Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa skopstål/byte skopstål

160 inlägg • Sida 11 av 11
Diskutera svetsning här

ianews

#151 » 13:15:25, 22-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Folk blir iaf engagerade Danne! Det är bra! MVH Ian
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.



danne mähl (trådstartaren)

#152 » 17:55:38, 22-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att fler gillar och kanske har nytta av detta
Min kunskaps nivå. och skicklighet har gått upp avsevärt det senaste åren pga ett par projekt
ett av dom är denna tråd och en annan om "svetsa pricka i ramen"

I dom trådarna så har jag för mig att rådet var att inte svetsa för varmt (hög Amp)
Men med den senaste kunskapen så är det bra om det blir mycket värme.
tror att det saknas någon liten parantes för att få resonemanget att stämma
Hoppas någon kan förklara lite varför och när man ska...
Vet att för mycke info kan ställa tilde det men man för sila lite så man gör saker och inte bara säger "Jag kan inte" och vet man så kanske man också vet när det är dax att lämna bort jobbet
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

jörgen.ottosson

#153 » 21:24:07, 22-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grövre materialtjocklekar kyler svetsen mer (det finns mer material nära som kan "suga" värme) ....därför förvärmer man olika mycket även om det är samma stålkvalite.

Olika stål är olika känsliga för härdning (eller anlöpning)

Vanliga konstruktionsstål ("bondstål") är inte så noga de kan inte härdas eller anlöpas, men är det stora tjocklekar så måste man ändå förvärma för att svetsen ska "orka" smälta tillräckligt av grundmaterialet och att smältan i svetsfogen ska hinna med att stelna på rätt sätt.( inte för snabbt alltså)

Härdbara/härdade/mikrolegerade/finkornsbehandlade mm material kan anlöpas av för mycket värme (så att ett för stort område runt svetsen tappar full styrka) eller så kan de härdas nära svetsen (= spröd struktur) om de svalnar för snabbt (för lite värme) eller så kan du få korntilväxt i området nära svetsen om de är varma för länge ...mm...mm

Därför så måste man titta på tillverkarens rekommendationer om man ska svetsa dessa. ( och man inte vet av erfarenhet vad man ska göra)

Gjutjärn tex. svetsar man antingen "kallt" med små punkter och väntar tills det svalnat (och smider fogen för att motverka krympning) för att gjutjärn har hög kolhalt (= "härdas" extremt lätt, och man vill då smälta så lite av gjutjärnet som möjligt för att få så lite härdat matrial man kan i fogen) och gjutjärn tål inte dragspänningar (från krympningen i fogen) ...och sedan hoppas man att det håller.

...eller så svetsar man gjutjärn "varmt" uppvärmt till nära svetstemperaturen ( inte riktigt men tills det är rött i alla fall ) då svalnar svetsfogen och gjutjärnet sammtidigt (= samma krympning i hela delen = inga dragspänningar) och så låter man det svalna långsamt, under flera timmar( av samma orsak som innan + att det då inte hinner härdas) ....och då har det större chans att hålla.
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

danne mähl (trådstartaren)

#154 » 21:51:48, 22-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra enkel info :buga:
ska laga ett grenrör så då blir det svetsning av gjutgärn
tror inte det kommer att hålla men man vet aldrig och det är erfarenhet vilket som

Och det här med att få tillräckligt med joule kommer nog inte funka för mig (att ligga mellan 1,5-2kj)
så får göra som tidigare lägga ner energin att hoppas på det bästa :thummar:
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

ianews

#155 » 18:11:57, 23-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har svetsat en hel del grenrör på bilar där det inte går att få tag i nya grenrör, typ veteranbilar. Bäste metoden för mig var Castolins metod för flamsprutning med hjälp av oxy-acetylene och deras pulver för gjutjärn. Men på tok för dyr att ha själv i en "hobby" verkstad. Fråga den närmaste Industriprogram på gymnasiet (om politikerna inte har stängt den). Dem borde ha för att visa eleverna. Eller om det finns nån vuxen svetsutbildning nära. Det blir en slags lödning som binder strax under gjutjärns smältpunkt ca 1200 grader. Förarbetet är som vanligt väldigt viktigt.

Annars är det pinne som gäller, oftast med hög nickelhalt och helst kopplat till - minuspol. Om du ska reparera ett stycke som inte tolererar någon formförändring så är det "kallsvetsning" som gäller.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

danne mähl (trådstartaren)

#156 » 18:54:45, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för gjutjärn så det borde vara rätt sort
så det blir att testa Kallsvets metoden på grenröret

Får ta en del bilder när det är dax och se om det kanske blir en tråd av det hela eller är det för snävt område
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Boder

#157 » 13:27:40, 22-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns olika mål:
1. Stadig svets=förvärmning, fogberedning, rätt svetsmetod, rätt utförande etc.
2. Rak egg på skopan=fatta att där du svetsar, där drar stålet ihop sig. Dvs svetsar du på insidan av skopan i mitten så kommer den delen av stålet att komma lägre ner när skopan kallnar. Därför måste man vända skopan för att kompensera för dessa rörelser. När du köper ett stål så har det redan inbyggda spänningar i sig som kommer att släppa när du svetsar i det. Kolla därför med jämna mellanrum hur rak eggen på skopan är.
3. Helsvets eller rost i springor välj själv.
4. Rak skrapegg på bakkant av skopan eller inte.
5. Nya slitstål på botten eller inte.
6. en ny krok eller inte.
7. Måla eller inte.
Inte lätt att göra helt rätt, men min skopa blev löjligt perfekt, det går inte att få in det tunnaste bladmåttet under rätskivan någonstans, utan riktning av eggen.

Riktning går till så att man värmer där man vill att stålet skall dra ihopsig. (Värme=> lägre sträckgräns och tryckspänningar pga. termisk expansion, det uppvärmda stålet plasticerar och när det avkyls så drar det ihop sig mer än det var innan uppvärmningen.)
Boder
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:28:15, 26-08-2010
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM 640 + traktorvagn med trevägstipp
Kubota KX41-2V
BT staplare 1 ton

Åsa-Nisse

#158 » 16:32:19, 22-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det aktuellt nu efter 14 månader ?
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Kia Stinger

#159 » 23:34:10, 23-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan säga att förvärme och eftervärme är viktigt att göra vid svetsning i hardox! OK 48 är den pinne man skall använda, den är bäst!
Kia Stinger
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:20, 18-08-2023
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo Fl 7 1996 och Pallfinger 35000 samt T26 och T 28. Kia Stinger 2018.

danne mähl (trådstartaren)

#160 » 21:30:26, 26-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har glömt bort denna tråd
Det var ju ett tag sen

Skopan har hållit och även grenröret verkar tätt (sist jag kolla )
Nu ska frugan (Hymas TM9)säljas skaffade en ny älskling (Huddig 1260) Tex på reggplåten :hurra:
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se