Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Tips för Tig svetsning.

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

ghaven

#16 » 03:37:34, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei.Ja det var kanskje noe å tenke på. Men har et litt dårlig forhold til galvet rør Er uvenner med sinken, virker som den har lagt se til en uvane med å hoppe over på volframen i stedet for å holde seg på røret. Løsningen blir vel å begynne å slipe alle rørene sjøl i stedet for å stole på prefabben. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren



Northern Sweden welding

#17 » 07:09:54, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ä r det någon som vet varför man inte skall svetsa ALU med den röda? Själv använder jag röda hellre än grön på alu det blir bättre tycker jag. Kan ju kanske vara så att den röda kanske frigör mer torium då den utsätts för mer värme när man kör AC, men det är endast en spekulation. Annars är guld bättre än den röda och inte lika giftig heller.
Northern Sweden welding
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 07-10-2015
Ort: Luleå
Sverige

Loke

#18 » 14:22:15, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

autorep skrev:
JengaPRO skrev:Lånar den här tråden då det gäller tigsvetsning.
Jag har en massa tråd, både sådan som är för tigsvetsning och sådan som är för gassvetsning. Min fråga är om det går att använda tråd för gassvetsning med tigsvetsen?
Tänker i första hand på Elga H44. Jag har en tigsvets (inte använt den ännu för jag har ingen tub ännu) men ingen gassvets.


Ja det funkar med H44 kan bli lite slagg upp på svets fogen bara, ser ful ut.


Jag har gammtråd till gassvetsning kvar, vet ej vilken sort, använder den till tigen, tycker att det funkar ganska bra men är ju ingen stjärntigsvetsare heller. Tror att det är viktigt att inte trådarna är skitiga/ytrostiga, tog mig tid att gnugga av mina lite snabbt med fin smärjelduk eftersom dom funnits i verkstan i många år, inbillar mig att det blev bättre efter detta.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

ianews

#19 » 20:47:55, 14-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jo, jag antog att det inte skulle gå med kolsyra till Tig, jag har en argontub på 5 liter och den tar egentligen slut nästan direkt...Nästa gång skall jag nog köpa en 10 litare istället.

5-6 liter/minut räcker i dragfri miljö. Speciellt med gaslins. Då tycker jag att gasen räcker rätt länge. Kolla gasflödet med separat gasflödesmätare vid brännaren ifall du får mer flöde än det som mätaren visar. Det är intressant att på en skrotplåt göra flera strängar med stegvis mindre gasskydd.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se