Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsomformare GS 250 som tappat remanensen.

58 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera svetsning här

Matts (trådstartaren)

#16 » 10:20:33, 18-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Kjelle, tack för ditt engagemang och för bilderna. Du kanske har kopplingsschemat på GS 250 som finns på detta forum, vore toppen om du kunde rita in hur anslutningarna från brytare, kontaktor och lampa är anslutna. Kanske kunde jag återuppväcka min svets ur "törnrosesömnen".
Jag har laddat upp med proppar...friskt vågat...hälften brunnet ! ...som elektrikerna brukar säga.
Jag skriver alá "pekfingevalsen" så det tar så jäkla lång tid, vore kul om du ville ge mig ditt telefonnummer. I så fall kan du skicka det på : matts@artlaneab.se


Hälsningar
Matts
Matts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:29, 03-11-2006
Ort: Säters kommun Dalarna
Sverige



kmracing

#17 » 17:35:26, 18-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har kollat mer nu.. Glöm det jag skrev om faser kopplade till magnetisering!! Det är bara kontaktorns spole och hållkrets + kontrollampa som matas med 230v som endast tillhandahålls i läge D på startvredet för övrigt. Sedan går kabeln från svetsström + ut till resistorernas kopplingsplint via en annan pol på kontaktorn. Slutsats: Den enda skillnaden på min svets är att magnetiseringskretsen är bruten vid start tills svetsen är i läge D och knappen trycks in!
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...
 
Födelsedag

Matts (trådstartaren)

#18 » 19:34:59, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen Kjelle, jag måste berätta om mina nattliga eskapader med att försöka skrämma i gång min Hägglundare. Efter diverse försök att starta upp den, slutade med att min värmepump började gå på 2 faser vilket resulterade att kompressorn dog av överhettning. Märkligt att styrkortet inte fick motorskyddet att lösa ut. Så nu har man blivit lite försiktigare, jag väntar mig en saftig faktura. Jag hade svårt att förstå hur det skulle kopplas så jag bifogar elschemat på min GS250 som kanske kan rita in kopplingen på.

hälsningar
Matts
Bild
Matts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:29, 03-11-2006
Ort: Säters kommun Dalarna
Sverige

Janson1

#19 » 19:56:54, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt det här med värmepumpen... är elmotor och kompressor ihop byggt?
Jag ser på schemat så finns det två motstånd "R" Vad är zick-zack mellan F1 F2 och F3 F4? Är det motstånd eller spolar? Anslutning B på kollektorn får mer eller mindre återkoppling via + beroende på hur plattan P är byglad.
Har du en L-C-meter, i så fall kan du mäta induktansen i rotorn och se om det finns stora skillnader. har du provat och hålla en sk. plockmagnet på statorn när den går? Eftersom det är utmärkt + och - så bör det finnas nåt som ser till att den startar i rätt polaritet varje gång.
Jens
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

tracker

#20 » 20:09:49, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad har du för resistans på respektive fältlindning ?
Du skulle kunna koppla bort så punkterna f1 + f2 blir fria och mata med + på f1 och - på f2 med ett bilbatteri bara för att starta upp magnetiseringen, kanske även belasta utgångarna + och - med en halogenlampa så den får lite motstånd att jobba emot, men kolla upp vad du har för ohmtal på lindningarna först...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Janson1

#21 » 20:27:13, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror nog mer på ett batteri mellan - och B då B blir + sida...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kmracing

#22 » 21:28:38, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag har gjort ett slarvigt försök att rita in kopplingen, men som sagt, det skiljer inget annat än att magnetiseringskretsen är bruten tills knappen på min svets trycks in, annars är de lika!

Man får ju tänka på att denna generator jobbar tvärt om jämfört med tex. en vanlig bilgenerator idag. Svetsströmmen fås ju via kolen från rotorn, och fältspolarna F1-F4 sköter magnetiseringen. Magnetiseringsströmmen tas alltså ut från rotorn mellan + ut och "tredje kolet". Detta borde väl bli någon form av pulserande likspänning? Så frågan är ju om tex. 12v likspänning från ett bilbatteri åstadkommer någon magnetisering i den här kretsen?

Väldigt tråkigt med värmepumpen :sad:


Bild
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...
 
Födelsedag

63an

#23 » 21:43:26, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta blir nog en av årets mest värdefulla trådar OM ni lyckas lösa problemet Och TS får oxå en gåva som en av de bästa omformare som tillverkats! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1

#24 » 21:59:33, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tänker kolektorn på rotorn som en roterande likriktare så bör den magnetiseras med likström och det kommer ut likström. Om man lyfter B kolet och mäter själva kolet, finns det kontakt till stora +?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#25 » 22:33:49, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har ju fältlindningar och det är dom som magnetiseras av B-kolet. hade glömt det...
Jens
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kmracing

#26 » 22:40:18, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har mätt mellan B och + nu på min svets med avlyft kol, denna mätning ger ca 4.8 ohm. Detta känns rimligt då man mäter genom statorlindningar och motstånd. Och min svets fungerar ju bevisligen :grin:
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...
 
Födelsedag

ruuthn

#27 » 23:20:09, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej bäste Hägglunds svetsare. Jag har ett tips. Ring min vän Hans Gunnarsson på Gunnarssons El Mek i borlänge. Han har pysslat med sådana sedan Anskar reste runt och hedrade folket. Han har garanterat en lösning.

2 personer gillar det här inlägget.
ruuthn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:28, 14-05-2014
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 960-c6 -96

kmracing

#28 » 01:26:24, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En positiv sak som detta bidragit till är att jag idag fortsatte pilla i min svets, har nu rengjort och smörjt upp lagren m.m. Det var verkligen på tiden då fettet som fanns kvar påminde mest om en korsning mellan stearin och öronvax! :grin: Belöningen var en betydligt tystare svets, så det var väl värt besväret!
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...
 
Födelsedag

63an

#29 » 08:07:40, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så himla länge sedan jag körde Hägglundare så man kommer inte ihåg men hur var det med rotationsriktning på dem? :klia: Finns det någon pil? På jobbet då behövde man aldrig tänka på de maskiner vi använde för alla elc. var bara att sätta i handsken av förståeliga skäl alltid bråttom!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#30 » 08:32:03, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det finns en pil.....(har för mig, bla, strömregleringen går "bakvägen" om man startar fel :klia: )
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se