Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Biltema, pinnsvets, SIP, Weldmate 140

124 inlägg • Sida 4 av 9
Diskutera svetsning här

Bengt Erik Eriksson

#46 » 09:39:45, 25-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

1+till DC

även en 200 A inverter lovar jag att du orkar få med ut i skogen till skördaren men 110 A svetsen kommer du inte långt med på en skördare...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



bosabengt

#47 » 09:54:58, 25-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju sant att billigt oftast är mindre bra.

Sen var det ju det att den lilla svetsen är en STANLEY som är ett bra märke och att ordinarie pris var hundringen mindre bara än ESAB.
Därför blev ju STANLEY svetsen intressant då dem sänkt priset med 1400:-

Sen har jag sneglat på ESAB svetsen ett tag men den har stått på 2995:- länge nu.
bosabengt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:42:54, 23-03-2015
Ort: Nässjö kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4600

dc_lindberg (trådstartaren)

#48 » 10:25:24, 25-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bosabengt.

Är man i akut behov och kassan inte tillåter fritt val - då biter man i det sura äpplet med vetskapen att "pengarna är bortkastade".
Kan man stuva om tillgångarna så man kan skaffa det mest optimala (inom rim och reson) för ändamålet - stuva om tillgångarna o köp rätt för ändamålet ;)

...jisses vad det klirrar i mitt växthus! Värsta glaskrossen ;)
:skratta3:


När jag köpte pinn-svetsen som startade den här tråden, så var de ca 800kr max gräns för vad jag kunde investera.
Har använt den när jag behöft den, men den har aldrig gjort ett bra jobb, men så har jag kört den på 10A 90-95% av allt jag gjort. Spelade ingen roll om jag använde trög 16A - den brann den med redan kring 45-50A...
Poäng: den var trasig från butik(postorder)/fabrik... men hade nog inte fungerat bättre även om den varit hel...

När du står där o ska sy ihop nått som brustit - gissa om du blir glad när svetsen inte bränner genom/samman materialen... o om godset är "för tunt och för rostigt"... då får du bara stora hål... Sådant där tär på tålamodet, plånboken och ger egot en kraftig läxa om att "skaffa rätt till ändamålet!"


När du talar om en prisskillnad på 1500-2000kr - det är tyvärr rent ut sagt dum-snålt att ens överväga en sämre produkt.
:aaargh:
Nu har jag iof inte ens öppnat lådan/paketet med min nya svets (se ovan i strängen) - inte tagit mig tid/tillfälle än. Den är dock mycket starkare än min gamla SIP Weldmate, och väger en bråkdel. Inga som helst problem att ta med sig dit man behöver den - SIPpen behövde man skottkärra eller pirra till: så, vikten är en icke obetydlig faktor att ha med i övervägandet!



:laes_detta:
Lyssna noga på dem som har praktisk kunskap!
:shake_hands:
Jag är en glad amatör som intet begriper om svetsande (trots Studiefrämjandets 1 terminskurs i ämnet...) - å har gjort de där tabbarna du antyder du är på väg att begå.
:ohnej:
Lovar dig "gubbarna" -har- rätt, vi "snåljopar" bevisas fel!
O det svider djup in i själen att tvingas erkänna att de hade rätt... :lmao:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

bosabengt

#49 » 12:40:48, 25-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte i akut behov av en pinnsvets men känner att om jag hade haft en hade använt den. Har en bil och en traktor som behöver lite svetsjobb då.
Men en MIG har jag valt bort då en pinne verkar mer lämpad i skogsbruket. Men kan inte själv utan har läst mig till det.

Menar ni att STANLEY förmodligen är dålig kvalite eller för svag för mitt ändamål? Jag kommer nu förmodligen inte köpa STANLEY svetsen men tror ändå den skulle funka bra för mitt ändamål.
bosabengt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:42:54, 23-03-2015
Ort: Nässjö kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4600

nordsjöklättrarn

#50 » 12:56:04, 25-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viste inte ens att Stanley gjorde svetsar?
Kan bara instämma med Bengt och DC utan att provsvetsat Stanleyn.
Esab för 2995 är väl så billigt de kan komma egentligen.
Å en 150 modell är nog allt du behöver. Vi gör stora jobb med dom på jobbet ibland, dock blir det ju mera strängar då de klarar max 3,2 or.

Lycka till :)

Kemppi är annars min favorit.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

EE

#51 » 00:10:28, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tycker jag att ni svartmålar lite... Frågeställaren frågar efter en svets för "sporadiskt svetsande i plåt och ibland tjockare gods" och jag tror fortfarande att maskinen klarar uppgiften! En ESAB är bättre men kostar dubbelt vilket man inte har nåt för om man till största delen skall svetsa plåt. Frågeställaren låter kostnadskänslig när han frågar. Och ESABs billiga prylar är inte att jämföra med ESAB på den tiden som de var sverigetillverkade. Den där är monterad i låglöneland.

dc_lindberg: En Inverter är en inverter och kan inte jämföras med en billig transformatorsvets (kunde någon lära sig svetsa bra med en sådan? :klia: Inte klarade de basiska pinnar heller...) Med detta menar jag att du jämför äpplen och päron när du menar att du aldrig blev överens med din billiga svets och att det skulle gälla samma sak i detta fall.

BEE: Tänk på att man har liten nytta av en inverter med 200A strömkapacitet för reparation av skördare om man inte samtidigt har ett elverk som ger 400V! Dvs inga 230V maskiner klarar av sådana strömstyrkor! Och då talar vi om helt annan utrustning än vad ursprungsfrågan gällde! OK 48.00 2.5mm svetsas enligt paketet i 80A-110A så visst går det att svetsa 2.5mm tråd!

Dock är det nåt lurt då den inte finns med på tillverkarens site:
http://www.stanleywelds.com/stick_welders.html
Varför inte det undrar man ju? Utgående modell? Made in Italy skryter tillverkaren med.
Slutsatsen från min sida är att har du råd så köp ESAB eller ännu hellre nåt ännu bättre (Kemppi, Fronius). Tycker du att 1500 kr är en lagom slant för att aldrig svetsa större pinne än 2,5 mm så passar maskinen!

:off_topic: Min första 230V inverter som jag använder än idag var en på den tiden svindyr gul Italiensk manick. Märket är tre bokstäver som jag just nu glömt. Inköpt på lokal dyr järnhandel, de sade att det skulle vara bra kvalitet och jag sparade några tusen mot de priser som motsvarande ESAB skulle ha kostat hos samma säljare på den tiden. Och visst har den varit bra och är fortfarande. Invertersvetsar är som platt-tv, bara elektronik egentligen och ganska lätt att prispressa! Har en kombimaskin från http://www.stahlwerk.de (kinamaskin) och den är helt ok som svets den med!

dc & BEE: No hard feelings, ville bara få lite struktur på råden i denna tråd!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#52 » 00:52:45, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick reklamblad från Jula idag.
De har inte råd att trycka någon katalog, så de måste nu trycka reklamblad eftersom vi inte vet vad de säljer längre...

Jula säljer ut omnämnda Stanley med ca 50% rabatt. Den kostade ca 4000. Prismässigt jmf med billig ESAB ?

Mitt val ligger dock inte hos Jula och BT... de har inte gett mig förtroende för vissa produkter i sina sortiment... ESAB, KEMPI, m.fl. nordiska svetsar har ett grundmurat renommé - finns säkert starka skäl till det. Jula och BT har också förvärvat grundmurade omdömen, med mer eller mindre fog...

EE har givetvis rätt :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Tottoman

#53 » 09:33:36, 03-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om valet står mellan någon av Esabs Buddy-modeller och en No name-kines så kan ni lika gärna köpa kinesen. För det är precis vad Esabs maskiner är också, förutom att du får betala någon tusenlapp extra för loggan och gulfärgen...
Tottoman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:04:52, 02-01-2012
Ort: Älvdalen

Bengt Erik Eriksson

#54 » 11:23:36, 03-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

NJa, det kanske är sant. tom troligt att esaben är gjord i kina.. vääldigt mycket görs där. man kan undra hur de hinner med och det är den springande punkten.. på esbaben har kvalitetskontrolanten order om att de ska hplla en viss kvalitet.. medan noname maskinerna har en helt okänd kvalitetskontroll.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Tottoman

#55 » 11:25:03, 03-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ÄR gjord i Kina, ingen tvekan där. Den infon kommer från en av Esabs återförsäljare, så det är inget jag hittat på själv. :)


Senare idag kommer det en liten minirecension och bilder på Esab's Buddy Tig 160, som är från samma linje som deras Mma-maskiner.
Tottoman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:04:52, 02-01-2012
Ort: Älvdalen

dc_lindberg (trådstartaren)

#56 » 11:54:19, 03-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hm...
Ta inte i så hårt...

Kan vara så, kan så vara inte.
Tills dess man själv har hårda bevis rörande det man påstår, så ta vad andra hävdar med en nypa salt - information har en benägenhet att anpassas till mottagaren och vid flera led ändras information rätt duktigt...

Se bara på en så enkelt sak som EU direktiv 48 gällande xenon ljus och vad som sedan påstås stå i svensk trafikförordning... Från ett krav på att kunna regleras under färd från förarplats till påstått krav om automatisk reglering...
Det är Direktiv 48 som gäller, inte svenskt förordning, och även -det- är det svårt för folk att förstå...
Att det sedan står -andra- saker i 48:an som leder till helt andra problem för brukaren, -det- , är en helt annan sak...

När det gäller var saker är tillverkade, så är det åter igen EU som ställer till elände!
Innan EU fanns ett absolut krav på tillverkningsland... efter EU så anses det vara ett "handelshinder" och får inte anges... - så, med mindre än att man själv sett både var en sak tillverkas och dessutom har pappersdokumenten som styrker det man sett, så... kan lika gärna vara tillverkat i Rumänien, Sydafrika, Tjad, Nicaragua, Nya Zealand, Indien, osv - som i Kina. Vi vet helt enkelt inte.

Det som påpekas om och om igen stämmer dock oftast:
- erkänt märke har bättre kvalité än "billighetsmärke"

Som parallell till detta.
En bekant till mig pysslar lite med luftvärmepumpar.
Stora skillnader, och stora likheter... rörande kvalité...
Det gemensamma tycks vara kompressorer och kylelement, se'n kan det skilja duktigt! Skiljer även mellan exemplar av samma tillverkare - eftersom det bl.a. finns en mänsklig faktor... Vanligaste problem är tydligen kopparrören och hårdlödningarna...

Alla tillverkare har måndagsexemplar. Hamnar det hos "fel" kund, så är "marknadsföringen" igång!

Vänder man på resonemanget, så en billig tillverkares dyra serie tycks ofta motsvara en dyr tillverkares billiga serie - dvs man kan få mycket valuta för pengarna med lite tur ;)

Ser vi till tillverkningskostnader:
- vem har råd att låta tillverka något i Västvärlden?, för att inte tala om så dyra länder ss Sverige?...
- titta på byggen, vägarbeten, osv idag... vad talas där för språk?...
Eftersom utländskt inte konkurrerar med inhemskt på -samma villkor- (ringer en klocka ovanifrån om EU om konkurrens?...) så slås den inhemska ut till förmån för "billighetsland"...
Är en produkt -dålig- för att den tillverkas på samma sätt, men av en tillverkare som kan göra detta för 1/10 av motsvarande produktionskostnad här?...
Det vi såg -förr- var -dålig- kvalité på metallerna från Kina, precis som det var från Japan efter andra världskriget. Jag har kört tyskt och japanskt sedan jag tog körkortet - gissa vem som har bäst kvalité... en vink (inte det som tillverkats i europa...)...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Galne

#57 » 23:14:57, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan denna Stanley svets vara något och ha? Trött på min gamla transformator svets, lite små rep på traktor och snöplog mm.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... 507/#tab02


Bild
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

dc_lindberg (trådstartaren)

#58 » 23:53:24, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...när Jula rear ut nått, då finns det skäl till att de gör det... 50% rabatt o du funderar på att investera i produkten?...
Måste du ha en svets -nu- men har inte råd med mera, då kanske Julas kan ev., lösa problemet... Mitt råd blir, lyssna på de som kan och har det som yrke, vad -de- rekommenderar och varför.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bengt Erik Eriksson

#59 » 00:39:03, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo. En oduglig svets i en ovan hand är ingen lyckad kombo. En duglig svets i en ovan hand kan bli något. En oduglig svets i en van hand blir inte gammal men duger vid låga krav.. Bra svets i bra hand är naturligtvis bäst..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson

#60 » 00:46:20, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja. Låter ju verkligen prisvärt. Stanley är väl kanske senaste varumärket i raden som återupplivats för att säljas ut med tveksamma produkter. Vet inte hur grejorna är.
200A borde bli en ok svets. 150A är i minsta laget och absolut inget under det om man inte uteslitande ska svetsa konservburkar!
Men detta tror jag att jag hade nappat på om jsg behövt en svets nu..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se