Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Fundering om svetshjälmar, UV-skydd, (sol)/svets -bränna.

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

OkeyDokey (trådstartaren)

#1 » 19:49:58, 24-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Här är en fundering från en glad amatörsvetsare:

Jag svetsar inte ofta, blir väl kanske ett tiotal gånger i året som svetsen används och då oftast mycket korta stunder, små reparationer. Men ibland finns det något som kräver mera svetstid och det är efter sådana gånger som jag har noterat att jag känner av svetsningen på kvällen efter i form av bränna i ansiktet. Nu senast i veckan blev det en dag att jag brände ca 15 st. 3,2 mm. 48:or, och efteråt kände jag av brännan återigen, samt en lätt rodnad i huden i ansiktet. Inget allvarligt dock, ingen svår smärta, flagnande hud eller liknande, men ändå, detta kan väl inte vara normalt eller? Ögonen är det väl man normalt känner av om man utsätts för svetstrålningen, men det känns inget i ögonen för mig. Jag har svårt att tro att det skulle vara okej för en yrkessvetsare att ha ständig bränna i ansiktet, och knappast hälsosamt i längden heller.

Svetshjälm använder jag förstås hela tiden, men jag undrar om det kan vara fel på svetshjälmen eller eventuellt på handhavandet av hjälmen, eller om det beror bara på användaren. Jo jag bränner mig lätt i solen också normalt, solkyddskräm med hög faktor ett måste om jag skall vara ute en hel dag i solsken. Men svetshjälmen lovar ju 100 % UV skydd, och då borde man ju vara skyddad även om man är känslig, eller?

Svetshjälmen som jag använder är av automatisk typ, en "Optech", billigare modell, antagligen kinesisk, men lovar i alla fall permanent 100% UV-skydd oberoende av om glaset är mörkt eller inte och verkar åtminståne vara godkänd efter diverse standarder. Hjälmen är ett par år gammal, jag har sett att samma model fortfarande säljas på många olika håll, så fullständigt skräp borde den ju inte vara. När jag svetsar upplever jag att hjälmen fungerar bra. Jag bländas inte, hade "mörkertalet" på 11 nu senast och mina ögon verkar inte lida på något sätt. Men likväl känner jag av brännan i huden efteråt.

Bild på modellen:
Bild

Jag har funderat på om ljus kan "läcka" under nederkant på hjälmen och således upp i ansiktet. Jag tycker mig se att insidan av hjälmen ofta lyses upp när jag svetsar, är detta normalt eller är det fel på mitt användande? Kan detta vara problemet?

Jag kanske borde ha ett halsskydd som detta:
Bild

Tillverkare av dessa halsskydd verkar dock mest bara prata om dessa som skydd mot gnistor, inget speciellt om dessa som UV-skydd. Är det bara jag som har detta problemet?
Olika personer tål säkert UV-strålningen olika bra, många svetsar ju i T-shirt och bara händer och bränner sig aldrig.

Så nu skulle jag gärna vilja höra era erfarenheter om detta, oberoende om ni svetsar mycket eller lite. Brukar ni bränna er? Har ni råkat ut för otillräckliga skyddshjälmar? Tips med mera, allt är av intresse.
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor



Michael Meier

#2 » 20:03:48, 24-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strålning på bar hud påverkar ju... :) kan det vara värmestrålningen du råkar ut för ?

Vad har du för naturli färg på håret?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Supertallen

#3 » 20:06:41, 24-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reflekterande ytor snett bakom dig eller bredvid kan ju också "lobba" in strålningen bakom skärmen om det oturas. Kan väl kanske bero på skärmen också men enklast är väl att låna en annan och testa om det gör skillnad.

/Tallen
Supertallen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:45, 03-09-2011
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM LM 620
Agromatic 740

OkeyDokey (trådstartaren)

#4 » 20:46:19, 24-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Strålning på bar hud påverkar ju... :) kan det vara värmestrålningen du råkar ut för ?

Vad har du för naturli färg på håret?


Jo, därför svetsar jag inte utan kläder. :smile: Värmen skulle jag inte säga det beror på. Känner inte direkt mycket av värmen i ansiktet under svetsningen, har inte heller ansiktet fast i det jag svetsar.

Jag ljus, nordisk typ, så vit man kan bli utan att vara albino, gjord för att överleva utan att se solen på många månader i sträck. :smile:

Supertallen skrev:Reflekterande ytor snett bakom dig eller bredvid kan ju också "lobba" in strålningen bakom skärmen om det oturas. Kan väl kanske bero på skärmen också men enklast är väl att låna en annan och testa om det gör skillnad.
/Tallen


Reflektioner skulle då vara väggar runtomkring i liten verkstad, men hur pass mycket?
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

Hansborg

#5 » 21:01:32, 24-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar också känna bränningar i ansiktet, framför allt i bringan..
Satsa på halsskyddet blir mitt råd utan att veta! :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

jos4561

#6 » 06:00:34, 25-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

det där ordnar sig när huden blivit som en gammal välanvänd svetshandske. :grin:
kan garantera att det är läck ljus lr sekundär ljus, alltså ljus kommer in från sidan lr under hjälmen alternativt reflekteras i något du har bredvid lr har på dig, å in bakom hjälmen, tejpa på kragen från en svetshandske lr liknande som det där halsskyddet ovan för att prova = gratis.
lågt i tak å vitt tak, nått annat snett bakom dig som reflekterar? enkelt att testa, tejpa dit en duk på överdelen av hjälmen som får hänga ner bak över nacken.
den värsta bränna jag har åkt på på halsen var just sekundär strålning, hade en ny pallkrage bredvid mig, man kunde dra av huden... :sad:
ljusa kläder, byt till mörka på överkroppen .
jag har själv frisklufts hjälm och på den sitter en duk under hakan som tätar mot halsen, på övriga hjälmar, haklapp (har 3 på daglig basis, 1 speedglas med luft, en utan å en hederlig kemppi med traditionellt glas (oslagbar vid fin tigning)) och hjälmhuva som ligger ner på axlarna vid hårdkörning.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

OkeyDokey (trådstartaren)

#7 » 15:58:33, 25-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Jag brukar också känna bränningar i ansiktet, framför allt i bringan..
Satsa på halsskyddet blir mitt råd utan att veta! :klia:


Tack, då vet jag att jag inte är den enda :smile:
Blir nog att pröva på halsskyddet.

jos4561 skrev:det där ordnar sig när huden blivit som en gammal välanvänd svetshandske. :grin:
kan garantera att det är läck ljus lr sekundär ljus, alltså ljus kommer in från sidan lr under hjälmen alternativt reflekteras i något du har bredvid lr har på dig, å in bakom hjälmen, tejpa på kragen från en svetshandske lr liknande som det där halsskyddet ovan för att prova = gratis.
lågt i tak å vitt tak, nått annat snett bakom dig som reflekterar? enkelt att testa, tejpa dit en duk på överdelen av hjälmen som får hänga ner bak över nacken.
den värsta bränna jag har åkt på på halsen var just sekundär strålning, hade en ny pallkrage bredvid mig, man kunde dra av huden... :sad:
ljusa kläder, byt till mörka på överkroppen .
jag har själv frisklufts hjälm och på den sitter en duk under hakan som tätar mot halsen, på övriga hjälmar, haklapp (har 3 på daglig basis, 1 speedglas med luft, en utan å en hederlig kemppi med traditionellt glas (oslagbar vid fin tigning)) och hjälmhuva som ligger ner på axlarna vid hårdkörning.


Jo, jag antar att det blir bättre om man blir van, men jag svetsar nog för lite, för sällan för att "härdas". :smile:
Bra att du tror på att det handlar om ljusläck, bra tips på krage från svetshanske, skall prova. Jag har funderat på vad för material jag skulle använda, man vill ju helst inte ha något som brinner som en fackla i fejset på sig, men svetshanske låter som en bra idé.

Reflektioner från tak, väggar tror jag har mindre betydelse, dels är väggarna skitiga, borde inte vara speciellt reflektiva, dels brukar jag känna av samma bränna även om jag svetsat utomhus och inte borde ha haft några reflekterade ytor varken bakom eller ovanför mig.

Om jag får ställa en fråga till jos4561 som yrkessvetsare eller även andra yrkessvetsare: Hur vanligt är det att man känner av brännan efter en arbetsdag? Härdas man eller blir man van, eller lär man sig snabbt hur man skyddar sig tillräckligt effektivt?
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

Hansborg

#8 » 17:03:45, 25-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju pröva solskyddskräm, om det hjälper. :idee3: :idee3:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

OkeyDokey (trådstartaren)

#9 » 18:28:13, 25-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo. Prövat solskyddskräm, skyddsfaktor 50 tror jag det var. Jag tror det fungerade den gången åtminstone. Jag tycker bara att svetshjälm borde räcka, använder andra solskyddskräm som en del av skydsutrustningen?

En stor del av problemet i mitt fall förutom känslig hud, tror jag är att det går så lång tid mellan gångerna jag svetsar. Och de gångerna jag svetsar är det ofta oplanerade haveri som hastigt skall lappas ihop = jag tar vad jag har, svetshjälm på, svetsar, tycker det funkar bra, sedan på kvällen märker man + kommer ihåg att, aj, det var ju det här med svetsbrännan, jag borde ju ha gjort något annorlunda för att bättre skydda mig. Sedan så glömmer jag allt det till nästa gång, upprepas igen... Om ni förstår hur jag menar.
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

Loke

#10 » 21:35:46, 25-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske en korkad fråga men har du hjälmen tillräckligt långt ned på skallen så pannbandet är strax vid eller ovan ögonbrynen. När du tittar rakt fram bör du se siktglasets överkant, tänk på att du ska titta ner genom glaset med så rak nacke som möjligt, man ska inte behöva böja nacken för att se vid normal svetsning. ska man svetsa ovan skallen får man ställa om eller vinkla ut hjälmen något.
Har du hjälmen fel kan du nog säkert råka ut för brännan genom att avståndet mellan hals/ansikte blir för stort.
Har en sån hjälm själv (swedol) och den funkar bra bara man ställer in den rätt, har pannbandet vid ögonbrynen ungefär....allt beror givetvis hur man är skapt. :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

nordsjöklättrarn

#11 » 22:05:24, 25-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova monkey mask :)
De kan faktiskt va rätt goa speciellt med friskluft.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

jos4561

#12 » 06:53:36, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frugan brukar fråga -"har du inte lärt dig av med det där efter 20+ år i yrket?" när man kommer hem med rött skinn. :grin:
hon ser till att det alltid finns aftersun kräm hemma med aloe Vera. strålnings bränna, kontakt brännsår, tillhör tyvärr yrket, men man kan försöka minimera det, bränn prickar på underarmarna från loppor är väl lite som en jobb id tagg.
Tanklöshet, ska bara, kalkylerad risk, man missar nått (exv att en pallkrage i trä reflekterar ljus jäkligt bra när den är ny :huh: ) gör att man bränner sig även efter många år i yrket.
korta handskar är en personlig standard bränna mellan handske å skjortärm.

det finns dom som kan stå på solen utan att bränna sig men det är få förunnat.

sen kan jag säga att man vänjer sig inte, iaf inte huden. snarare tvärt om, förut kunde jag tig svetsa hela dan i t-shirt inte ens lätt rosa, nu.... nä.
ju hårdare man bränner sig desto noggrannare är man med klädseln efteråt, sen beror det på vad man svetsar å med vad, tig kan man klara sig länge exv, men grov puls mig =15 sec å man är knallröd, ett svetsloppe hål i byxan å man ser ut som någon skjutit med hagel i det området :uupps: för att inte nämna en reva i byxan..... dom märkena blir kvar länge, pigmentförändring/ ärr som sitteri i 6-12 månader.
så på med kläder. :thummar:

ps:
man lär sig hur länge man kan svetsa efter att det börjat bränna igenom handsken utan att det blir blåsor och vet efter ett tag exakt hur lång tid man har kvar innan dom pyrande kläderna börjar bli ett allvarligt problem. :thummar: :grin: ds.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

OkeyDokey (trådstartaren)

#13 » 19:49:48, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke:
Det är säkert en stor del av problemet. Jag har noterat att det blir en (för) stor glipa mellan bringa/hals och nederkant på hjälmen, och det är väl antagligen den vägen strålningen tar sig in till ansiktet. Jag har säkert inte hjälmen optimalt inställt eller så passar den helt enkelt inte optimalt till mig. Jag skall se om jag kunde förbättra passformen/inställningen, samt så skall jag testa med halskydds förlängningen, om jag kunde bli av med problemet på det viset.

jos4561:
Tack, då vet jag att de är inte så lätt för proffsen att skydda sig till 100 % heller då.
Jag funderade lite att man kunde vänja sig/bli härdad ju mer man svetsar, men det stämmer säkert som du säger. Jag tänkte mest på hur jag reagerar på solen: på våren när huden är vit efter en lång, mörk vinter, behövs det inte mycket sol för att känna att huden reagerar, men senare på sommaren när man blivit lite brunare, verkar man tåla solen lite bättre. Men man kan säkert inte direkt jämföra den svaga solen här uppe i norr med svetsstrålningen
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se