Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Hägglunds svets

63 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera svetsning här

jörgen.ottosson

#16 » 22:15:35, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Den ger 60Hz på 220V uttaget)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



torbjorn_forsman

#17 » 22:23:48, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då går den alltså 3600 r/min och inte 3000 på fullgas.
Och en 50 Hz klockradio som matas med 60 Hz bör rimligtvis hinna med en timme på 50 minuter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jörgen.ottosson

#18 » 11:14:42, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Faktiskt ingen aning.....så jag gick ut och kollade på svetsen......
Bild

...Och mycket riktigt 3600RPM :thumme:

Jag ser också att jag mindes fel angående spakens läge när man använder uttaget, reglaget ska vara på minsta strömläget vid symbolen ~ :snow:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hasse-91

#19 » 11:46:15, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu satt dit Stora OKC kopplingar på svetsen samt kablarna, ny jordklämma och ny elektrodhållare.
Men idag när jag skulle prova svetsa så tänder inte svetsen. Har även provat stoppa i vinkelslipen i den och kört på 220v men får inte fram någon ström.
Svetsen har ju stått ett bra tag, är det något speciellt jag ska göra rent så det får kontakt igen? Provade ta bort främre kåpan men tyckte inte jag såg nått onaturligt.
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

jörgen.ottosson

#20 » 18:07:31, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att "tredje kolet" är i kontakt med kommutatorn och löper lätt i hållaren (det är det som ger magnetiseringsströmmen, det av viker från de övriga som sitter symmetriskt som ser lika dana ut) ....alla kolborstar ska naturligt vis löpa lätt och vara i kontakt...

(jag antar att magnetiseringen är lika som omformar varianten...)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hasse-91

#21 » 10:52:29, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat alla kålen och dom löper fint och har kontakt med kopparytan.
Det är lite rester av kål på ytorna, vet inte om det har någon betydelse?
Provade mäta upp strömmen i 220V uttaget och jag fick runt 8V, vred jag upp reglaget på t.ex 40A så hamnade uttaget på 0.
Vad är det för nått som sitter under kåpan till uttagen? Tänkte om den har någon inverkan. Det är nått rörliknande föremål som det går nån kabel till iaf.
Jag vet inte riktigt vart jag ska fortsätta leta någonstans....
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

EE

#22 » 11:00:08, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyller på med det jag minns om användande av Hägglunds svetsar.
Det går inte att svetsa med y/d - omkopplaren i y-läge. Lätt att glömma för den ovane. På vissa sitter det en treläges vippströmställare, troligen för annan typ av svetsning. Se till att denna om den finns står i pinnsvetsläge.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Norpan

#23 » 11:24:58, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De rörliknande sakerna borde vara effektmotstånd på några tiotal Ohm, Kan du mäta resistansen i det eller dem.
Det ena borde vara justerbart, med en flyttbar ring på.
Sitter det händelsevis ett kopplingsschema i locket på lådan.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

torbjorn_forsman

#24 » 11:28:02, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle kunna tänkas att den har tappat remanensen (alltså den permanenta magnetism i statorn som behövs för att generatorn ska kunna komma ihåg och börja magnetisera sig själv). Det kan hända om en generator står oanvänd länge och i all synnerhet om man har tagit isär den - t ex lossat polskorna för fältlindningen. Ibland kan det också hända att den blir permanentmagnetiserad åt fel håll så att remanensen ger spänning med fel polaritet som då motverkar självmagnetiseringen, och då fungerar den inte heller. Sådant kan hända t ex vid svåra kortslutningar eller om man har fått överslag vid kollektorn.

För att magnetisera om den åt rätt håll får man koppla bort fältlindningen och lägga på spänning från en yttre spänningskälla (t ex en bilbatteriladdare). Gör det medan generatorn roterar och kolla att den då lämnar spänning med rätt polaritet. Om det blir fel, så får man kasta om polariteten på hjälpspänningen. Sen bör det bara vara att återställa inkopplingen av fältlindningen och med lite tur så fungerar generatorn.

Kollektorn ska normalt få en s k patina, dvs att den blir mörkt gråbrun eller kanske åt det svarta hållet där kolen ligger an. Kol och kollektor får absolut inte vara oljiga eller feta på ytan.
Förmodligen finns det också ett par släpringar med kol för att ta ut spänning till 230 V-uttaget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hasse-91

#25 » 07:48:46, 29-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norpan skrev:De rörliknande sakerna borde vara effektmotstånd på några tiotal Ohm, Kan du mäta resistansen i det eller dem.
Det ena borde vara justerbart, med en flyttbar ring på.
Sitter det händelsevis ett kopplingsschema i locket på lådan.

Ska försöka mäta det idag, regnade så mycke igår så hade ingen lust att hålla på ute.
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

Hasse-91

#26 » 07:52:01, 29-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det skulle kunna tänkas att den har tappat remanensen (alltså den permanenta magnetism i statorn som behövs för att generatorn ska kunna komma ihåg och börja magnetisera sig själv). Det kan hända om en generator står oanvänd länge och i all synnerhet om man har tagit isär den - t ex lossat polskorna för fältlindningen. Ibland kan det också hända att den blir permanentmagnetiserad åt fel håll så att remanensen ger spänning med fel polaritet som då motverkar självmagnetiseringen, och då fungerar den inte heller. Sådant kan hända t ex vid svåra kortslutningar eller om man har fått överslag vid kollektorn.

För att magnetisera om den åt rätt håll får man koppla bort fältlindningen och lägga på spänning från en yttre spänningskälla (t ex en bilbatteriladdare). Gör det medan generatorn roterar och kolla att den då lämnar spänning med rätt polaritet. Om det blir fel, så får man kasta om polariteten på hjälpspänningen. Sen bör det bara vara att återställa inkopplingen av fältlindningen och med lite tur så fungerar generatorn.

Kollektorn ska normalt få en s k patina, dvs att den blir mörkt gråbrun eller kanske åt det svarta hållet där kolen ligger an. Kol och kollektor får absolut inte vara oljiga eller feta på ytan.
Förmodligen finns det också ett par släpringar med kol för att ta ut spänning till 230 V-uttaget.


Jag har absolut noll erfarenhet inom detta ämne, så det känns inte som om det där är nånting jag bör ge mej in på ensam. Vet inte ens vad fältlindningen är. FInns det nån firma eller nått som kan hålla på med detta?

Det är lite grå/svart patina där. Inge olja eller annat kladd vad jag kan se och känna.
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

torbjorn_forsman

#27 » 08:50:23, 29-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fältlindningen är den lindning som sitter på de stillastående polskorna i en likströmsgenerator. Det bör se ungefär likadant ut i den här svetsgeneratorn som i en likströms bilgenerator.
Fanns det något elschema på insidan av kopplingslådan?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Norpan

#28 » 10:50:20, 29-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde inte vara att den tappat remanensen eftersom det blir lite spänning ut, och dessutom justerbar genom att flytta fältmatningskolet, det påvisar att den ialllafall matar fälten lite.
Sen om anledningen till att den inte vill ta upp på riktigt beror på hög resistans i fältmatningen, att fältet drar för mycket ström, eller att rotorn lämnar för lite av nån anledning, lär väl visa sig med tiden.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

63an

#29 » 11:01:13, 29-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De finns en tråd sen tidigare om Problem med "remanensen" på Hägglundare! Jag sökte på gamla bekanta som jobbat på Hägglunds, en del hade glömt andra var döda osv. men nån lösning på detta fick vi aldrig! Själv har jag bara svetsat med dem dagligen från svartjärn till rostfritt på Treetex när den fanns! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#30 » 09:27:17, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit och titta i min hägglundare, motorsvets.

Så här ser det ut runt kolborstarna....
Bild

och så här ser det ut i "kopplingslådan".....
Bild

Och även om inte kopplingsplintarna mm finns som visas i kopplingsdiagrammet för nätdriven svets, så verkar magnetiseringsmekanismen vara den samma.....(enligt min uppfattning)

Om jag titta på kopplingsdiagrammet för GS250 (den vanliga omformaren, som går på nätström) så är min slutsats att magnetiseringskretsen fungerar så här (man måste ta hänsysn till "byglingen" av plinten, inringat i rött) : Kolet är "minus" och ger negativ potensial till de två fält lindningarna (grön färg) Svetsuttaget ger positiv potential till fältlindningarna ( orange färg) ....och så sitter det några motstånd på vägen för att begränsa strömmen, så inte generatorn "skenar" (ger mer och mer spänning).....
Bild


Om min teori stämmer så bör man kunna magnetisera generatorn externt genom att ansluta spänning till kolet ("minus").......
Bild

....och plusterminalen för svetskabeln ("Plus"). (kolen markerade i rött ger man fullständigt f_n i efter som de är släpringarna till 220V uttaget :laes_detta: ...så där kan du få en rejäl "kyss" om du petar.... )
Bild

Jag skulle nog föredra att mata externt med ett strömbegränsat variabelt spänningsaggrigat, men det går säkert med batteri också.... (skulle gissa att efter som tomgångsspänningen är ca 75V, och kolet sitter "mitt mellan" svetskolen på kollektorn, så är magnetiserings spänningen någon stans hälften ( runt 35V) ...... :klia: ....så man kanske måste magnetisera med 24v ed. för att den ska vakna till liv och köra själv.... :klia: .....det sista är en gissning! )

Har man bara batterier att magnetisera med, så kanske man bör koppla ur kabeln till kolet och ansluta bara till kabeln, så att generatorn inte kan komma i gång och generera egen magnetisering (och över ladda batterierna bakvägen) ......men förhoppningsvis bygger upp kvarvarande magnetism ändå, så att den sedan startar själv efter att kabeln återmonteras.... :klia:
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se