Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Gasfri migsvets

87 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera svetsning här

thorflot

#61 » 13:13:27, 10-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer erfarenhet med Meec-en:

Kablarna är maraktiga i kylan. På riktigt. Allt är ju billig plast, så det är väl självinnlysande, egentligen. Hade mycket problem att få tråden att matas när jag svetsade i kylan, men det va ju bara för att jag inte tänkt ordentligt. Ställde svetsen lite längre ifrån = lite mindre bend på pistol-slangen = mycket bättre.

Smälte hål på pistol-slangen, med lite svetsloppor. Annars fortfarande helt ok til pyssel.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST



WhyDIY

#62 » 20:55:22, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är liknande kvalitet på min budgetsvets och självklart visar svetsens skylt 4 volt/ampere-värden och manualen 4 helt olika...
Så jag kommer montera en liten digital voltmätare via polvändningsmuttrarna för att se hur det egentligen ligger till. 3 kabelsmätare, så den får eget 9-voltsbatteri.

1 person gillar det här inlägget.
WhyDIY
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:20:25, 09-05-2016
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Lastbil

WhyDIY

#63 » 08:48:48, 13-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för Esab flusstråd, som Jula säljer för över 1200:- ?
Glömde kolla när jag var där sist och hemsidan är ju urkass när det gäller vissa grejer...

Edit: Såg nu i gammal kommentar att det ska vara Coreshield 15, bra då gjorde jag rätt och beställde från Polen för 535:- inkl frakt.
WhyDIY
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:20:25, 09-05-2016
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Torpöbo

#64 » 13:33:13, 13-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

TiIl vilka material och amperetal är denna tråden tråd rekommenderad för? Är på jakt efter en flussad rörtråd med egenskaper motsvarande ok 48,00 eller likvärdig för bonnasvetsning. Har en kass mig som inte haft gas i sig på 15 år som jag tänkt stoppa i någon slags flussad rörtråd

Hur funkar det med rörtrådar när man kommer upp lite i ampertal motsvarande elektrodstorlekar på 3,2 och 4,0 mm dvs. ampertal upp till 160 A.

Någon som har några tankar?
Senast redigerad av Torpöbo 16:23:50, 13-05-2016, redigerad totalt 1 gång.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

WhyDIY

#65 » 16:19:54, 13-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktigt att veta om Coreshield 15 är att det är en Single Pass-tråd, som funkar till galvad plåt, så bygga fogar i grövre material rekommenderas inte. Rekommenderad ampere är också bara 40-100A och 14-16V.
WhyDIY
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:20:25, 09-05-2016
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Lastbil

WhyDIY

#66 » 19:34:49, 13-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:
Hur funkar det med rörtrådar när man kommer upp lite i ampertal motsvarande elektrodstorlekar på 3,2 och 4,0 mm dvs. ampertal upp till 160 A.

Någon som har några tankar?


Om jag tar en Esab OrigoMag C200 som exempel, så är den ju på max 200A och trådkapacitet upp till 1mm, andra svetsar på upp till 170/180A tar max 0,9mm. Så först skulle jag kika på hur grov tråd svetsen kan ta och utgå från det. Tar den max 0,9 så minskar utbudet.
Till flusstråd rekommenderas också lättrat spår i matarrullen, så man får bra matning med lägre tryck. Mindre risk att tråden deformeras...
WhyDIY
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:20:25, 09-05-2016
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Torpöbo

#67 » 22:40:22, 14-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsens märkskyllt ser ut som denna:

Bild

Söker fortfarande tips på någon flussad tråd som har egenskaper liknande ok48?
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

frosten

#68 » 21:15:34, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

WhyDIY skrev:Förra bumpen var ju över 1 år efter senaste kommentaren, så jag bumpar jag också.

Om man nu inte vill lägga så mycket på en svets, utan man accepterar budgetvarianterna, så kan man kika efter Mig 135 istället för 130.
Beställde min från Tyska Ebay och fick den hemlevererad till dörren och det gick på under 1500:- :)
Polvändning finns, slangnippel baktill, så gas funkar också. 4 svetslägen, steglös trådmatningsinställning. Ingen ström i tråden konstant.
Lättrat spår i medföljande matarrulle (0,6/0,8).
Lite klen med 35-120A på skylten och frågan är vem man ska lita på, för säljarna skriver att den går från 40-120A och manualen säger att lägsta inställningen ger 45A he he :D
Biltema sålde en liknande för typ 10 år sen (Mig 135e) och Decastar 135 är också liknande.
Har tidigare ägt en Telwin Bimax 105, som funkade skapligt i aningen grövre grejer än bilplåt, men jag är ingen van svetsare heller.
Bara svetsat lite på AMU för hundra år sen och lite med Bimaxen, har inte så stort behov av svets, så det fick bli denna.
Ska bli kul att testa i alla fall :)
Visst ja, reservdelar som jag hittat hittills är slangpaket, trådmatning och till och med exakt samma potentiometer till matningen, tyvärr inget kretskort...

Bild Bild
Ska testa om en bit från en slaktad tändkabel funkar som flussmunstycke/skydd :mrgreen:
Bild
Fick inte minibilderna att länka ut till originalstorlek, så lite större nu dårå:
Bild
Bild
Bild



Ja den där svetsen verkar vara väldigt prisvärd. Den har en riktig likriktare och induktanspole (Till skillnad från Jula's Mig 130) och ger ren likspänning. Plus att det går att köra skyddsgas med den.

Det som saknas skulle vara några rejäla kondensatorer, men fortfarande milsvid bättre än Jula's MIG 130. Tack för bilderna invändigt i maskinen!
frosten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:27, 06-04-2014
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Ej angivet

Hebbe

#69 » 17:56:36, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Får förståss fixa en hållare till spolen också då jag har 5 kg bobin på min

Letar efter en hållare för 1 kg spole, någon som vet var det går att få tag i något sådant :?:

Edit:
Hittade en kombinerad 1-5 kg, problemet löst!
http://www.clasohlson.com/se/Bobinh%C3% ... 88/50-1434
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Kristian Smith

#70 » 18:40:50, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flusstråden har fått ett verkligen dåligt rykte pga alla dessa billiga maskiner som säljs med den. Ja, jag anser att maskinen säljs med tråden... ;-) Som alltid, så ställer MIG/MAG svetsmaskiner mest krav på strömkälla och utrustning, av alla svetsmetoder. Hur kan man då sälja dom billigaste maskinerna med denna tråd, och få det att fungera bra? Uppenbarligen så funkar det sådär.
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet

Loke (trådstartaren)

#71 » 01:41:07, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kristian Smith skrev:Flusstråden har fått ett verkligen dåligt rykte pga alla dessa billiga maskiner som säljs med den. Ja, jag anser att maskinen säljs med tråden....

Billiga "flussmaskiner" funkar bra om man är beredd för att ta dom för vad dom är och duger till, man ska inte inbilla sig att man enkelt kan åstadkomma storverk med dom här svetsarna.

Största felet är att dom här billigare svetsarna lanserades och gör det fortfarande som en nybörjarsvets och det är absolut det minsta dom är. Man har mest utbyte av billighetsflussmaskin om man redan behärskar vanlig mig/mag svetsning med gas, jag har min som ett snabbt komplement till övriga svetsmaskiner, tex om jag måste blåsa ihop en reva i flakplåten eller nåt sånt. Använder den ofta till att punkta ihop konstruktioner innan jag går på med elsvetsen osv.

Så åter igen för att man ska få fullt utbyte av en billig flussvets bör man redan vara någorlunda svetskunnig i vanlig migsvetsning med gas, att dom säljs som nybörjarsvetsar är helt åt helsicke tycker jag. Har avrått många som tänkt sig laga upp bilar och byggt epatraktorer som varit helt novis då det gäller rostlagning att dra på sig dessa svetsar, då det bara är ett fåtal som någorlunda lyckas få till ett anständigt resultat. Tex billighetsflussarna passar inte alls att laga upp rostig plåt, svetsa ny plåt mot rostig eller bygga upp nytt material där det är rostigt.

Flussarna passar nog bäst till lättare konstruktionssvetsning, med plåttjocklekar runt 5 mm, kör man med lite svetsspray runt svetsstället så slipper man även svetslopporna som gärna vill bränna fast.

Så, kan man inte svetsa är altså en flusstrådsmigsvets inget alternativ, lär er att svetsa på riktigt med riktiga grejer först, sen kan man dra på sig en flussvets för att bygga ut arsenalen, ja, som ett komplement till övriga maskiner.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

sonsonen

#72 » 17:35:30, 10-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drygt 4 år sedan någon skrev om sin gasfria migsvets här senast.
Har ni ställt svetsen i skamvrån?

Jag köpte häromdagen en själv, betydligt billigare än vad ni betalade. Bara 29 euro, bättre begagnad på den lokala skräpåtervinningen.
Den påminner mycket om Lokes grå modell men är röd och heter Pilot MIG 125 nogas.
Alltså ingen gas och manuell styrning av trådhastigheten med en ratt på fronten och 230V enfas.

Men, den fungerar inte. Svetstråden har fastnat någonstans inne i slangen.
Är det vanligt?
Jag vågar inte riktigt dra hårt i svetstråden (0.8mm fluxkärnetråd) och gissar att den är "svetsad" invändigt i skyddsspiralen.
Båda synliga trådändar är lösa, men någonstans närmare svetsaggregatet sitter det fast. Slangen ser oskadad ut.
Misstänker att jag blir tvungen att köpa ny, men då är frågan vad och var?
Originaldelar är knappast att tänka på. Slangen innehåller även en gasslang, men den är inte kopplad någonstans i burken, kanske avklippt.

Tråden är märkt "AWS A5.20 : E71T-GS" och 3kg på plastrulle, obetydligt rostig på några ställen.

Om kontaktmunstycket är slitet och ger dålig kontakt så antar jag att stålspiralen blir kontaktdel och därför i riskzonen för att svetsa fast tråden.

Tankar o tips mottages tacksamt av en MIG-nybörjare.
Bilder finns för den intresserade.

Nybörjare, mjaa, i ungdomen svetsade jag mina rostiga bilar med blandad framgång och med hjälp av en liten AGA gassvets. Höll nära på att elda upp min gamla PV på kuppen (svetsa sparklådan under - stor rök/eld ovanför i isoleringen - slutade väl som tur var) och besiktningen gick igenom trots brandlukten.

Kommentar om +/- på svetstråden. Elektronerna går från minus till plus, jämför med gamla radiorör. Hur det påverkar svetsresultatet vet jag naturligtvis inte.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Michael Meier

#73 » 18:12:42, 10-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är förhållandevis normalt att trådledaren tar stryk eftersom det är slit&slängmaterial, valet av materialet till trådledaren är inte gjord med hänsyn till att den ska användas.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bengt Erik Eriksson

#74 » 19:12:28, 10-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På proffs slangpaket brukar trådledaren gå att dra ut och byta. Brukar väl vara bowdenspiral nylon eller teflon. Kanske värt att prova om det går. Med lite tur så kan det ju vara lösningen för dej.
Det är ju inte ovanligt att rost och föroreningar samlas i trådledaren och till slut nyper fast tråden. Då får man dra ur tråden och blåsa ur och mata i tråd igen.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

sonsonen

#75 » 19:28:37, 10-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen proffs-grej naturligtvis, men skam den som ger sig.
Jag hittade den här som ser lovande ut:
https://www.svetsbutiken.com/shop/produ ... ag/gaskylt
Nästan lika dyr som hela svetsen ;-)

Köper nog munstycken o ny tråd på samma gång om jag nu lyckas pillra ur den trilskande tråden med ledare.
Fördelen är att ledaren tycks vara isolerad så ingen ström den vägen.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se