Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Norweld 202 MIG: defekt trådmatning

89 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera svetsning här

Jars

#76 » 14:04:40, 31-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:
Ozzi skrev:Livet är hårt, det verka ta sin tid att få en replik på denna kommentar. Annars brukar det gå fort. :buga:


Jo, jag hade inte tänkt kommentera alls.

För övrigt har vi inte ännu fått bekräftat vad som egentligen åtgärdades på kortet. Vi var ju faktiskt några stycken som försökte hjälpa till i felsökningen och det kan vara intressant att få reda på vad felet var. Det där med att "byta några motstånd" har jag tyvärr hört till leda.
.

Han har nog gjord vad kunskapen medger och knappast något mera och vad jag känner till mannen så har han icke tagi betald ens, kaske en
femtilap sin höjd för tiden som han lagt ner på kortet.

Och för den ovane det tar tid oh mäta sig fram för han kommer att löda loss varannan komponet för att KUNNA mäta ens.

För övr.har han icke lista upp en massa komponenter som han skulle
"bytt" o tagi betald efter detta lista.
Den trasiga komponenten hade grabben själv byt ut men för modligen hade han åstadkommi en "montage"fel på nån annan komponent pga. att man inte har rätta
grejer för reparation och var tvungen att lämna in kortet, vet man
ej skillnad ohm och Mohm då blir det så här särkild och det när det
finns folk som är med o gissar enträget med sitt "kunnande"..
Senast redigerad av Jars 17:08:15, 31-12-2009, redigerad totalt 1 gång.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611



Mikael.Johansson

#77 » 17:03:24, 31-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:... vet man
ej skillnad ohm och Mohm då blir det så här särkild och det när det
finns folk som är med o gissar enträget med sitt "kunnande"..


Ja, det är ju en risk man tar när man ställer en fråga på ett öppet forum.
Många kockar och det blir en soppa.
Men eljest hamnar frågan i listan "Hjälp andra! x obesvarade ämnen".
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Ozzi

#78 » 17:36:06, 31-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta har inget med tråden att göra, men usch vad krångligt det är att läsa repliker som har en dålig meningsuppbyggnad. Det slutar ofta med att man får ana sig till vad vederbörande menar. :???:
-Förargelsen över dålig kvalitet sitter i längre än glädjen över ett lågt pris-
-Om bättre är möjligt är bra inte bra nog-

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ozzi
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:55, 23-02-2009
Maskintyp: Ej angivet

Mikael.Johansson

#79 » 18:01:27, 31-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ozzi skrev:Detta har inget med tråden att göra, men usch vad krångligt det är att läsa repliker som har en dålig meningsuppbyggnad. Det slutar ofta med att man får ana sig till vad vederbörande menar. :???:


Jag gör ett nytt försök.

Angående det att flera personer vill hjälpa till i felsökningen och därmed rör till det en aning är en risk man tar när man ställer en fråga på ett öppet forum. Som man brukar säga "många kockar och det blir en soppa". Men eljest, om ingen vill hjälpa till, så hamnar frågan i listan med de obesvarade trådarna.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Ozzi

#80 » 00:39:27, 01-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:
Ozzi skrev:Detta har inget med tråden att göra, men usch vad krångligt det är att läsa repliker som har en dålig meningsuppbyggnad. Det slutar ofta med att man får ana sig till vad vederbörande menar. :???:


Jag gör ett nytt försök.

Angående det att flera personer vill hjälpa till i felsökningen och därmed rör till det en aning är en risk man tar när man ställer en fråga på ett öppet forum. Som man brukar säga "många kockar och det blir en soppa". Men eljest, om ingen vill hjälpa till, så hamnar frågan i listan med de obesvarade trådarna.


He he, detta var inget som var riktat mot dig Mikael, det var en rent allmän reflektion. :grin:
-Förargelsen över dålig kvalitet sitter i längre än glädjen över ett lågt pris-
-Om bättre är möjligt är bra inte bra nog-
Användarvisningsbild
Ozzi
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:55, 23-02-2009
Maskintyp: Ej angivet

stegmaster

#81 » 04:04:04, 01-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller lite med Mikael här.
Otroligt irriterande när man inte får veta spesifikt va som e gjord på en Service til en bil f.eks.
Sist jag tog service på min chevy hos märkeshandlaren, så sto det inget om va som var gjord, utan en faktura med 60000km service kr xxxxxx
Kollade tillfäldig lappen för oljeskiftet som dom hadde limt på motorhuvan "mineral 15-40w".
Ringte og frågade om jag inte hadde betalt för helsynstetisk olja, då detta rekommanderas. Dom kollade lite "jo det skulle det vara", fick beskjed om att komma tilbake med bilen dagen efter och byta.
Nå hadde nog bilen överlevd et skift med mineralolja, men syntetoljan va över dobbla priset, så jag kunne förlorat flera hundre kr. på detta.
Hadde överlevd tap av nogra hundra kr ochså, men det e prinsippet jag inte gillar.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Ozzi

#82 » 10:58:00, 01-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Håller lite med Mikael här.
Otroligt irriterande när man inte får veta spesifikt va som e gjord på en Service til en bil f.eks.
Sist jag tog service på min chevy hos märkeshandlaren, så sto det inget om va som var gjord, utan en faktura med 60000km service kr xxxxxx
Kollade tillfäldig lappen för oljeskiftet som dom hadde limt på motorhuvan "mineral 15-40w".
Ringte og frågade om jag inte hadde betalt för helsynstetisk olja, då detta rekommanderas. Dom kollade lite "jo det skulle det vara", fick beskjed om att komma tilbake med bilen dagen efter och byta.
Nå hadde nog bilen överlevd et skift med mineralolja, men syntetoljan va över dobbla priset, så jag kunne förlorat flera hundre kr. på detta.
Hadde överlevd tap av nogra hundra kr ochså, men det e prinsippet jag inte gillar.


Övervakde du bytet så att det verkligen blev utfört, annars är risken stor att dom parkerade bilen 10min. för att seda påskina att byet är gjort. :mrgreen:
-Förargelsen över dålig kvalitet sitter i längre än glädjen över ett lågt pris-
-Om bättre är möjligt är bra inte bra nog-
Användarvisningsbild
Ozzi
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:55, 23-02-2009
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#83 » 12:01:16, 01-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite :off_topic: men då det redan har tagits upp i tråden....

Ni som inte litar på era reperatörer och misstror all firmor, varför gör ni inte alla jobben själva i stället?!? Då så många personer verkar att veta vad som är fel och hur det ska lagas själva i stället. Då kan verkstäderna ägna sig åt de kunder som är tacksamma för att få hjälp i stället.

Ingen firma vill lägga ner hela sin själ i någons problem när de sen i stället för ett tack får höra: -Att det blev SÅ DYRT och de gjorde si och så i stället för hur de SKULLE gjort.

Sen finns det oseriösa firmor (säkert innom alla brancher) och jag som stolt yrkesman och proffs inom det jag gör vill inget hellre än att dessa firmor försvinner.

Och varför "det är så dyrt att lämna till märkesverkstad": Kvallite, kunskap, erfarenhet och utrustning kostar + att där alltid ska vara "ledig tid" när kunden behöver hjälp, detta gör att det inte går att boka upp full beläggning på verkstaden i förväg.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#84 » 12:31:11, 01-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ofta är det inte som en kund ringer och frågar kan du komma klockan 9 när jag har frukost? Eller kan du komma Fredag klockan 13.00 när vi slutat för dagen? Så har man ett fel eller åtgärd som skall göras som tar minst 4-5 timmar. Vi är också människor med familjer och barn, skall de inte få träffa sina föräldrar? Det är inte så skoj att komma ut till en maskin 5 i tre en eftermiddag när de säger det är ja bara det, och det och det och det... Eller så är det ett jättefel i elen men maskinen går nödhjälpligt och det är inte så akut så de väntar med fix när de fått en diagnos av vad det är som felkod si och så betyder och så är man tillbaka på någon maskin bredvid så har de anlitat kalle bysmed som tvinnat lite trådar här och där och det går skitbra! Till några veckor eller en månad så slår de på alla förbrukare och så blir det en överbelastning som bränner kretskortet eller datorerna eller dylikt.

Been there, done that, who´s next?

Detta är inte helt ovanligt i våran vardag.

Folk verkar förvänta sig att man skall kunna komma på beställning precis när sakerna gått sönder, men vi kostar pengar även när vi står still! Får vi inte in pengar på jobb så kunde vi lika gärna lägga ner! Alla som har jour anser ju att de skall ha ersättning för detta? Vi måste ha täckning för den eventuella dödtid som faktiskt förekommer! Man måste kunna serva sina verktyg, tvätta sin bil och emellanåt ägna ett par timmar på att läsa på inför vissa problem som man inte har råkat på innan.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

stegmaster

#85 » 12:42:49, 01-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ozzi: Jo jag bevakade byte(d.v.s at dom byte), men vilken olja kunna jag inte kontrollera, då oljan kom i en nöytral burk. Så säker kan man ju inte vara. :???:

Dimorep. Det e vel inte så konstikt at man misstror, när man tar dom i et "fel", så vet man ju inget om annat som e gjordt.
Har inte klagat på priset, vil bara ha va jag betalat för.
Nå e vel inte presis nån veldedighet dom drivar, dessa verkstader.
Dom diver vel med överskott vil jag tro, ellers ville dom vel inte finnas kvar?
För i tiden var det så at man fikk en detalj faktura(så man kunne se va som va gjordt och til vilket pris), nu e det så at en service har en fast pris
oavsätt va dom gjör, och va som behövs gjöra.
Har nu fått en lokal kille som driver eget firma (som jag litar på), at utföra service.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

dimorep

#86 » 13:20:35, 01-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Ozzi: Jo jag bevakade byte(d.v.s at dom byte), men vilken olja kunna jag inte kontrollera, då oljan kom i en nöytral burk. Så säker kan man ju inte vara. :???:

Dimorep. Det e vel inte så konstikt at man misstror, när man tar dom i et "fel", så vet man ju inget om annat som e gjordt.
Har inte klagat på priset, vil bara ha va jag betalat för.
Nå e vel inte presis nån veldedighet dom drivar, dessa verkstader.
Dom diver vel med överskott vil jag tro, ellers ville dom vel inte finnas kvar?
För i tiden var det så at man fikk en detalj faktura(så man kunne se va som va gjordt och til vilket pris), nu e det så at en service har en fast pris
oavsätt va dom gjör, och va som behövs gjöra.
Har nu fått en lokal kille som driver eget firma (som jag litar på), at utföra service.

Hej "stegmaster".

-Läs mitt förra inlägg igen ang. om vad jag tycker om de "oseriösa" verkstäderrna.. :laes_detta:

Bra att du hittat en verkstad du har förtroende för, för så SKA det vara. :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

kandika

#87 » 22:27:12, 01-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang ifrågasättande av utfört arbete.
Ta fram multimetern och mät alla motstånd i kretskortet. Så hittar du felet. Sitter ungefär 50 stycken motstånd. Det är bara och mäta!!! Handlar om precision, tålamod och envishet. Tog mig ungefär 30 min så min timpenning är inte speciellt dyr om man jämför med ett nytt kort. Dvs om det ens finns ett nytt kort att köpa. Tack för mig.

Kandika, kretskortsreparatören
:driver: :laes_detta:
kandika
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:57, 30-12-2009
Maskintyp: Ej angivet

Trond Magne

#88 » 09:30:09, 18-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filip Arvidsson skrev:Hej!
Jag köpte mig nyss en Norweld(Lincoln) 202 MIG.
Jag fick den rätt billigt då trådmatningen endast går på fullgång.

Skickade nyss ett meddelande till Lincoln eletrics kundservice men det är väl tveksamt om de info om en 80-90tals svets.

Hade i alla fall hoppats att någon kunde tipsa mig i felsökningen.
Nu har jag bara inspekterat kretskortet, det enda som jag såg med ögat var att tre kablar var avknippsade och att stiftena markerade A-S-E inte är påkopplade.
Den förre ägaren säger dock att han inte visste om det och att den gått så hela tiden han svetsat med den.

Hoppas att ni kan peka mig i rätt riktning.
MVH Filip Arvidsson

Bild

Bild

PS. Då jag endast svetsat lite enfas MIG förut vet jag inte riktigt funktionen av de olika rattarna, så om någon kunde hjälpa mig med det skulle det vara bra.

Hei,Trond Magne her! Kan være interessert i apperatet om det ikke er for dyrt. Tlf.47 90290339
Trond Magne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:27:13, 18-10-2015

Trond Magne

#89 » 09:44:46, 18-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trond Magne her! Er interessert om det ikke er for dyrt. Tlf.90290339:)
Trond Magne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:27:13, 18-10-2015


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se