Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsomformare GS 250 som tappat remanensen.

58 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera svetsning här

HenkeBoy

#46 » 23:28:57, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Har du provat starta å låta den gå en kvart kanske händer något positivt? Den killen jag refererade till var en av Hägglunds vassaste konstruktörer å hela hans verksamma liv var där! Tror han är 75 år nu...Självklart blir han fundersam om någon ringer men bara förklara problemet han kan veta eller hänvisa till en rätt person med lite tur! :vissla: Vet om flera av deras svetsare men de har bypassat alla :skriva2:


Jag tror jag redan har pratat med honom faktiskt!
Min far började på Hägglunds som ung och jobbade där typ 30 år innan han startade eget, och just som svetsare och delvis reparatör på dessa. Så lite kunskap har jag förskansat mig genom farsan.
Han tipsade mig också om en äldre herre, som jag tror hette som du skriver. Jag ska kolla imorgon när jag kommer åt min felsökningsdokumentation på denna svets. Om inte så ringer jag väl honom...

I början av farsans karriär användes dessa svetsar som en del i den dagliga produktionen. Senare fick han denna svetsen efter något förslag i förslagslådan som tydligen var värt mer än ett par sockar, som annars var vanligt!
Det vore kul att fortsätta använda svetsen, det är mest för historians skull!


Matts: Du verkar ju ha koll på teorin, så nu är det bara omvandla det i praktiken å få fart på svetsklumpen!!

/Henke
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60



63an

#47 » 08:43:23, 05-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Attans... På Treetex hade vi några maskiner och man minns hur lättsamma de var mot stora järnklumparna Asea å Esab! Har nog kört några hundra meter söm i syrafast å rostfritt för de köpte hem allt material i lösvikt å vi tillverkade själva alla rör å reservdelar till driftstopp, det skulle vara bolt on! Större saker la de ut på rostfria Ekbergs! De hade på sin verkstad nån maskin som hade kylgas å den kunde man göra mera med som Alu osv heter nåt nuförtiden vet inte vad! Innan jag vandrade ner till Sto så var det stoppjobb bara sådär å då var det så bråttom att Hägglunds å Ekbergs fick släppa till folk för att jobben skulle ske på "nolltime" å de var skojiga upplevelser för de kunde fan inte fatta hur vi bar oss åt som bara brände ihop å de var tätt men vi hade ju en annan vana att laga å laga i det oändliga! Kanske inte går att jämföra kanontorn å underuppsvetsning i plåt som var nernött inifrån med vatten pöl på insidan? Kul iallafall att vi var bra på nått! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

kmracing

#48 » 10:59:12, 05-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

GS-250 i Sundsvall, om någon är sugen: http://www.blocket.se/vasternorrland/Ha ... m?ca=2&w=3
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

ruuthn

#49 » 00:15:16, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Matts. Jag ska höra lite med min andre vän som jobbat hos Gunnarsson, han kör eget nu och är min barndoms vän. Han lindar egna motorer och har bly koll på gammal generatorer och saker som ger ifrån sig en i massa ampere. Han gar konstruerat en el motor som varken siemens eller de stora jättarna har kunnat drömma om. Han har hel renoverat en asea omformare till mig, då menar jag helt med asea original färg och vi tog bort all isolations lack i en enorm ungn och doppade den i ett nytt bad. Vi gjorde nya kol svarvade släpringar. Det var noga att kastet inte skulle vara över ett par hundra delar. Blev det det minsta fingeravtryck på dem var det bara att svara igen. Jag har svårt att tro att han inte skulle kunna hjälpa dig.

1 person gillar det här inlägget.
ruuthn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:28, 14-05-2014
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 960-c6 -96

Matts (trådstartaren)

#50 » 14:45:08, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till "63an":
Tack "63an" för tipset jag skall prova det.

Till Michael M:
Jag förstår inte vad du menar med att skriva: "om jag orkar skriva full text på meningen" ? Läs mitt inlägg från 04 03 2015 så hoppas jag du förstår. Du påstår också: "det bränner inga kompressorer" det vet jag också. Men eftersom min värmepump och eluttaget för svetsen matas från samma 3 faser, och en av dessa föll bort (1 säkring gick sönder) så fortsätter kompressorn att gå på 2 faser vilket gör att den överhettas och skär ihop.

Hälsningar
Matts
Matts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:29, 03-11-2006
Ort: Säters kommun Dalarna
Sverige

63an

#51 » 18:34:50, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har hänt i denna tråd sedan sist? :eat:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an

#52 » 08:18:38, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter denna tråd å hoppas Torbjörn får syn på den, man vet aldrig han kan ha något i bakfickan? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#53 » 18:10:40, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag aldrig behövt meka med någon svetsomformare, men däremot med en del andra likströmsgeneratorer. Om en sådan har tappat remanensen så är enklaste sättet att återställa den, att koppla bort magnetiseringslindningen och mata den med likström från en separat spänningskälla (en bilbatteriladdare, ev med förkopplingsmotstånd i form av t ex H4-lampa kanske kan vara lämplig?. Gör detta medan maskinen är igång (och roterar åt rätt håll), och mät samtidigt om den börjar lämna spänning med rätt polaritet. Om polariteten blir fel, så polvänd den tillfälliga matningen till magnetiseringslindningen. Återställ sedan den ursprungliga inkopplingen, därefter borde den fungera om det inte är något annat fel.

Eftersom det talas om att omformaren är känslig för kvaliteten på det tredje kolet så kan det tyda på att det är mycket låg spänning till magnetiseringslindningen och att den inte kommer igång alls om spänningsfallet mellan det och kollektorn är lite för högt. I så fall är det förmodligen också viktigt att hålla kollektorn och kolen rena och framför allt fettfria (om det är mycket oljigt och smutsigt i den änden av maskinen kanske det är läge att ta loss gaveln med kolhållare mm och tvätta allting noga). Har kollektorn väl fått en fin mörk yta ska man dock inte röra den i onödan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#54 » 18:18:52, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas TS lever å läser för de är synd på gamla bra maskinerna man önskar dem evigt liv. TS verkar ju vara rätt kunnig å har ju försökt men konstiga är att ingen saklig uppgift har kommit fram från Hägglunds trots alla bekanta man hade :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

JakobJakob

#55 » 11:08:30, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

HenkeBoy skrev:...
Den andra svetsen som jag nu tror är en ESAB K 200 startar lugnt och fint trots magnetiseringsström under uppstart. Den tänder också snällare, men det kan ju bero på att kolen är helt slut på den andra och som måste ha en mutter bakom kolet för att nå ner! :)
...
/Henke


Hej Henke, TS och ni andra, hoppar in här i tråden då du skrev något om Esab K200 och jag inte hittat så mycket om den på nätet. Har införskaffat mig en sådan och är på jakt efter mer info om den. Förhoppningsvis en manual. Jag undrar bland annat vad för fett som rekomenderats till lagren om de ska smörjas, (Säljaren sa att den var underhållsfri men jag är lite skeptiskt till det) Har du Henke, eller någon annan här möjligen tillgång till en manual till denna att dela med sig av? Eller en kvalificerad vgissning på vad för fett som bör användas? /Jakob
JakobJakob
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:39, 11-11-2020
Ort: Grythyttan
Sverige
Maskin: Svetsar: esab LKA180 (kretskort ska lagas), Esab K200
Pelarborrar: Jonsereds (gammal)
Slipmaskinerna: Arboga E300
Kompressor: Hydrovane 18 PU (filter och packningar ska fixas sen blir det förhoppningsvis åka av)
Plastkvarn: Meltic 280

HenkeBoy

#56 » 11:19:06, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen manual till den svetsen.
Vad gäller smörjning så rekommenderade Hägglunds 1 års intervall på deras GS250, men de gällde ju i proffs användning.

Vanligt kullagerfett blir nog bra.
Är ju ingen höghastighetsmotor!

/Henrik


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

JakobJakob

#57 » 15:14:25, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret Henke! Med tanke på att svetsen är riktigt gammal kanske det är dags för en smörjning ändå :)
Hittade en bild
Bild
på nätet från en annan annons för en k200, denna plåten sitter inte på min. Men den anger 13g av Gargoyle BRB Life-time var 3600 driftstimmar. Det fettet verkar inte finnas kvar, men det ska väl gå att försöka hitta vad som det kan ersättas med, eller med som Henke skriver "vanligt kullagerfett" .
JakobJakob
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:39, 11-11-2020
Ort: Grythyttan
Sverige
Maskin: Svetsar: esab LKA180 (kretskort ska lagas), Esab K200
Pelarborrar: Jonsereds (gammal)
Slipmaskinerna: Arboga E300
Kompressor: Hydrovane 18 PU (filter och packningar ska fixas sen blir det förhoppningsvis åka av)
Plastkvarn: Meltic 280

skogsgurra

#58 » 15:34:06, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här tråden har jag missat. Bra att den bumpades!

Jag är så jäkla gammal så jag var med när Malcus hade en fabrik i Åkersberga. Där hade de omformare som försåg diverse utrustning med likström. Efter ett semesterstopp fick dom inte fart på en av dem. Det hade flyttats lite maskiner och bland annat hade man bilat bort en del av fundamentet på den som inte gick igång.

Betongdamm! Tänkte dom och blåste rent så maskinen var som ny. Funkade fortfarande inte. Jag åkte dit och kollade. Ingen remanens.

Vi körde in en bil och flashade magnetiseringen med startkablarna (exakt som Torbjörn beskrev). Det var det enda som behövdes.

Förklaring: När man bilar så blir det vibrationer i fundamentet och det som står på det. Det räckte för att "dipolerna" dvs de små elementarmagneterna i statorplåten skulle ruskas om så att magnetflödet blev noll. Tio års vila och kanske lite omilda transporter kan göra samma sak.

Följ alltså Torbjörns beskrivning - och ge fan i att koppla om något. Allt ska vara i originalläge. Och motorn ska snurra åt rätt håll.

Någon frågade om de "taggiga" grejerna. Det är magnetiseringslindningarna.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se