan man slå in i skåpbil tills tullen klagar inte)
tar 175pln/styck det mennar mindre an 500kr
påfyllnig kostar 35pln/flaska mennar ca 80-100kr

Plus moms 23%, plus transportkonstnader.

Vist pris kan vika sig på grund av den och annat men inte till 2000kr plus moms per 8l flaskan.

Stål har vi också (profiler som fyrkantiga rör och annat) för ca 680euro/ton (det är med leveranskonstnader till Sverige) om man köper hela lastbil (24ton stål).

Om någon se intresse i handel och vill bedriva nåt sont hobbydistribution so fixa vi resten.

3 personer gillar det här inlägget.
JackSmed
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:37, 08-05-2018
Ort: Trelleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Desta gaffeltruck 3.5ton

DennisCA

#354 » 08:25:46, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte in min 11 liters Albee flaska med argon, lyckades få den räcka 2 år. Men fyfan det svider nog ändå, 89€ för ett byte.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA

#355 » 09:07:21, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade polska priser på ebay för argon, dom är väl billigare med tanke på man får en hel flaska.
https://www.ebay.com/itm/Argon-Gas-Bott ... SwwTlbC~YB

Cirka 165€ för en 8l flaska @ 200 bar. Jag betalade 299€ för en ny 1ll Albee flaska och 89€ sen för nya flaskor. Så då jag gått igenom två flaskor har jag betalat 299+89 = 388, / 22 liter så blir det 17,60€ per liter.

Två polska flaskor skulle kostat 330€ att ta hem, men dom är bara 8 liters flaskor, samma tryck, så då har jag bara 16 liter värt och det blir 20,60€ per liter. Så för min del tjänar jag inte på att köpa flaskor från polen.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stridis2

#356 » 09:13:42, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrivit tidigare i tråden så är det för min del mycket god vinst att åka till Tyskland och köpa flaskor med gas, liksom en del svagsinta personer köper sprit. Jag har hört att många från Finland åker till Baltikum för sprit. Hur är det med gaspriserna där?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#357 » 09:47:11, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Som jag skrivit tidigare i tråden så är det för min del mycket god vinst att åka till Tyskland och köpa flaskor med gas, liksom en del svagsinta personer köper sprit. Jag har hört att många från Finland åker till Baltikum för sprit. Hur är det med gaspriserna där?


Sist jag köpte Argon kosta den 40:-/litern ca
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

DennisCA

#358 » 10:50:34, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Som jag skrivit tidigare i tråden så är det för min del mycket god vinst att åka till Tyskland och köpa flaskor med gas, liksom en del svagsinta personer köper sprit. Jag har hört att många från Finland åker till Baltikum för sprit. Hur är det med gaspriserna där?


Vet inte men då skulle jag vilja kunna köpa typ minimum en 20 liters flaska, helst en 50 liters dock! Att köpa små 8 liters flaskor som på ebay sidan är det ingen vinst i. Om man skulle få hem en riktigt stor flaska som räckte många år, som man dessutom kan köra ner igen och byta in, skulle det kanske lönas med en estländsk semester 1-2 ggr i decenniet.

Såg i england får man en 50l flaska för 100£, jesus vad det suger här, kartellfasoner.

http://chorleybottlegas.co.uk/shop/weld ... 50-litres/

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA

#359 » 11:00:50, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar även en finsk sida som heter suomikaasu, mycket dyrare priser men uppenbarligen verkar dom sälja en 50 liters flaska. Men nu står allt på finska och jag kan inte tyda det så värst bra. 450€ för en 50l flaska så ganska saftigt jämfört med den engelska sidan, men ändå blir det 9 euro per liter, eller 90kr typ. Runt 40% billigare än det jag nu köper. Nu är hela sidan på finska och jag har problem att tyda allting där, kan hända dom inte säljer åt en privatperson ens.

http://www.suomikaasu.com/
Senast redigerad av DennisCA 13:40:58, 26-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Filijox

#360 » 12:27:49, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men va f-n... Kollar på den engelska sidan. En 10L mixgas kostar 250 spänn iklusive moms. Vad är det som gör att jag får betala mer än 15 gånger det priset här? Kartellbildning såklart, men hur omöjligt är det på en skala att bevisa? Vad är gasleverantörernas förklaring tro?...

Edit:

Det verkar som att det bara är gasen som kostar £25, alltså 295 kr. Flaskan betalar man £50 för i deposition, så ett annat system. Ändå stor prisskillnad mot här...
Filijox
 


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se