Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Gasfri migsvets

87 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera svetsning här

qqq

#46 » 11:45:37, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att inte tala om att slippa släpa med sig en gasflaska, samt slippa hålla på och betala dyra gashyror för "sällan" svetsarna.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



Thelemorf

#47 » 14:18:11, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsar man så lite så räcker en friköpt tub, och den förbrukas inte av sig själv så länge man stänger av kranen ;-)
Svetsar man lite så är inte heller kostnaden för gas något som spelar någon större roll..
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johan5588@hotmail.com

#48 » 17:05:57, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

thorflot skrev:Nu har jag kört ca. et år med Meec-svetsen, och får säga mig mycket nöjd. Till allt mitt bond-småmek funkar den mycket bra, punkta dit muttrar, en och annan bygel til lampor etc. Jag har ju även en pinn-inverter til allt det grövre.

Et litet tillägg dock, tråden som kom med svetsen var "helt okay" (tyckte jag iallfall), men jeg köpte även med en extra rulle (http://www.jula.se/flussfylld-svetstrad-0-8-mm-211351), och igår tog den medföljande slut. Den andra, från Rimac, var mycket lättare att få flyt på! Iallfall om den inte är ordinarie "ovanfrån-och-nedåt-på-horisontalplanet"(minns ju inte fack-termen, men ni fattar nog). Som sagt, jag är så langt från proffs det går att komma, så jag hade ingen referens när jag tyckte det var lite svårt med all fågelskiten, men MYCKET bättre flyt blev det med nya rullen jo. Så om någon köper den här svetsen, och tycker den är bara skit, byt ut den medföjande tråden! Om den fortfarande känns skit, se på priset...

Ok, bra tips :thumme: Då ska jag nog slänga org rullen för jag köpte en rimac-rulle när jag köpte meecen. Hoppas på mindre spot, frä, slaggs o stänk....
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975

Bengt Erik Eriksson

#49 » 19:31:31, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm jula verkar slutat mrd esab tråden....

Provade ju BTs tråd enligt ovan men blev inte klok på vilken munstycksdiameter den skulle ha. Tror jag tryckte drivrullarna för hårt också

Kanske ska ta och prova rimac tråden då...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

johan5588@hotmail.com

#50 » 20:57:20, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Hmm jula verkar slutat mrd esab tråden....

Provade ju BTs tråd enligt ovan men blev inte klok på vilken munstycksdiameter den skulle ha. Tror jag tryckte drivrullarna för hårt också

Kanske ska ta och prova rimac tråden då...


Ja, Jula slutade som sagt med esab flusstråden, så då fick det bli rimac. Ville förövrigt inte köpa en stor o dyr esabrulle, tror inte meecen tar så stora rullar heller...
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975

mimeck

#51 » 19:33:41, 10-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle svetsa ett 6mm järn mot en I-balk modell större med flusstråd och en ganska ny esab 200A enfasare. Osäker på modell men den har digital display och nått slags självinlärnings läge.

Kommer inte överens med fluss tråden. Finns det nånn information på nätet hur man gör.

Tycker att jag kan svetsa hyffsat med vanlig mig med gas och pinnsvets brukar gå det också.

Svetsningen blir som en blandning av en mig utan gas och en dålig pinnsvetsning.

Dessutom går det åt för mycket munstycken och tråden bränns ofta fast.

Jag har svetsat med den svetsen förut och jag har lyckats bättre men riktigt bra har det nog aldrig blivit.

När jag var nästan klar så slog jag om till manuell styrning och då gick det lite bättre men inte tillräckligt bra.

Tipps, någon?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

thorflot

#52 » 19:46:04, 10-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polvänding? Dvs, byta om på plus och minus? Om det är en maskin gjord för vanlig och flussfylld tråd, vil jag minnas att någon här sagt något om det. Står isåfall säkerligen i manualen...
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

mimeck

#53 » 08:48:04, 11-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

den är polvänd. Den har oftast gått bra (för att vara flusstråd) men ibland är det helt omöjligt.

Vilken tråd är bäst att använda? Det borde ha gjorts oberoende tester i tex. biltidningar och liknande eller om ni maskinister har bra erfarenhet av nånn speciell tråd så skriv det. Eller dåliga erfarenheter.

Ska man hålla munstycket som en pinnsvets och liksom dra det baklänges eller finns det nånn lämpligare metod.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Thelemorf

#54 » 12:52:34, 11-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På de dimensionerna är det väl hursomhelst bättre med en mma än mig/mag
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck

#55 » 18:09:48, 11-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet var ju bara att det som skulle svetsas sitter ungefär 4m från backen. Dessutom är det egentligen inga stora påkänningar på det som blev svetsat med lill-svetsen. När det behövs värre saker lyfter vi upp en riktig pinnsvets med hjälp av traktorn. Innan nånn undrar så sker arbetet på en riktig byggnadsställning.

Den lilla svetsen bär man ju upp för trappen hur lätt som helst.

Det är roligare att svetsa om det känns som att svetsarna blir bra.



Ibland är den bra att finna men jag behärskar den inte riktigt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#56 » 19:30:35, 11-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev lite fundersam när migen är mer lätthanterlig än pinnsvetsen. med moderna invertersvetsar är det ju idag vanligare att det är tvärtom. men det är något sånthär du har altså??
Vad kör du för tråd? Biltemas tycker jag stämmer in på din beskrivning av resultatet ganska bra.. esab egen ska visst vara bra om man läser lite bakåt i tråden...

http://www.esab.se/se/se/products/index ... ode=430956
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

mimeck

#57 » 19:55:25, 11-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en sånn svets. Det är inte min. Det är en riktigt bra svets. Problemet är att jag inte kommer överrens med tråden. Osäker på var tråden är köpt men jag har märkt att det är skillnad på olika trådar. Den förra sorten var mer svårmatad. Den kanske var "mjukare" eller nått.

Pinnsvetsen som vi använder är ungefär så långt som man kan komma från en liten modern invertersvets men den svetsar ganska bra förutom att den måste ha ganska hög "strömstyrka" inställd för att inte bränna fast pinnen. Jag skulle egentligen vilja svetsa med lägre styrka men det är inget stort problem.
Dessutom är den jobbig att flytta.

Själv är jag ägare av en liten inverter pinnsvets. Liten billig sak. (ungefär 2-2500kr för några år sedan.) Fungerar riktigt bra. Synd att den bara är på 150A men det räcker oftast och dessutom är det bara den som jag kan köra ilag med elverket.

Jag svetsar med en esab lae 315 (mig) med vanlig tråd och gas i första hand. Problemet är att den är så himla stor och tung att jag inte törs ta ut den från verkstan.


Rimac tråd ska vara bra påstod dom i tidigare inlägg men kom gärna med era erfarenheter så kan jag tippsa chefen var han ska köpa tråd.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Thelemorf

#58 » 01:39:43, 17-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Övertyga chefen om förträffligheten i en bra inverter MMA istället så blir det roligare än gasfri mig/mag! :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ollenorell

#59 » 08:16:28, 04-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:En sån här svets är det jag köpt.
Bild

Hej Loke, fin tråd!
En sak som inte nämnts i tråden är att Meec-svetsen saknar likriktare, det är alltså en simpel svetstransformator precis som symbolen på framsidan indikerar.
Måste vara ovanligt med AC-migsvetsning tänker jag, första gången jag stöter på det.
Har nämligen provat svetsen på bilden, och visst funkar den.

Det känns som de andra i tråden som har riktiga DC-svetsar som går att polvända har bättre förutsättningar att lyckas...
Men Meec:en var ju billig... :)
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

WhyDIY

#60 » 11:50:42, 10-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förra bumpen var ju över 1 år efter senaste kommentaren, så jag bumpar jag också.

Om man nu inte vill lägga så mycket på en svets, utan man accepterar budgetvarianterna, så kan man kika efter Mig 135 istället för 130.
Beställde min från Tyska Ebay och fick den hemlevererad till dörren och det gick på under 1500:- :)
Polvändning finns, slangnippel baktill, så gas funkar också. 4 svetslägen, steglös trådmatningsinställning. Ingen ström i tråden konstant.
Lättrat spår i medföljande matarrulle (0,6/0,8).
Lite klen med 35-120A på skylten och frågan är vem man ska lita på, för säljarna skriver att den går från 40-120A och manualen säger att lägsta inställningen ger 45A he he :D
Biltema sålde en liknande för typ 10 år sen (Mig 135e) och Decastar 135 är också liknande.
Har tidigare ägt en Telwin Bimax 105, som funkade skapligt i aningen grövre grejer än bilplåt, men jag är ingen van svetsare heller.
Bara svetsat lite på AMU för hundra år sen och lite med Bimaxen, har inte så stort behov av svets, så det fick bli denna.
Ska bli kul att testa i alla fall :)
Visst ja, reservdelar som jag hittat hittills är slangpaket, trådmatning och till och med exakt samma potentiometer till matningen, tyvärr inget kretskort...

Bild Bild
Ska testa om en bit från en slaktad tändkabel funkar som flussmunstycke/skydd :mrgreen:
Bild
Fick inte minibilderna att länka ut till originalstorlek, så lite större nu dårå:
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av WhyDIY 19:37:47, 13-05-2016, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
WhyDIY
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:20:25, 09-05-2016
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se