Är det inte typiskt, man "råkar" i dagarna skriva ett inlägg om hur "ruskigt enkelt" det är att löda fast en
nippel på en wire... Mmmmm, typiskt nu råkar man själv ut för problemet/behovet
Jag har 2st. Atlas Copco Cobra Combi som används frekvent under vissa av årets perioder, så jag brukar se över dom under vinterhalvåret då dom används minst. Men jag hade tydligen missat att den ena hade en dålig gaswire
Så mitt under dagens jobb så gav helt enkelt gaswire'n upp. Ruskigt surt!!! Temporär lösning= skruva upp tomgången till max. och borra klart.
Nåja, hur löser man detta? (hände i går,Fredag em.) och jag vill ha den här maskinen fungeranden på tisd. nästa vecka (detta är favorit-cobran!) Atlas Copco har inte så mycket på lager här i STHLM så med tur kanske en ny wire finns att uppbringa på Tisd. vilket är för sent...
Nåja, dags att ändra tankesätt. Hur skulle en "polack" ha gjort??? ( OBS. skämt!!!) Så i väg direkt till "hemma-garaget" för att om möjligt löda på någon form av nippel på den redan trasiga gas wire'n . Där hittades en M4
skruv (vilket matchade diam. på den trasiga nippel'n. jag ville borra hålt för wire'n med en 1mm. borr men hade ingenting i borr/skruvdragarväg som tog så liten borr, så det fick bli en 1,5mm borr i stället.
försöket blev enligt följande:
Vattenbad e inte dumt för att hindra smälta i vawire-höljet
Lodet som användes var
kopparlod med "inbyggt"
flussmedel av den simpla anledningen att det va det som fanns tillgängligt (hittade inte flussmedlet till mässingslodet). Wiren tvättades med förtunning innan lödningen utfördes!
Som värmekälla användes "Gasolsvetsen" (självklart satt ju det största munstycket i och jag hade inga andra i garaget.)
Lite väl mycket lod.....
Men lite "putsande" så löste det sig oxå..
Sen att det visade sig att wiren blev för kort så jag blev tvungen att korta höljet och därmed skadade wiren är en helt annan sak
men förhoppningsvis håller det för jobbet.......
/Kjelle