Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsomformare GS 250 som tappat remanensen.

58 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera svetsning här

östemann

#31 » 14:01:25, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min gamla Triodyn omformare är det så att om den går i fel riktning ger den fullt spett oavsett läge på strömregleringen.
Den borde vara byggd med samma måttstock som Hägglunds svetsar.Det här med att de kan tappa remanensen påminner mig om att jag borde kanske bränna nån pinne lite oftare med den svetsen. :vissla:
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88



Matts (trådstartaren)

#32 » 14:04:03, 27-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ruuthn skrev:Hej bäste Hägglunds svetsare. Jag har ett tips. Ring min vän Hans Gunnarsson på Gunnarssons El Mek i borlänge. Han har pysslat med sådana sedan Anskar reste runt och hedrade folket. Han har garanterat en lösning.

Hej "ruuthn" och tack för ditt tips, han var faktiskt den förste jag frågade men han kände inte alls till GS 250.

Hälsningar
Matts
Matts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:29, 03-11-2006
Ort: Säters kommun Dalarna
Sverige

Janson1

#33 » 23:04:16, 01-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matts, hur går det?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Matts (trådstartaren)

#34 » 10:49:27, 02-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Jens, ja efter det jag sagt tidigare då jag under diverse startförsök med "Hägglundarn" lyckades släcka ner en av faserna i den inkommande kraften så har jag s.a.s.tagit lite Time Out.
Det resulterade i att värmepumpens kompressor överhettades och skar ihop. En vecka senare lämnade också cirkulationspumpen för köldbäraren ( vätskan som finns i slangarna i marken ) in, så nu ligger jag lågt tills vidare. Men jag har fått bra tips av "kjelle" i detta forum, så det blir väl dags för nya "smoketest"på vårkanten.

Matts

1 person gillar det här inlägget.
Matts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:29, 03-11-2006
Ort: Säters kommun Dalarna
Sverige

Janson1

#35 » 20:40:57, 02-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok , vi väntar med "spänning"

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

HenkeBoy

#36 » 09:16:31, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom denna svets inte brukar vilja starta på 16A, så misstänker jag att du har minst 20A huvudsäkring.
Sätt en 3-fas 20A automatsäkring med C-karaktärestik, dvs. där de tre säkringarna löser samtidigt, innan svetsen, så slipper du framtida problem med enstaka fasbortfall som skadar annan utrustning.


Du skriver i ditt första inlägg att du bytt alla kol! Mycket intressant, har du hittat original kol till denna svets?
Jag har sökt dessa i många år utan att finna.
Enligt gamla reparatörer på Hägglunds så var de mycket känsliga på att just 3:e kolet, dvs till magnetiseringen, är av rätt sort!

Har du hittat rätt kol är jag intresserad av var man hittar detta. Alla jag frågat har slut eller "glömt" allt om svetsen. De torde vara less på frågor är jag rädd...

Jag har två st Hägglundare, en GS250 med knapp å lampa, och en äldre "no name" med mindre motor som startar snällt på 16A. Båda med dåliga mag. kol!

Jag ska oxå slita fram GS:en och om jag kan hjälpa dig på nåt vis!

/Henke

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

63an

#37 » 09:36:27, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg att du är Ö-vikare! Pröva den här killen Telefon: 0660-22 20 02 Gerhard Berglund om han inte vet något så har han andra som han känner från sin tid på Hägglunds nu är han iof gammal men surra lite med han så kommer han igång! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

kmracing

#38 » 10:58:17, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående säkringar så startar och går min svets utan bekymmer på 16A huvudsäkring! Men, det är väldigt viktigt att inte vara för snabb med YD-starten, då ryker propparna direkt! Jag brukar vänta 4-5 sek. i Y-läget. Sen hjälper nog funktionen med knapp för magnetisering till, man hör riktigt hur det "skälver" till i svetsen när den trycks in! Gissar att man gjort denna funktion för att underlätta start med klenare säkringar!

Har funderat lite över problemet med svetsen som tråden handlar om, Hägglunds skriver som sagt att det är väldigt viktigt med det sk. tredje kolet, men inget annat om att detta problem kan uppstå... Man kanske ska vända på problemet: Vad är det egentligen som gör att en sån här svets fungerar!? Principen måste ju vara som när tant Asta ringer P4 och inte har stängt av radion = rundgång :grin: Men vad är det som startar det hela, när inte det finns någon yttre inmatning av ström? Bilgeneratorer har ju liknande konstruktion, men där använder man ju batterispänningen från fordonet för att få igång magnetiseringen!
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Michael Meier

#39 » 11:42:04, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte alla, vissa behöver ingen "yttre" matning för att magnetisera, så det finns olikheter även där...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#40 » 11:50:32, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avmagnetiseras med hjälp av vxlström... inte genom att koppla ihop med - ,

Om man vill snabbstoppa roterande generator under gång, borde vara lika åt andra hållet (under uppstart) för att undvika tungt startförlopp, iallafall effektivt hos självmagnetiserande enheter där du int kan döda laddningen på grund av kvarvarande remanens.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

HenkeBoy

#41 » 13:07:22, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo visst kunde den starta på 16 om man var försiktig. Men det går inte ha nån tant inne som ska köra tvättmaskin, eller laga mat eller nåt sånt dumt just då man ska svetsa...

Den andra svetsen som jag nu tror är en ESAB K 200 startar lugnt och fint trots magnetiseringsström under uppstart. Den tänder också snällare, men det kan ju bero på att kolen är helt slut på den andra och som måste ha en mutter bakom kolet för att nå ner! :)

Nåja, återkommer och följer denna tråd med spänning!!
Just nu går det inte göra mycket felsökning då armbågen är avbruten. Några veckors hemmavistelse utan att kunna göra någonting. Hemskt!!

/Henke
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Matts (trådstartaren)

#42 » 16:35:13, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Henke, kjelle och alla andra som engagerat sig i min GS 250.
För att svets/likströmsgeneratorn överhuvudtaget ska kunna att ge ifrån sig en pulserande likström så krävs två saker:
1. Det måste finnas remanens ( kvarvarande magnetisering ) i statorn, ja i generatorhuset helt enkelt, där fält- och strömspolarna sitter 90 grader förskjutna sins emellan.
2. Strömsamlaren ( som vi brukar kalla kommutator eller kollektor ) måste ha många lameller, ju fler lameller ju "renare" likström, min GS 250 har 96 lameller.
Ju närmare magnetiseringskolet som man flyttar kolhållarna ( i rotationsriktningen ) ju lägre blir magnetiseringsspänningen till fältspolarna, vilket då ger en lägre svetsström från strömspolarna.
Ju längre man flyttar kolhållarna ifrån magnetiseringskolet ( mot rotationsriktningen ) ju högre spänning till fältspolarna vilket ger en högre svetsström från strömspolarna.
Skall försöka få tid under nästa vecka att koppla upp efter "kjelles" beskrivning få se om jag lyckas återuppväcka min GS 250, eller vad som händer.
Krya på dig Henke.

Hälsningar
Matts
Matts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:29, 03-11-2006
Ort: Säters kommun Dalarna
Sverige

63an

#43 » 17:18:54, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat starta å låta den gå en kvart kanske händer något positivt? Den killen jag refererade till var en av Hägglunds vassaste konstruktörer å hela hans verksamma liv var där! Tror han är 75 år nu...Självklart blir han fundersam om någon ringer men bara förklara problemet han kan veta eller hänvisa till en rätt person med lite tur! :vissla: Vet om flera av deras svetsare men de har bypassat alla :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier

#44 » 17:49:58, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matts skrev:.... 1. Det måste finnas remanens ( kvarvarande magnetisering ) i statorn, ja i generatorhuset helt enkelt, där fält- och strömspolarna sitter 90 grader förskjutna sins emellan....


Matts, vad menar du när du skriver måste, orkar du skriva full text på meningen ? DET bränner inga kompressormotorer !

Alltså under vilka premisser måste det finnas remanens, och till vad används den i denna generator?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1

#45 » 18:50:10, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att förloppet skall komma igång måste det finnas remanens, det är väl det som saknas...
Jag tänker mig en typ plockmagnet som man "retar" statorn med?
Är själva elmotorn hel? Eller varför gick proppen/propparna?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se