Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Hägglunds svets

63 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera svetsning här

Hasse-91

#61 » 19:00:47, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om jag har vägarna förbi Järvsö någon gång, så kanske man kan ta en titt. Men det är nog minst 2-3 månader bort.

Skulle verkligen uppskattas! Hör gärna av dej när du ser att den möjligheten finns! :smile:
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna



Hasse-91

#62 » 19:05:01, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Jag har varit ut och titta lite noggrannare på min svets, utan att demontera den. Det ser ut som att fältlindnignarna är direkt anslutna (via sin kabel) till punkten "3" och "6" (punkter enligt min skiss, tidigare....kabeln som går upp till punkten "6" är märkt F1 ...jag antar det betyder fälltlindning) troligen är punkterna "4" och "5" , eller om de finns alls, skarvar vid/nära/i lindningarna....(= inte lätta att komma åt utan omfattande demontering)

Hade det varit min svets, så hade jag varit intresserad av att utesluta "dålig kontakt/avbrott" nära anslutningarna ("3" och "6") för att verifiera att felet är i lindningen (innan jag gett mig på den, för att försöka hitta punkterna där kablarna ansluts där...) Men jag vet inte hur mycket jag ska "tipsa" om vidare åtgärder.... :klia: .... utan att veta att de uppfattas rätt.

Jag vill inte "lura någon" (trådskaparen, eller annan som läser..) att "förstöra" sin svets eller göra den livsfarlig, genom att åtgärder gjorts på fel sätt.


Ska ta å försöka se över kontakterna ordentligt, samt gå lös med kompressorn och försöka få bort så mycke damm jag bara kan.

Förstår det till fullo! Är tacksam att ni har hjälpt mej att minska ner området avsevärt!

Tar mej en kik och stöter jag på något märkligt eller att min stackars hjärna inte vill samarbeta så återkommer jag med bilder osv. :smile:
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

jörgen.ottosson

#63 » 19:15:54, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hasse-91 skrev:
Tyckte det såg ut som om kabeln från 3:e kolet går in i generatorn så att säga, till något annat. Sen kanske upp till motståndet under kåpan.
....


Det är faktiska möjligt. :thumme: ...det kan sitta en fältlindning på var sida om motståndet (i serie).... :klia:.. men jag fick för mig att de är parralellkopplade. :klia:

Ja, jag är ingen expert på Hägglunds-svetsar, så jag kan mycket väl ha fel. (bara allmän kunskap....)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se