Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Pontoner till en bastuflotte som väger 1,6 ton

89 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ianews (trådstartaren)

#31 » 09:50:37, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Begagnat? Är det ett alternativ?

Definitivt! Vi flyttade flotten till bryggan igår så jag kunde äntligen fälla ner motorn helt. Det såg faktiskt ut som om det skulle fungera. Djupare än jag trodde. Jag ville inte flytta flotten ensam eftersom det har blåst så mycket på sistone, men nu kom sonen hem så vi kunde flytta den tillsammans igår kväll när det var lugnt på sjön.
:off_topic: Jag har saknat en "guffa". Min far kallade det så när man skulle "go for" (hämta) grejer (han var engelsman). Tex när man ligger under en bil och sakna en ringnyckel på 17 mm, just den man inte tagit med sig, då är det skönt med en "guffa" som hämtar :grin: . Man behöver bara koppla grejer till JCB:n, hoppa in och ut ur hytten 5 tusen gånger för att förstår värdet av en "guffa". Nu är det så att jag är guffa åt sonen, men det känns bra.
:back_to:
Vi ska koppla batteriet och kör en sväng när han vaknar. Håll tummarna!
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.



ianews (trådstartaren)

#32 » 17:02:53, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyckat premiär med de nya pontonerna. Ligger lite för högt i vattnet, tendens till kavitering när det blåser och flotten gungar lite. Men jäkla vilken skillnad i fart, trots att pontonerna väger så mycket jämfört med tunnor.

Bild

Motorn igång:


Bild
En bild av akterspegeln med anordningen för fjärrstyrning från en dator på kopplad. Grejen till höger är en mororhuv som man kan fälla ner över motorn, onödig egentligen.


Bild
IanM

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

Svantej

#33 » 18:00:08, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig farkost och snygg pontontillverkning :thummar:
Du/ni verkar ju vara väldigt händiga med byggandet så att sänka akterspegeln och fjärrstyrningsgrunkan kan väl inte vara stort bekymmer?
Ny motor för 40k hade väckt min skaparglädje ivf :mrgreen:
Svantej
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:38, 03-06-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Anders L

#34 » 18:05:44, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se! Man blir lika sugen varje gång man ser ett sånt här projekt! Grattis!!
Hälsar Anders!
Användarvisningsbild
Anders L
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:14, 24-04-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Schaeff HR12
Yanmar B37

PerÖ83

#35 » 21:41:55, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Barlast :klia: då kommer motorn längre ner och den ligger stadigare :thummar:
Bara att kapa upp dom fina pontonerna :djaevul: :mrgreen: och hälla i några hundra Kg betong :thumme:
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

ianews (trådstartaren)

#36 » 09:31:05, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:Barlast :klia: då kommer motorn längre ner och den ligger stadigare :thummar:
Bara att kapa upp dom fina pontonerna :djaevul: :mrgreen: och hälla i några hundra Kg betong :thumme:

Jo, barlast blir det när man fyller baren med mat å dryck. Men kapa pontonerna var lite väl drastisk :uupps: :grin:
IanM

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews (trådstartaren)

#37 » 19:44:41, 13-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hörni alla kunniga svetsare därute! Jag har lagt ett bud på 7 motorsvetsar på KVD. Tydligen gjorda för militärbruk tidigt 90-talet. ESAB vet inget om dem, bara försvaret. Läste om idel problem i andra forum där jag inte är medlem. Svetsen har modell namn: Esab KHH150, (årsmod 1992) Har jag gjort nåt dumt?



Bild
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews (trådstartaren)

#38 » 19:39:45, 12-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu har vI äntligen byggt klart för fjärrstyrning. Eller rättare sagt mina söner har byggt klart. Det blev en hel del elektronik via e-bay och Kina. Otroligt mycket billigare.
Så här ser det ut i verkstan numera, med alla elektronik-prylar:

Bild

Sedan är det bara att fortsätta:


Bild

Det här lilla lådan ska vi styra med. 4 knappar med förprogrammerade rutter. En ratt för kompasstyrning och en knapp för att övergå till manuell styrning.


Här monteras gyrot, processor (ca. 5000 programmeringsrader), DC/DC modul, motorstyrmodul och blåtandsmodulen i en vattentätt låda med GPS:n ovanpå som är också vattentätt.


Bild


Sedan ska lådan monteras i flotten under bastulaven:


Bild

Nu kan vi styra flotten med hjälp av styrdonet:


Bild

Seriekoppla batterierna. 12 V till motorn 24 Volt till styrning:

Bild

Look, no hands!
Bild


Mycket återstår att finjustera, men det funkar! :bira:
IanM

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

spaks

#39 » 10:10:03, 11-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerande fjärrstyrning :buga:

..men, är det riktigt smart att montera elektroniken och batterierna inne i bastun som blir både varm och fuktig, eller badar ni överhuvudtaget i den?
-alla ide'er är bra, ..utom de dåliga-
-elektroniska kretsar innehåller en viss mängd rök, när röken slipper ut är kretsen förbrukad-

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
spaks
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:00, 19-06-2014
Ort: Åbolands skärgård, östra ändan..
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2040S -82
IH 2504 Traktorgrävare -65
Lännen C20 Strong -94

ianews (trådstartaren)

#40 » 11:11:55, 11-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

spaks skrev:Imponerande fjärrstyrning :buga:

..men, är det riktigt smart att montera elektroniken och batterierna inne i bastun som blir både varm och fuktig, eller badar ni överhuvudtaget i den?


Helt riktigt påpekande! Vi ska fixa ett säkringssystem som löser ut ungefär som en jordfelsbrytare i ett hus. Visst är det lite galet som det är nu :sad: . Vi skickar lite bilder när resten är klar. Det är gudomligt att åka runt sjön på det här viset, men säkerheten kommer först. Bra inlägg!
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

spaks

#41 » 11:36:02, 11-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var ju absolut inte meningen som kritik, och det såg du också :thumme: , tänkte faktiskt inte heller på säkerhet eftersom 24V kanske kittlar lite på ballarna men knappast är fatalt.. (om du nu inte har en inverter upp till 230V?)
Tänkte mest på elektroniken, hur den skall klara sig, hur mycket det skall ärga osv.. Jag hade nog byggt, eller varför inte köpt, en tät låda som tål både regn och sjö, och så monterat den endera bakom bastun eller kanske uppe på flybridgen. I en bastu skall man ju kunna plaska med vatten utan att behöva vara försiktig..

..Inte heller så estetiskt fint att ha allt det där i den fina panelade bastun.. Men nu ska vi också komma ihåg att smaken är som baken, tudelad :thummar:

Du har i alla fall kompetent folk med dig som snickrar ihop både kretskort och kod för att köra förprogrammerade rutter :uupps: DET är respekt!!

Hur som helst, fin bastu..

:rock_on:
-alla ide'er är bra, ..utom de dåliga-
-elektroniska kretsar innehåller en viss mängd rök, när röken slipper ut är kretsen förbrukad-

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
spaks
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:00, 19-06-2014
Ort: Åbolands skärgård, östra ändan..
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2040S -82
IH 2504 Traktorgrävare -65
Lännen C20 Strong -94

DanjelM

#42 » 17:39:48, 11-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Det är jag som ligger bakom elektroniken och mjukvaran till flotten. Väldigt kul projekt!

Lite klargöranden om någon är intresserad:

* Det är lite missvisande att kalla systemet för fjärrstyrning, eftersom huvudsyftet är att systemet ska fungera ungefär som en autopilot. Dvs följa en rutt på sjön automatiskt. Sedan tillkommer det finesser där man kan styra via styrdosa (den fula svarta plastlådan med sladd på bilderna) eller koppla upp sin telefon via bluetooth till systemet och där starta de olika rutterna eller styra flotten "manuellt" genom att vrida ratten eller peka runt på sin telefon (eller surfplatta). Från början var bara bluetooth-optionen tilltänkt men eftersom farsan vägrar använda smartphones så byggde jag till styrdosan! :-) I ärlighetens namn så är styrdosan väldigt bra att ha eftersom mjukvaran till telefonen inte är riktigt färdig ännu, och man slipper fippla med telefonen om man snabbt vill avbryta för att ta över med den fysiska ratten uppe på bastu-taket till exempel.

* Elektroniken och batterierna är monterade under bastulavarna så de är inte synliga normalt när luckan är stängd.

* Ang. vattenrisk: Batterierna är inte skyddade i nuläget, men elektroniken är inbyggd i vattentät låda med vattensäkra kontaktdon. Batteriet ska läggas in en låda det också för att skydda. Framöver kommer bara ett batteri att användas. 24V kan genereras från 12V via en boost-converter som jag tänker bygga in.

* Ang. elsäkerhet: I dagsläget saknas säkringar vilket är farligt. Även om det inte rör sig om högspänning så kan en kortslutning få ledarna att bli så varma att det föreligger hög brandrisk. Bil/marin-batterier kan leverera enorma strömstyrkor (flera hundra ampere). Jag har beställt delar för att säkra upp allting, både med huvudsäkring samt enskilda säkringar till varje funktion. Vi har även belysning, stereo och sånt som drivs från batterierna.

Som sagt, kul hobbyprojekt detta!

Danjel

8 personer gillar det här inlägget.
DanjelM
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:19:17, 11-08-2015
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo V70 :-)

lagun49

#43 » 17:42:04, 11-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni någon generator, som laddar batterierna?
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

ianews (trådstartaren)

#44 » 19:50:01, 11-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

lagun49 skrev:Har ni någon generator, som laddar batterierna?

Tja, jag hoppas son nr 1 svarar. Han har nog beställt en manick som laddar. Annars har vi kopplat en batteriladdare till flotten med jämna mellanrum. Son nr 2 grävde ner två strömuttag ända fram till bryggan förra året. Jag fattar inte hur dem kan vara så duktiga med en sån farsa :hurra:
(falsk blyghet.....eller var det en ovanligt duktig postbrevbärare? Hmmm :screwy: )
IanM

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

S-A

#45 » 20:00:28, 11-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei!


Flott håndtverk!


Dog et lite spørsmål;
Siden det er lagt opp til å kunne kjøre båt "remote" fra andre steder enn styreposisjon, blir det også lagt opp til nødstopp bryter nede i "1. etasje"? (Altså dekket under flybridge)
Scenario: Noen faller overbord i baugen, og innen noen kommer opp for å stoppe motoren så er vedkommende "barbert" av propellen.
(I beste fall)


Igjen, flott håndtverk! :buga:


MVH
S-A

4 personer gillar det här inlägget.
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se