Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa med pinne?

167 inlägg • Sida 8 av 12
Diskutera svetsning här

Holger

#106 » 13:00:36, 31-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tagew skrev:Hej, kanske det vore dags för en separat lista med elektrodbeteckningar och vad för material de olika typerna passar till.

Starta en ny tråd i forumet Svetsning. Robban (eller ngn annan moderator) eller jag kan göra den klistrad.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



ja-bond77

#107 » 13:06:17, 31-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den första tanken som slår mig är att vi kanske skulle ha Holger att lägga upp en databas åt oss. :mrgreen:
Nåja, skriver vi i en vanlig tråd så är det risk att det blir en massa tjafs mellan de riktigt värdefulla inläggena...

Fast egentligen... :klia: Vad är det som ni tycker skulle vara viktigt? Jag tycker att har man esabs reparationsanvisningar och esabs tillsatsämneskatalog så har man väl allt man kan tänkas behöva veta, eller? Dessa båda skrifter hittas här: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=4517

Men sedan kan man förstås föra intressanta diskussioner om ens egna åsikter/erfarenhet av elektrodsorterna/märkena hur mycket som helst, men en tabell... jag ser just inte nån ytterligare nytta med ännu en tabell. Förklara gärna mera vad som saknas i esabs handböcker. :buga:

Kanske skulle räcka med ett ny tråd kallad "Elektroder" eller liknande. :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Holger

#108 » 13:09:09, 31-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Den första tanken som slår mig är att vi kanske skulle ha Holger att lägga upp en databas åt oss. :mrgreen:

Då måste det definitivt hända mer i databasen än i bulthålsdatabasen! :hotar2:
Där händer inget ...

Nej men ärligt talat ... vilka informationer skulle man ha med i en elektrod databas, rent teoretiskt?

/H
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Teknikern

#109 » 18:13:06, 31-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skulle ha en sk. crosslista så man kan läsa ut att elektrod av fabrikatet XX och bereckningen 1234 är jämför bar med YYY 3456 och ZZÅÄ 8900.

En liten varning dock, hittar ni Hägglunds Speedcord så passar dom väldigt bra hos skrothandlaren. :djaevul:
Teknikern
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:19, 24-01-2008
Ort: Katrineholm
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Slipen miniskotare
Avant minilastare
Vimek 101 arbetsfyrhjuling

Tagew

#110 » 21:21:11, 31-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ja-bond77, denna har jag inte hittat trots att jag varit inne på Esab och tittat. Den skall nog skrivas ut och placeras i en mapp i verkstaden som uppslagsbok efter att man läst igenom vad där står. Det är nog ungefär vad jag var ute efter, då är det eventuellt "crosslista" man kunde ha nytta av ibland om man kommer över elektroder av något annat märke.
Märkligt vad man kan missa många bra dokument trots att man ibland snurrar på rätt mycket på nätet, därför är ju dessa forum guld värda, synd för dem som inte hittat hit.

Nu börjar stormen komma även till Åland.
Mvh Tage W.
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

ja-bond77

#111 » 22:22:23, 31-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt!!! :thumme: Själv blev jag utan lamineringsfickor efter de första 200 sidorna men jag har 400 fickor på beställning så minsann om jag inte ska få det färdigt snart. Blir ju närmare 700 sidor totalt(med båda katalogerna). :uupps:

Tagew: Du skriver i "ental-singular" men jag hoppas att du noterade båda pdf:erna som nämns i tråden... :klia:

Jo, en jämförelselista är ju nog inte helt fel. Den där elgalistan jag länkade till tidigare hade ju bara typ fem märken redovisade... dessutom var den ju faktiskt på finska(med svensk pärmsida). Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon svensk version av den...

Håll i hatten!
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Buster-Patrick

#112 » 13:23:09, 12-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:92,18 för gjutjärn. :vissla:

Varsågod nästa! :mrgreen:



Lite :off_topic: , men ändå:

Jag lagade en gammal gjutjärnskamin en gång, och 92.18 med förvärmning funkade inte alls. Med gassvetsen, fluss och gjutjärnspinne funkade det jättebra!

Min tanke var att det var för mycket kol i materialet eftersom det varit eldat i kaminen i mååånga år, och att gasen i viss mån "brände bort" det!? Nu är ju jag bara en glad amatör, men tipset kanske är bra ändå! :grin:

Om nån av er vet hur det är så vore det kul att höra varför gassvetsen funkade så bra...

För övrigt: Om jag var tvingad att bara ha en svetsutrustning i verkstaden skulle det bli gas! Klarar rostlösning, skära plåt, bockning, svetsning, lödning, lagermontage, krympa plåt, göra upp eld i kaminen och mycket annat!! :back_to:
/P
--
Hellre lyss till den sträng som brast än till hiphop! :digga:
Användarvisningsbild
Buster-Patrick
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:10, 01-11-2007
Ort: Vilhelmina
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster

benkt

#113 » 00:32:30, 28-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Nu så börjar det bli många olika bud på saker och ting! Inte för att kritisera dig Holger men för att korrigera dig. Pulversvetsning som nämns som metod ovan är en helt annan än den du letade upp på Google. Vi brukade säga påläggssvetsning på pappersbruket för det var vad vi använde den till där. Byggde upp nerslitna axlar och pumphus mm, väldigt dyrt dock! Titta på länken till ESAB så får ni en uppräkning av olika metoder. http://www.esab.se/Templates/T026.asp?id=13133 under rubriken Pulverbågssvetsning, detta används till långa raka horisontella svetsar eller om du har runda svep uppspända i svetsjiggar som kan rotera föremålet man svetsar. Liknar mycket Rörtråd i resultat, detta räknas väl som en form av Mag/Mig svets men jag brukar benämna den för sig själv för att vara tydlig. Jag känner dock inte så många som kör med Rörtråd hemma, nackdelen är att du måste ha horisontella lägen för att kunna använda den. Det nämns att inga verkstäder svetsar med pinne längre för att det tar så lång tid, visst det är sant. Många gånger så räcker det med Mag/Mig svetsning ur hållfasthetssynpunkt och det går mycket snabbare än med pinne. En sak bara! Mag/Mig är mycket känslig för föroreningar i fogen tex färgrester, olja och dylikt och gasen kan ju blåsa undan om man är ute. Mag/Mig är en "kall" metod, inträngningen är liten i förhållande till pinne. Skall passa på och nämna att när jag jobbade på mekanisk verkstad tidigare så var det cirka 75% Mag/Mig-svetsning kanske 15% Tig, 8% Rörtråd och 2% Pinne. Pinnen kom fram när det var riktigt noga med hållfastheten och kvaliten. Vi svetsade detaljer till Hägglunds bandvagn med Mag/Mig och det var röntgenkrav på detta, så att använda Mag/Mig när det är noga är inte problematiskt vid tunnare material. Rörtråden användes mestadels till fläkthjul till kastfläktar för ensilagehantering för lantbruk med grövre tjocklekar på materialet. Ett hjul hade 5 vingar med 1600 mm diameter, rotationshastighet var rekommenderad till 800-1000 rpm men en del körde dem betydligt snabbare. Användningområdet var att skicka upp färskt ensilage (gräs) i ett silotorn till foder för kor, ungefärlig kapacitet 60 ton foder/timme. Anledningen till att vi inte Mag/Mig-svetsade dessa detaljer var helt enkelt att det inte höll!

Slutsats enligt mig som jag fick lära mig i yrkesskolan Industriprogammet:

Mag/Mig till tunnare material ungefär upp till 10 mm

Tig till rostfria material, rotsträngar med mycket höga krav, när du vill ha små svetsar med hög hållfasthet och som ser bra ut, jämna släta mm

Pinne till i princip allt!

Rörtråd ungefär som pinne men med skillnaden att du inte klarar lägessvetsning. Under-upp, Vertikalt osv


Måste göra ett litet inlägg här , har kört mycket stigande stumsvets med rörtråd , då med solidtråd som rot förståss :-) .Det la vi prov på via stk om jag inte minns helt fel !
För övrigt körde jag pulversvets på mitt gamla jobb a-mått 5-7 på en sträng , tråden var 4mm om jag inte minns fel .
benkt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:00:54, 03-07-2007
Ort: smedjebacken
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#114 » 17:23:06, 28-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

benkt skrev:Måste göra ett litet inlägg här , har kört mycket stigande stumsvets med rörtråd , då med solidtråd som rot förståss :-) .Det la vi prov på via stk om jag inte minns helt fel !
För övrigt körde jag pulversvets på mitt gamla jobb a-mått 5-7 på en sträng , tråden var 4mm om jag inte minns fel .


Orkar inte med detta mer, läs resten av tråden så får du uppföljning av ovan påstående och även en utredning angående begreppen! :wave:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Leif östensson

#115 » 18:00:57, 29-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta, en till som skrev samma som jag om vad pulversvets är för nåt, det som visas på bilden är termisk sprutning. :mrgreen:
Men en fråga om fläkthjulen som ni svetsade endast med pinne för att få det att hålla bara. Vad var det för tjocklek i matereialet på dessa?
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007

nixs

#116 » 21:20:16, 29-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var rörtråd till fläkthjulen och inte pinne, men vi svetsade ibland ett hundben till en stor hjullastare och det var pinne som gällde.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Ingvar

#117 » 23:53:32, 29-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också alltid tänkt att det är pinne som gäller när det är lite grövre material, var ju därför jag köpte en gammal omformare nu när jag ska svetsa stålstomme till lagården..Och dels även för att det då blir svetsning utomhus och då är det ju hopplöst med gasen på migen..
Men... jag blev förundrad när jag såg ett program från ett varv häromdan, när dom robotsvetsade långa sträckor så var det migsvetsar, och det var ju rejält grov plåt ( minst 20-30mm ).. Så då blir man ju lite tveksam, visserligen förstår man ju att det måste vara en mig om man ska kunna robotsvetsa..Blir väl svårt att få roboten att byta pinne hela tiden antar jag :smile: .. Och så är väl förmodligen deras mig inte jämförbar med den man har hemma kanske..Men ändå...
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Robban_C

#118 » 00:20:46, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

MIG fungerar till oerhört grova bitar också men det är som du säger inte samma MIG som du/vi har hemma.
Redan min 550A bränner ledigt hål i 5-6 mm plåt även om man inte tokbränner på ett enda ställe och då har jag ändå alldeles för klent avsäkrat och kan med andra ord inte klippa på mer än kanske 60-70%.
Men en omformare kommer att fungera kanon till lagården. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Leif östensson

#119 » 00:34:06, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Det var rörtråd till fläkthjulen och inte pinne, men vi svetsade ibland ett hundben till en stor hjullastare och det var pinne som gällde.


Ok., fel av mig, men då kan jag för mitt liv inte förstå varför ni ska ha haft problem med hållfastheten på en sån grunka All produktion med sån typ av svetsapplikationer sker ju med rörtråd idag, pinnen ersätter ju bara tack vare att den är bekvämare att plocka med sig för småjobb. :cool:
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007

Marcus

#120 » 00:56:48, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koreanerna svetsar alla sina båtar med Mag... Grova plåtar och allt, blev själv förvånad när jag kom till Hyundais varv i Ulsan första gången, i stort sett alla andra varv jag var på innan svetsade med pinne, men i Ulsan körde dom allt med mag, stora verka på kajen, med gas och allt, sen ett handburet matarverk inne i båten...

Nu för tiden svetsas nog det mesta i varvsindustrin med en mag/mig, främst för att det kortar ledtiderna nått grymt.

(1998 byggde Hyndai 48 st Panmax båtar om året...gryma till att få till logistiken och produktiviteten...)
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se