Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Esab lae 315 svetsar bättre när den är riktigt varm

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

mimeck (trådstartaren)

#1 » 18:34:32, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsen fungerar fint men ibland när jag svetsat under en längre tid (kanske 1/2 timma eller nått) så brukar den ibland börja svetsa ännu bättre. Det är som att nått händer när svetsen börjar bli varm. Oftast svetsar jag bara några minuter i taget så det är lite svårt att förklara hur den beter sej. Den släpper liksom på mer ström och svetsljudet blir nästan perfekt.

Blåste i allafall ur lite damm ur den i helgen. Trodde den skulle vara dammigare. Den är mest skitig på ovansidan som synes och jag höll på länge för att få den sådär "ren". Rondell och svetsdamm antar jag som sitter fast rent makalöst. Får fortsätta rengörningen nånn annangång.




Bild



Det ligger nått längst upp på tranformatorn. Vet inte om det kommit utifrån eller om det är nått med transformatorn.

Bild
Bild


Det här "kontaktröret" är lite slitet. Kan det påverka svetsen?

Bild


Var får man lättast tag på reservdelar till svetsen? Det är en stor fördel om företaget är kunniga på svetsen så man får rätt hjälp.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Grisen

#2 » 20:04:57, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röret är väl egentligen inget kontaktrör utan bara en styrning som inte påverkar svetsen sålänge tråden löper lätt
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

mimeck (trådstartaren)

#3 » 20:22:20, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mej att jag mätte upp att röret har kontakt med elkabeln/strömmatningen. Minns jag fel? Det var i höstas tror jag.

Det är samma typ av rör som som "kontaktröret" längst fram på handtaget där tråden mynnar ut. Den är lite längre men jag tror det är samma typ av material.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Grisen

#4 » 20:33:44, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakt har det säkert. Metall mot metall = kontakt :grin:
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

rospigg

#5 » 00:41:58, 05-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Kan röret vara en "gassparare" ?
På ESABs slangpaket med tryckluftmotor i handtaget (A9)
sitter en enkom gassparare på samma ställe, finns för olika tråddiametrar.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Loke

#6 » 01:36:48, 05-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röret kan vara en styrning för tråden, dvs en hjälp att få tråden trasselfri i mellanrummet mellan matarhjulet och trådledaren i slangen, skulle tråden gå "fri" där i mellan så kan jag tänka mig att tråden viker sig med trassel som följd om den går tungt i slangen eller uppe i kontaktmunstycket.
På min lilla Esab nöttes denna rörbit ut (plast) och jäklar vad trådtrassel jag råkade ut för innan jag kom på vad som var fel, så fort tråden inte tände pga rost eller dyl blev det strul.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

mimeck (trådstartaren)

#7 » 18:00:36, 05-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röret styr tråden. Frågan är om det även ska hjälpa till att skicka ut strömmen i tråden.

Jag pratade med nånn firma söderut och dom tror att det är bara styrning men det sitter flera rör där så jag är inte bergsäker på att vi pratade om samma rör.

Jag beställde även ett rör från en firma i stan men trots hjälp av sprängskisser blev det röret som sitter mellan drivrullarna istället.

Vad tror ni om att den helt plötsligt kan börja svetsa annorlunda efter ett tag?
Har märkt detta i flera år.
Och "fläcken" på transformatorn?

Gassparare? Läcker gasen ut baklänges? Kanske röret fungerar som gassparare men det är nog i första hand en styrning av tråden.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#8 » 20:28:54, 05-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Transformatorerna är doppade i epoxy eller annan lack, för att alla plåtar & lindningstråden inte ska nöta mot varandra & inte brumma. Denna härdlack smälter inte, utan bränns om det är något problem i trafon.

Det yttre trådmunstycket i koppar ska föra över strömmen till tråden, men hela tråden & matarverket är givetvis spänningssatt genom tråden & trådledaren.

Att den beter sig olika varm & kall skulle jag gissa på någon åldrad (elektrolyt)kondensator på matarverkets kretskort. Så matarhastigheten varierar, ökad matning ger högre ström.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mimeck (trådstartaren)

#9 » 21:01:27, 05-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att kopparmunstycket som tråden går in i efter matarrullarna ska hjälpa till att föra över strömmen till tråden.
Hålet i munstycket börjar bli ganska slitet.

Undrar om det är möjligt att renovera eller iallafall kontrollera kretskorten?

Det är ingen kris än så länge men man kan ju fundera lite på hur man ska hålla svetsen igång i några år till.
Den har fungerat prickfritt i 15år eller vad det nu kan bli.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Grisen

#10 » 21:10:52, 05-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontaktröret finns i brännarhantaget allt annat är trådstyrning punkt :mrgreen:
större problem - större hammare

5 personer gillar det här inlägget.
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

mimeck (trådstartaren)

#11 » 21:52:30, 05-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppfattat. Punkt. Då får jag koncentrera mej på kretskorten.

Tack för hjälpen.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#12 » 01:26:56, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom svetsen går bättre efter en stunds svetsning så kan detta bero på slitet kontaktmunstycke eller dynga i dess gängor. Allt eftersom grejerna blir varma förändras förhållandena mellan tråden och munstycket eller/och att själva munstycket utvidgas och därigenom får bättre kontakt mellan gängorna. Det kan även vara övriga kontaktproblem uppe vid handtaget eller sliten trådledare i slangen om det är en sån av metall som leder strömmen. Det kan även vara skit i trådledaren i slangen som gör att tråden går tungt (slirar vid matarhjulen) så du inte får fram tillräckligt mycket tråd snabbt nog, när slangen blir varm utvidgas trådledaren och genom detta går tråden lättare igenom.

Ett tips är att du kollar upp detta innan du börjar rota i själva svetsen, många gånger kan det vara ett enkelt skitfel som är orsaken till problemen.
Ska faktiskt nämnas att vid normalt slitet kontaktmunstycke så brukar fenomenet vara tvärt om mot ditt problem, ju varmare grejerna blir, ju sämre kontakt mellan tråd och munstycke, men jag hade nog trots detta gjort en översikt från kontaktmunstycke, handtag och slang ner mot svetsen som första åtgärd, om inte annat för att utesluta ev problem med dessa grejer.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

jörgen.ottosson

#13 » 05:42:25, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

....Första "skitfelet" jag tänker på är damm i trådledaren (har du provat blåsa ur slangpaketet?....dra ut tråden, demontera kontaktmunstycket och blås i hålet)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#14 » 07:47:50, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det första jag tänker på är antalet till och frånslag kontaktorn har gjort, jobbigt att mäta sei till felet i kontaktytorna, kostar 300-500 :-
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mimeck (trådstartaren)

#15 » 18:13:53, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontaktmunstycket i handtaget byter jag ofta så det är fräscht. Slangen brukar jag rengöra kanske 1 gång/år.
Oftast sprutar jag i nånn rengörnings spray som jag sedan blåser ur med tryckluft. Sedan sprutar jag i 5-56/wd40 och blåser igenom det.

Troligen inte rätt metod men det fungerar. Om nånn vill testa så ta det lugnt med tryckluften. Om slangen har en trådledare av metall (typ vajer hölje) så kan den bli aningen längre av trycket och då kan det bli svårt att få ihop grejjerna igen.

Ska nog göra det snart.

Kontaktorn tål att fundera på.

Det är ju ingen kris än.

Tack.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se