Drygt 4 år sedan någon skrev om sin gasfria migsvets här senast.
Har ni ställt svetsen i skamvrån?
Jag köpte häromdagen en själv, betydligt billigare än vad ni betalade. Bara 29 euro, bättre begagnad på den lokala skräpåtervinningen.
Den påminner mycket om Lokes grå modell men är
röd och heter Pilot MIG 125 nogas.
Alltså ingen gas och manuell
styrning av trådhastigheten med en
ratt på fronten och 230V enfas.
Men, den fungerar inte. Svetstråden har fastnat någonstans inne i slangen.
Är det vanligt?
Jag vågar inte riktigt dra hårt i svetstråden (0.8mm fluxkärnetråd) och gissar att den är "svetsad" invändigt i skyddsspiralen.
Båda synliga trådändar är lösa, men någonstans närmare svetsaggregatet sitter det fast. Slangen ser oskadad ut.
Misstänker att jag blir tvungen att köpa ny, men då är frågan vad och var?
Originaldelar är knappast att tänka på. Slangen innehåller även en gasslang, men den är inte kopplad någonstans i burken, kanske avklippt.
Tråden är märkt "AWS A5.20 : E71T-GS" och 3kg på plastrulle, obetydligt rostig på några ställen.
Om kontaktmunstycket är slitet och ger dålig
kontakt så antar jag att stålspiralen blir kontaktdel och därför i riskzonen för att svetsa fast tråden.
Tankar o tips mottages tacksamt av en MIG-nybörjare.
Bilder finns för den intresserade.
Nybörjare, mjaa, i ungdomen svetsade jag mina rostiga bilar med blandad framgång och med hjälp av en liten AGA gassvets. Höll nära på att elda upp min gamla PV på kuppen (svetsa sparklådan under - stor rök/eld ovanför i isoleringen - slutade väl som tur var) och besiktningen gick igenom trots brandlukten.
Kommentar om +/- på svetstråden. Elektronerna går från minus till plus, jämför med gamla radiorör. Hur det påverkar svetsresultatet vet jag naturligtvis inte.