Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Hägglunds svets

63 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera svetsning här

Hasse-91

#46 » 20:47:50, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det känns inte bättre tyvärr.... :(
Fick tipset av en arbetskamrat som kan lite om mycket. Å när jag förklarade hur svetsen fungerade osv så sa han att i och med att den har stått så länge så kan det ha blivit rost/ärga inne i själva generatorn (vad nu det hette som han sa) så att det inte blir rätt magnetism i själva generatorn.

Kan man få isär svetsen på nått lämpligt sätt? Har inte kikat så mycket hur man ska gå till väga än, är första arbetsveckan efter semestern för mej så känner mej som en slakt varje dag jag kommer hem :huh:
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna



torbjorn_forsman

#47 » 21:55:24, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som Jörgen skrev så verkar ju problemet vara alldeles för hög resistans någonstans i fältkretsen. Tiotals kohm istället för tiotals ohm. Hitta det felet borde man kunna göra utan att riva isär alltsammans. Det borde inte vara särskilt svårt att ringa in det med hjälp av schemat tidigare i tråden. Med största sannolikhet är det ju en dålig och oxiderad kabelanslutning någonstans.

Ett litet varningsord om man ska riva en sån här likströmsgenerator fullständigt är att det är mycket viktigt att märka upp polskorna så man kan sätta tillbaks var och en av dem på ursprunglig plats och vänd likadant som från början. Det kan vara lämpligt att svarva till en dorn med lagom diameter för att just så pass gå fritt innanför polskorna (alltså någon mm större än rotorns diameter), som man kan använda för att hålla dem i exakt rätt läge när man sedan drar fast dem.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jörgen.ottosson

#48 » 22:10:43, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att felet sitter under "locket" uppe på. (det är där de flesta kopplingar, och resistorn, finns.....så chansen är stor i alla fall) Du ska inte behöva demontera själva svetsgeneratorn, annat än om du mäter att felet är i någon av fältlindningarna. Vilket jag håller för otroligt, efter som de är kopplade parallellt, vad jag förstår ( = båda måste ha samma fel för att resistansen ska bli stor)

Schemat är ju inte "exakt" för den här modellen, men funktionen är samma.....du bör kunna "följa kablar" och mäta/kolla kopplingspunkter och hitta var resistansen är stor. (= felet )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hasse-91

#49 » 08:50:50, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slipper jag riva isär svetsgeneratorn så är jag mer än lycklig kan jag säga!!!
Jag kan ärligt säga att jag har i stort sett tummen helt mitt i handen när det gäller sådan här typ av el.

Ska se om regnet fortsätter lysa med sin frånvaro idag så ska jag riva bort locket igen och titta så alla kablar ser grön ut. Dedär rörliknande föremålet under locket, är det något motstånd som jag ska mäta upp kanske? :coffee:
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

jörgen.ottosson

#50 » 09:09:51, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, det är troligen motståndet. ( du kan ju mäta dig fram längs kablarna, med mätaren ställd på tex. 200 Ohm läget, om du mäter tex. från anslutningen vid "kolet" (med kolet "urkopplat" som tidigare) .....följ kabeln, vars den tar vägen.....mät vid nästa anslutning.....

Om värdet då är lågt (tex. 0,9 Ohm .....eller 2 Ohm......och troligen även 10-20 Ohm om du passerar motståndet, "burken") så är det OK......fort sätt följ var ledarna tar vägen......och flytta ena mätpinnen,efter som, längs vägen,.... och försök hitta vars det blir för högt värde. Då vet du att felet är mellan punkten du mätte innan och den som visar högt värde.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hasse-91

#51 » 19:04:15, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara ett motstånd under kåpan. Mäter jag det för sig själv så får jag 11,5 Ohm.
Mäter jag från det 3:e kolet så får jag 15,7 Ohm på ena sidan och 5,7 Ohm på andra sidan.

Mellan dom två stora kolen som sitter bredvid varandra och kontakten för jordkabeln får jag 1,5 Ohm.

Vad kan jag mer mäta mot?
Har mätt alla kablar på kolen från 3:e kolet utan utslag, försökte även mäta inne i 230V uttaget utan utslag, tröck in en kopparkabel in i hålen.

Ber än en gång om ursäkt för min okunskap inom detta ämne!
Men är grymt tacksam för eran hjälp!

Förresten, vart sitter kopplingsplinten på denna? Ser ingen under locket som det är i handboken som finns att ladda ner. Iof så är det ju en elsvets i handboken.
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

jörgen.ottosson

#52 » 20:07:34, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

En mycket kladdig och schematisk skiss på svetsen (som inte stämmer annat än i "princip" ..... (det som är längst ned i vänstra hörnet är din "multimeter" när du mäter 1-2)

Den första mätningen som jag visade på bild var att mäta från 1 (kolet, demonterat) till 6 ( svetskabelns +) på skissen .....och jag mätte till ca 17 Ohm .....och du mätte ca 20 Kohm (= 20 000 Ohm) på din svets.

Om du mäter från 1 till 2, och sedan 2 till 3 osv. hela vägen runt tills du kommer fram till 6 (Eller så många steg du behöver gå för att komma fram till "slutet" som första mätningen) så ska summan av dina värden vara lika med det första värdet du fick. ( 20 000 Ohm) .....om du får

Exempel 1:
(1-2 = 1,5Ohm 2-3= 10 Ohm 3-4 = 0,5 Ohm 4-5= 5 Ohm 5-6 = 19 900 Ohm ) så är ju felet mellan 5-6 ..... (och summan = ca 20 000 Ohm)

Exempel 2:
Får du inget konstigt resultat här, utan du får:
(1-2 = 1,5Ohm 2-3= 10 Ohm 3-4 = 0,5 Ohm 4-5= 5 Ohm 5-6 = 0,5 Ohm ) ..... (och summan = ca 17 Ohm)
....så får du fortsätta och mäta 6-7 ....sätta tillbaks 3:e kolet och mäta 7-1 för att verifiera att det är kontakt även där (då borde värdet vara lägre än 17 Ohm)

Hittar du inget konstigt alls, Prova starta svetsen igen....och mät att du har spänning mellan + och minus svets.....om inte mät mellan + svets och 3:kolet och kolla om du har spänning där ( alltså 1 och 7 på min skiss) ......
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hasse-91

#53 » 21:49:46, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lysande! Dedär va en förklaring som till och med jag kan förstå! :thumme: :mrgreen:
Så motståndet är det som sitter under kåpan så att säga? Visste inte att kabeln från det motståndet gick direkt till fältlindningen. Antar att det är dom gröna korkskruvarna på din eminenta ritning? :smile:
Ska försöka ta mej en kik igen imorgon efter jobbet, innan jag ska iväg på skjutbanan.

Återkommer när nästa mätning är genomförd! :thumme:
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

jörgen.ottosson

#54 » 17:04:19, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så jag "tror" att det är kopplat, utan att jag rivit min egen i molekyler..... (det är i princip samma sak som kopplingsschemat för vanliga omformaren säger, rent elektriskt)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Stridis2

#55 » 22:50:23, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till mitt intresse är att jag har en ASEA generatorsvets jag har fått av min far. Den slutade fungera. Jag har fått för mig att den slutade lämna svetsström, men min far har för sig att motorn inte startade över huvud taget. Någon gång när jag har tid (alltså inom 150, max 200 år, alltså... :vissla: ) så ska jag ta och titta på denna och se om jag kan få igång den.

Som vanligt, inga bilder så har inget hänt. :mrgreen: Ursäkta bildkvalitén, men jag gick ut i mörkret bara för att ta dessa till er så ni fick något annat att tänka på istället för fjompigt käbbel, så våga nu inte gnälla om dåliga bilder... :djaevul:

Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Hasse-91

#56 » 17:24:28, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Bild

En mycket kladdig och schematisk skiss på svetsen (som inte stämmer annat än i "princip" ..... (det som är längst ned i vänstra hörnet är din "multimeter" när du mäter 1-2)

Den första mätningen som jag visade på bild var att mäta från 1 (kolet, demonterat) till 6 ( svetskabelns +) på skissen .....och jag mätte till ca 17 Ohm .....och du mätte ca 20 Kohm (= 20 000 Ohm) på din svets.

Om du mäter från 1 till 2, och sedan 2 till 3 osv. hela vägen runt tills du kommer fram till 6 (Eller så många steg du behöver gå för att komma fram till "slutet" som första mätningen) så ska summan av dina värden vara lika med det första värdet du fick. ( 20 000 Ohm) .....om du får

Exempel 1:
(1-2 = 1,5Ohm 2-3= 10 Ohm 3-4 = 0,5 Ohm 4-5= 5 Ohm 5-6 = 19 900 Ohm ) så är ju felet mellan 5-6 ..... (och summan = ca 20 000 Ohm)

Exempel 2:
Får du inget konstigt resultat här, utan du får:
(1-2 = 1,5Ohm 2-3= 10 Ohm 3-4 = 0,5 Ohm 4-5= 5 Ohm 5-6 = 0,5 Ohm ) ..... (och summan = ca 17 Ohm)
....så får du fortsätta och mäta 6-7 ....sätta tillbaks 3:e kolet och mäta 7-1 för att verifiera att det är kontakt även där (då borde värdet vara lägre än 17 Ohm)

Hittar du inget konstigt alls, Prova starta svetsen igen....och mät att du har spänning mellan + och minus svets.....om inte mät mellan + svets och 3:kolet och kolla om du har spänning där ( alltså 1 och 7 på min skiss) ......


Har försökt mäta så gott jag kunde.

1-2 = 15,7 Ohm
2-3 = 10 Ohm

Jag kunde tyvärr inte hitta något sätt att mäta vidare...
3-4??
4-5??
5-6??

Provade mäta 3-6 och fick inget utslag när multimetern va ställd på 200. Däremot när jag vred över till 20K å fick jag 2,44 på displayen.

Hittade ingen ände på sladden från motståndet till fältlindningen.
Hittade inget att mäta på själva fältlindningen.
Och hittade heller ingenting från enbart fältlindningen upp till + kontakten.

Går det att få ut nått med värdet jag fick mellan 3-6?
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

jörgen.ottosson

#57 » 17:32:59, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1-2 verkar lite högt för att bara vara en "kabel" .....(= troligen dålig kontakt någon stans, antingen mellan multimeterna mätpinne och stället du mäter på, eller någon stans i kabelns anslutningar, mellan mätpunkterna.....men detta är inte huvudproblemet. :laes_detta: )

Mätvärdet 3-6, det är väldigt för högt = mycket dålig kontakt (eller avbrott i något) Mellan dessa två punkter är tyvärr felet. (under förutsättning att det är mätt på "rätt ställe" )

Tyvärr är det svårt att felsöka "på distans" ......
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

torbjorn_forsman

#58 » 17:38:01, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag har vägarna förbi Järvsö någon gång, så kanske man kan ta en titt. Men det är nog minst 2-3 månader bort.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jörgen.ottosson

#59 » 18:01:12, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit ut och titta lite noggrannare på min svets, utan att demontera den. Det ser ut som att fältlindnignarna är direkt anslutna (via sin kabel) till punkten "3" och "6" (punkter enligt min skiss, tidigare....kabeln som går upp till punkten "6" är märkt F1 ...jag antar det betyder fälltlindning) troligen är punkterna "4" och "5" , eller om de finns alls, skarvar vid/nära/i lindningarna....(= inte lätta att komma åt utan omfattande demontering)

Hade det varit min svets, så hade jag varit intresserad av att utesluta "dålig kontakt/avbrott" nära anslutningarna ("3" och "6") för att verifiera att felet är i lindningen (innan jag gett mig på den, för att försöka hitta punkterna där kablarna ansluts där...) Men jag vet inte hur mycket jag ska "tipsa" om vidare åtgärder.... :klia: .... utan att veta att de uppfattas rätt.

Jag vill inte "lura någon" (trådskaparen, eller annan som läser..) att "förstöra" sin svets eller göra den livsfarlig, genom att åtgärder gjorts på fel sätt.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hasse-91

#60 » 18:59:25, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:1-2 verkar lite högt för att bara vara en "kabel" .....(= troligen dålig kontakt någon stans, antingen mellan multimeterna mätpinne och stället du mäter på, eller någon stans i kabelns anslutningar, mellan mätpunkterna.....men detta är inte huvudproblemet. :laes_detta: )

Mätvärdet 3-6, det är väldigt för högt = mycket dålig kontakt (eller avbrott i något) Mellan dessa två punkter är tyvärr felet. (under förutsättning att det är mätt på "rätt ställe" )

Tyvärr är det svårt att felsöka "på distans" ......


Tyckte det såg ut som om kabeln från 3:e kolet går in i generatorn så att säga, till något annat. Sen kanske upp till motståndet under kåpan.
Jaa, ytorna är ju inte direkt "rena" som jag mäter på, så viss diff måste vi räkna med tyvärr.

3-6 är mätt så att svarta kabeln på multimetern sattes på kabeln från motståndet under locket och röda kabeln sattes på kontakten till + (rättare sagt i kabeln bakom kontakten till +)
Får försöka få isär lite mer å se om det bara är riktigt skitigt eller om de är dålig kontakt alt. brott. Skönt att ha minskat ner problemområdet! :thumme:
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se