Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

CEA 250 e svets käkar proppar

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

dr_henke (trådstartaren)

#1 » 22:43:12, 01-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

För något år sen ledsnade jag på alla klena enfas svetsar så jag köpte en begagnad CEA 3 fas svets, en Matrix 250e tror jag den bestämt den heter. Den har en gissnings vis 8 år på nacken. Och är en kombinerad pinn och tig svets.
Den har gått riktigt fint och är ganska flitigt använd.

Nåväl härom dagen stod jag och grilla på för att förstärka bommen till snöbladet, låg på en 220A eller så i en kanske 5 pinnar då den plötsligt tvärdör, något som aldrig har hänt tidigare, den har inte ens blivit överhettad...
Springer och kollar propparna och mycket riktigt 2 stycken hade löst ut. Klandrar mig själv för att vilja köra på hög amperee och varför i helvette jag inte bytt insats och satt in 16A proppar från början? Nåväl sätter i ett par nya 10A, sänker Ampereen på svetsen håller tummarna och slår på svetsen igen...
Inget händer...
Går och kollar och 2 proppar av 3 har gått igen.

Jaha, tar loss svetsen och går in i verkstaden, tar av chassit och kollar, inget luktar bränt ser bränt ut eller annat konstigt.
Jag tar loss svetskablarna från svetsen och tar bort skarvsladden, kollar 3-fas handskarna och finner inget konstigt.
Tänker att det kanske trots allt kunde krypa in fukt i handsken på marken endå eller något liknande, trots skaplig väder.
Sätter in nya proppar och dom går direkt igen.
Inget syns eller märks på svetsens innandöme eller på annat men det kan jag ju ha missat.


Så vad gör man?
Jag har mailat Italien och CEA utan svar än så länge.
Jag saknar manual och hittar ingen på nätet men jag felsöker gärna men vet inte var man ska börja med? Vill dessutom inte sabba en dyr svets i onödan.

Någon som är bra på svetsar eller vet någon firma i Uppsala med omkrets? Det är ju mer kretskort i den än i min gamla dator känns det som. Men i övrigt är den ju enkelt och lättmekat uppbyggd känns det som.
dr_henke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:40:24, 11-11-2010
Ort: Knutby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 Allmatic, BM T600 Industri, MF 1200 Skogsutrustad.




Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se