Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Esab Smashweld 180 eller LKA 240

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

LennySwe (trådstartaren)

#1 » 11:51:16, 14-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej här kommer mitt första inlägg, bra med en forumsida där man kan diskutera maskiner o redskap!


Efter en längre jakt på en bra mig-svets så står det nu lite hastigt o lustigt två stycken hemma i verkstan.
Nr 1: Esab Smashweld 180
Nr 2: Esab LKA 240

Den första är tidigare ägd av en gubbe som haft den sen ny o mest gjort mindre arbeten hemma hos sig själv, alltså inte produktionssvetsad med. Den andra har gått som reparationssvets på en godisfabrik, alltså inte heller produktionssvetsad men ändå lite mer än den första gissar jag.

Jag måste nu bestämma mig för vilken av dom jag ska behålla o vilken som ska säljas.

Jag tänkte dock höra efter om det är nån som vet ifall båda två håller lika bra kvalité. Dom extra amperen på 240:n är inte hela världen, jag ska mest svetsa bilplåt,men det är klart, är svetsarna lika i övrigt så är det ju inte fel med lite extra kräm att tillgå.
Jag vet att Smashwelden är en riktigt bra svets, frågan är om LKA är känd för o vara lika bra??
LKA är ju mycket nyare så det talar iofs för den med tanke på reservdelar o så.

Nån som hört några rykten eller kan tala av egen erfarenhet om lka:n är lika bra som Smashwelden?


mvh
Lenny
LennySwe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:45:36, 14-05-2010



nixs

#2 » 14:16:33, 14-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

LennySwe skrev:Nån som hört några rykten eller kan tala av egen erfarenhet om lka:n är lika bra som Smashwelden?


mvh
Lenny


Smashwelden är överlägsen LKA! Jag skulle aldrig välja bort min Smashweld 180 för vilken LKA som helst! Hade en LKA 240 på mitt gamla jobb, den stod mest och skämdes för där fanns en Smashweld 180 som var underbar att svetsa med mot spottandet och hoppandet på LKAn, detta delar den med den LKA 180 som pappa har på skolan där han jobbar, den LKA 180 vi har på mitt nuvarande jobb och en LKA 180 som vi testade på fastighetsbolaget för en massa år sedan. Har inte hört många positiva utlåtanden om LKAn överhuvudtaget!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Gossebear

#3 » 14:37:46, 14-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör storebrodern Smashweld 250 är fullt nöjd med denna. Jämt, bra snyggt enda som jag kan ha något emot är det "öppna" trådpaketet, då då man kör aluminium med kort slangpaket kan skvätta lite sprut på trådbobinen. Har i o f byggt ett skydd till trådbobinen nu. Har inte haft möjlighet till testa LKA. Men Nixs kommentarer ovan räcker väl för att fatta rätt beslut.
Senast redigerad av Gossebear 14:38:36, 14-05-2010, redigerad totalt 1 gång.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

bert

#4 » 15:21:57, 14-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

har med en smashweld 180 som jag är väldigt nöjd med och grejer verkar inte vara några problem med heller
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

LennySwe (trådstartaren)

#5 » 20:57:09, 14-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

mycket tack för dom svaren, fast det blev svårt nu. Pratade nämligen med en svetsverkstad som servar ESAB idag o dom förordade LKA då den var nyare med tanke på reservdelar o så, trådmatningen skulle vara bättre på LKA:n. Möjligen påstod han när jag frågade om dom gick lika jämt båda två att smashwelden kunde ha lite mer järn i spolarna så den kanske skulle kunna tänkas gå lite jämnare. det talar ju helt klart för nixs uppfattning.

hmmm, förbaskat svårt det blev nu. jag får provsvetsa en del o känna efter. Har svetsat mkt med en annan smashweld 180 förut o den gick bra i 15 år....
LennySwe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:45:36, 14-05-2010

nixs

#6 » 21:15:51, 14-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

LennySwe skrev:trådmatningen skulle vara bättre på LKA:n.


Ett av de stora problemen som jag upplever med LKAn är just att trådmatningen är så himla känslig och ryckig, det går inte att få till en harmoni i matningen. Skitenkelt att den trycker tråden eller klibbar munstycke osv. Det är som att det är större marginaler när man ställer in Smashwelden, den är mycket mer överseende med inställningarna och man hittar enklare ett bra läge på den.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Wärnehall

#7 » 00:33:57, 15-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Ett av de stora problemen som jag upplever med LKAn är just att trådmatningen är så himla känslig och ryckig, det går inte att få till en harmoni i matningen. Skitenkelt att den trycker tråden eller klibbar munstycke osv. Det är som att det är större marginaler när man ställer in Smashwelden, den är mycket mer överseende med inställningarna och man hittar enklare ett bra läge på den.


Håller med Nixs, har en smashweld 250 själv och
den är väldigt "förlåtande" emot fel inst. Däremot upplevs LKA:an
som väldigt känslig på sina inställnings parametrar...
Mvh Wärnehall

Fritidsgrävmaskinist-wannabe :-)
Än så länge sköter min Rottweiler-hane jobbet!!!
Med varierande resultat...
Användarvisningsbild
Wärnehall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:19, 29-08-2008
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet

LennySwe (trådstartaren)

#8 » 06:38:01, 17-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan sak jag funderat på är vad lka:n ger i ström egentligen, den heter ju 240 o då tänker man ju såklart att den kan ge 240A som mest, men vad jag kan utläsa från manual o typskylten så ger den max 200A vid 20% intermittens, någonstans har jag för mig att jag läst att den skulle kunna ställas in mellan 30-240A. (kan inte hitta det nu såklart)
Men i instruktionsbok o på svetsen så förekommer inga högre värden än 200A
Smashwelden heter ju 180 o ger även 180A vid 20% intermittens.
LennySwe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:45:36, 14-05-2010

JohnE

#9 » 20:31:37, 17-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

LennySwe skrev:Smashwelden heter ju 180 o ger även 180A vid 20% intermittens.



Fusknamn på bägge :wink: :roll:
Min AGA 200 MIG är döpt efter värdet för 100% intermittens. :roll: :roll:

Dock, skulle jag också satsa på en Smashweld! Har bara hört gott om dem!
John Edvardsson, Västerås
JohnE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:42, 13-12-2007
Ort: Västerås Kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

backmouse

#10 » 10:17:38, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker gammal tråd.
Vad är skillnaden mellan dessa svetsar, Smashweld och LKA? Olika serier med olika komponenter/teknik?
/Henka
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], Johan.115 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se