Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Pontoner till en bastuflotte som väger 1,6 ton

89 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

MagnusS

#16 » 22:50:31, 26-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt bygge, Rostskyddar du pontonernas insida på ngt sätt, Hur isåfall?
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35



nordsjöklättrarn

#17 » 07:17:07, 27-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt!
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jonas A

#18 » 10:00:49, 27-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerande !
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

ianews (trådstartaren)

#19 » 10:39:44, 27-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

spaks skrev:Fin bastu, absolut, men en sak bara måste jag få fråga..

Varför öppnas hela framväggen på bastun, vinner ni något praktiskt på det eller..? Aldrig sett det förr på en bastu..

..å andra sidan såg den så fint snickrad ut att visst kan man "vila ögonen på den". Är det kanske det som är meningen?

Den ser väldigt välbyggd och seriös ut, speciellt med de nya pontonerna :thumme:

Tanken var att vi dels kunde ha långbord och nyttja bastudelen, dels sitta under om det duggregnar oväntat, och dels är det skönt att sitta nära utan att basta när det är lite små ruggigt
IanM

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews (trådstartaren)

#20 » 10:45:47, 27-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusS skrev:Snyggt bygge, Rostskyddar du pontonernas insida på ngt sätt, Hur isåfall?

Jo, vi sprejade med rostskyddande färg (Hagmans grå zinkfärg) innan "locket" svetsades fast. Även locken fick ett skyddande lager.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews (trådstartaren)

#21 » 10:51:45, 27-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:flyter flotten högre upp med dessa pontoner?

Jo, vi tror det. Från början byggde vi ett fackverk under flotten. Fackverket var exakt anpassad för 200 liters A-fat som trycktes in i fackverk lite grand för att stabiliseras. Nu ligger flotten jämte ovansidan av de nya pontonerna. Med deras lyftkraft borde flotten ligga lite högre. Grymt svårt att räkna ut exakt.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews (trådstartaren)

#22 » 13:40:30, 16-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste lägga in en bild på flotten, nu när isen har gått upp. Den flyter perfekt avvägd - mera tur än skicklighet!


Bild
IanM

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

SSMT

#23 » 21:26:50, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant med pontonerna, vi håller själva på med en grävmaskinsflotte! Har du några uppgifter på vad det kostade totalt att göra 8 meterspontonerna?
SSMT
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:40, 02-05-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#24 » 21:55:34, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ianews skrev:Måste lägga in en bild på flotten, nu när isen har gått upp. Den flyter perfekt avvägd - mera tur än skicklighet!


Bild



Den står väl på botten :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ianews (trådstartaren)

#25 » 09:27:45, 03-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

SSMT skrev:Intressant med pontonerna, vi håller själva på med en grävmaskinsflotte! Har du några uppgifter på vad det kostade totalt att göra 8 meterspontonerna?

Hoppas du fick svar i "personliga meddelanden", Hör av dig annars
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews (trådstartaren)

#26 » 18:50:56, 03-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utombordare: Finns det nån som har erfarenhet av att förlänga en kortrigg till en långrigg? Går det överhuvudtaget? Finns det ombyggnadssatser? Eller måste man byta motor bara. Jag har en Tohatsu 25 hästars 2-stroke med kort rigg och måste förlänga den minst en decimeter efter montering av de nya pontonerna. Jag vill inte gärna sänka akterspegeln eftersom vi har påbörjat en fjärrstyrning från en lapptopp. Manicken vi byggde är monterad så att det passar perfekt till motorns nuvarande höjd.
(Hoppas bilden dyker upp, eller blir det en massa bokstäver:)

Bild
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

PeterR

#27 » 23:25:57, 03-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobb!
Angående rigglängd: Jag har en gång gjort tvärtom, byggt om en lång rigg till kort. Det finns på de flesta utombordare en mellandel som man kan ta bort/sätta dit. Det är således inga problem. Det knepiga är växellådsaxeln! I mitt fall var det en mindre motor så där fick det duga med kapning och svets utan hylsa. Kanske funkar med ett par hylsor och en axelstump i Ditt fall? Men hur ska Du hitta mellandelen till riggen?
Tror nog att det blir enklare, och till och med billigare att skaffa en långriggad motor? Alternativt bygga om fästet?
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

ianews (trådstartaren)

#28 » 08:47:52, 04-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Snyggt jobb!
Angående rigglängd: Jag har en gång gjort tvärtom, byggt om en lång rigg till kort. Det finns på de flesta utombordare en mellandel som man kan ta bort/sätta dit. Det är således inga problem. Det knepiga är växellådsaxeln! I mitt fall var det en mindre motor så där fick det duga med kapning och svets utan hylsa. Kanske funkar med ett par hylsor och en axelstump i Ditt fall? Men hur ska Du hitta mellandelen till riggen?
Tror nog att det blir enklare, och till och med billigare att skaffa en långriggad motor? Alternativt bygga om fästet?
/Peter R


Håller med om växellådsaxeln Peter. Det måste vara tiondelar som gäller. Jag ska till en Tohatsu-verkstad idag. Jag ska fråga dem om det går att förlänga, om det finns insatser osv. Jag hör av mig om hur det har gått.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews (trådstartaren)

#29 » 14:34:52, 07-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Snyggt jobb!
Angående rigglängd: Jag har en gång gjort tvärtom, byggt om en lång rigg till kort....................Tror nog att det blir enklare, och till och med billigare att skaffa en långriggad motor?


Japp, rådet jag fick från Tohatsu verkstan var att byta in min mot en långrigg. Jag gav 28000:- för min och den har inte gått mera än 20 timmar och han bjöd ca 15000:- :lmao: Vi får se. Jag får väl ge kring 40 för en ny 20 hästars - mycket pengar. För mycket.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

PeterR

#30 » 23:23:54, 07-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Begagnat? Är det ett alternativ?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se