Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Norweld 202 MIG: defekt trådmatning

89 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera svetsning här

Mikael.Johansson

#46 » 23:27:55, 01-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965



Filip Arvidsson (trådstartaren)

#47 » 01:16:36, 02-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade att ta bort den helt, det blev samma sak.
Filip Arvidsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:32, 23-11-2009

Michael Meier

#48 » 07:23:45, 02-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filip, har du kollat att motorn ensam fungerar som den ska?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Filip Arvidsson (trådstartaren)

#49 » 10:26:07, 02-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå det har jag.
Testade med batteriladdaren den gick lite ojämt på 6v men snabbare och bättre på 12v. Vid full matning så ligger den på 26v.
MVH Filip
Filip Arvidsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:32, 23-11-2009

rallejohansson

#50 » 11:58:25, 02-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Filip :smile:

Som du ser så är vi intresserade av ditt projekt och undrar nu hur det är igen .

Har du kollat ledningarna som kommer från trådmatningsmotorn var de är anslutna till kortet och hur och vart går sedan kopparbanorna ?

Till vilken / vilka komponenter går de ?

Då kan du kanske gå "bakvägen från motorn mot kortet " och hitta felet

Är det till TIC216 så borde du gå bakåt från denna komponent och söka styrningen , varför den inte fungerar .
Det måste vara en ganska " stor " komponent när motorn säkert är effektkrävande , typ flere Ampere
Kan du lägga upp nån liknande ritning som tidigare med rött , eller gult som visar detta ?

Kollade upp med elektronikboken " Elektronik för alla "av Lars Asplund, Bernt Andersson ,del 6 ,Analoga integrerade kretsar ,
att där finns en ritning på styrning av likströmsmotorer.sid 127 och framåt

Allt är med i denna ypperliga bok , kretskort osv så det går nog att få detta problem löst på annat sätt också :smile:

Mvh
ralle

Tillägg: hittade en intressant grej på nätet nyss.

Sökte på google " styra motor med triac " och under elfas forum finns en beskrivning där man använder en krets som hette MOC 30....

Du har också en krets som styr triacen som du har på ditt kort , den heter visst MOC3031.
Läs mera på internet om detta om det eventuellt skulle hjälpa.

Bild Tillägg efter 50 minut(er):

Hur många ampere tog motorn när du testade den med laddaren ?



Tillägg.
Har kollat med experter och en berättade att i hans MIGsvets styrs likströmsmotorn med puls vidd modulation ( PWM ) och får styrningen av svetsspänningen via en MOSFET ( en komponent )
Triacen TIC216 styr svetsspänningen på primärsidan av transformatorn , så där behöver du nu antagligen inte fortsätta och söka.

Mvh
ralle
Senast redigerad av rallejohansson 17:33:26, 02-12-2009, redigerad totalt 2 gånger.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Mikael.Johansson

#51 » 18:21:46, 02-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om där är pulsmodulering så kanske det går en kabel (en tredje) från motorn och till kretskortet som meddelar varvtalet på motorn.
I så fall skulle felet kunna sitta i själva motorn.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

rallejohansson

#52 » 20:41:09, 02-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En expert på dylikt sade nyss att han tror att det är transistorn som driver motorn som är sönder .

Som ett andra alternativ sade han att elektrolytkondensatorer( långt o svårt ord ! ) i PWM systemet kan ha torkat och därför är matningen galen .Men elektrolytkond. är ju billiga och lätta att byta .

När jag för en tid sedan var in i en affär som säljer elektronikdelar så tittade jag av nyfikenhet i en stor skräptunna och vad fanns där ?

Jo flere påsar med elektrolytkondensatorer som "helt oanvända " kastades bort.
De var fem år för gamla att sälja dvs, antagligen fem år sedan de tillverkades.
Försäljaren blev lite konstig o ville inte diskutera saken närmare, varför :cool:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Filip Arvidsson (trådstartaren)

#53 » 00:43:13, 03-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj Vilka inlägg!
Jag undrar själv om inte spänningsfördelaren vid 2:an kanske kan vara en mosfet krets. Som sagt gick den inge vidare med den spänningsfördelaren jag köpt.
Då mitt instrument inte har utgång för mätning av kondensatorer testade jag på den största med motstånd och vände polerna. Motståndet börjde vid noll och gick till max.

Funderar nu på att testa att koppla på en extern styrning och se om jag kan få justering på motorn.

Den transistorn som driver motorn lär vara av större modell, kanske kan hitta den.

Så långt jag kan se går det endast två kablar(5&6:an på kortet) till motorn, sen tror jag att motorn är jordad i chassit. Avtryckaren i handtaget kommer in på 1&2:an.

MVH Filip
Senast redigerad av Filip Arvidsson 01:05:55, 03-12-2009, redigerad totalt 2 gånger.
Filip Arvidsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:32, 23-11-2009

rallejohansson

#54 » 17:58:18, 03-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Filip

Spänningsregulatorn vid tvåan håller bara utgående spänning på 15 volt såsom jevlar sade.
Torde inte vara MOSFET

Har du kollat att det på mittbenet är 15 volt hela tiden , även vid belastning ?

Om matningsmotorns kablar sitter fast i stift 6 och 6 , vart går då ledningarna på kortet ?

Det verkar vara några dioder 1N4004 där , har du mätt dem ?( eventuellt måste du löda loss den ena ändan förrän du mäter ), de skall leda endast ena vägen


Vid komponenten S2 står det en text " INT " , finns där även en text " EXT " , kunde detta indikera inre eller yttre styrning ?

Vad är S2 för ngt , kan nån berätta ?

Om avtryckaren i handtaget går till 1 och 2 anslutningarna så kanske det betyder att TIC216 styr svetsströmmen precis som experten med egen svets sade .

Har inte hittat någon MOSFET på kortet så styrningen är konstruerad på annat sätt.

Om ja vore du och hade intresse och mycket tid , skulle jag byta ALLA elektrolytkondensatorer oberoende vad eventuell mätning visar.Efter tjugo års användning så är det sannolikt att de inte är helt fräscha och då drar de med sig andra komponenter .
Var noggrann , sväng dem rätt väg , annars POFF och illaluktande rök och pappersbitar överallt .

Om nån tycker ja pratar gojja vänligen meddela . :smile:

Jag har själv en Kemppi 230 volts MIG och där är matningsmotorn försedd med två sladdar , plus och minus ,Dessutom är hela motorn isolerad från chassit då den sitter på samma plåt som utgående plusspänning.
Så Filip din motor är kanske på liknande sätt fastsatt, dvs isolerad

keep on fighting

ralle
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#55 » 09:39:45, 04-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående jordning av motor, det beror också på hur drivningen är isolerad från svetstråden.

Kontakthylsan överför svetsströmmen till svetstråden tillbaka till drivrullarna, motorn lär isoleras på något sätt (isolerade drev).

Har du kontrollerat att svetspluskabeln vid matarmotorn/trådledare? att den int påverkar motorn.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jars

#56 » 15:19:44, 05-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:arrow: Hej Filip !!
Ser att du får folk att ang.sig, så skall det vara ja, men din svets hur går det då
har han kommi igång än ??
Om inte, utan några större råd så kan jag föreslo dig att byt ut nedan nämda
komponenter
U4 triac en Byt.
N4 Modulator Byt. :thumme:

Och detta lilla hålet i mitten , där väljer man arb.kommando 2 läges el 4 läges (S1)
du skall välja 2 läges, betyder att svetsen kommer igång när du trycker på knappen stänger av sig när du släpper den samme,, enklare när du prövar din svets :snow:
N3 741 timer detta fall
BC 141-16 driver MG ventilen
FZJ 101 är en Flip- Flop alltså en timer
S1 (Lorlin UK) Kommando väljare
GOD JUL För alla
Senast redigerad av Jars 15:21:26, 05-12-2009, redigerad totalt 1 gång.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Jars

#57 » 17:17:11, 05-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående jordning av motor, det beror också på hur drivningen är isolerad från svetstråden.

drivning är alltid isolerad i från höljet o kortet är galvanisk isolerad
men om motorns isolering är trasig då kan
det förekomma konstiga inställningar för timer o trådhastigheter.

Vad är S2 för ngt , kan nån berätta ?
svar/ en brytare, on/on så här är det förinstäld redan.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

rallejohansson

#58 » 18:02:50, 05-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: :smile:

Härmed lyftar jag och många andra på hatten för JARS :buga:

Nu gäller det för Filip att löda o genast för vi är väldigt intresserade och hoppas det nu går bra

ralle
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Jars

#59 » 11:27:05, 06-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:smile: Hej igen !
För att icke missuppfatta så det är bara 2 komp. som du skall byta
men du har ju arbeta en hel del på kortet så man vet inte :sad:
hur det ligger till övriga. :!:
Ang. funktions väljarn så har du 4 lägen alltsammans Där:
läge 1) punktsvetsning med timer
2) timersekvensiel svetsning där du ställer in tid/erna själv med dom övre potm.rattarna
3) real.kontroll av svetstiden (2 läges, betyder att svetsen kommer igång när du trycker på knappen o stannar nä du släpper) det är detta
som du skall välja när du prövar.
4) där trycker du in knappen kommer mask.igång och fortsätter (oavsett ljusbågen) så länge du
ger han liknande kommando igen.

>>den här maskinen har ej fjärrkontrol (att tre kablar var avknippsade och att stiftena markerade A-S-E inte är påkopplade) S2:a på kortet.
det är möjglit men icke lönt. i prakt. flyttar du ut potten bara (den du hade lödd låss)
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Jars

#60 » 12:49:20, 06-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vidare :wave: lär du ha en lödpenna som är avsedd för elektronik annars kan det bli ojord arbete nä du ge dig på vissa komponenter
typ N3,N4
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se